• Julienne

Kan man hyra tex en pensionär att sticka en tröja?

Jag har hittat en sån snygg stickbeskrivning i en veckotidning, men jag kan inget själv om hur man stickar. Min mamma har reumatism och kan inte längre och nån annan känner jag inte.
    Finns det nån organisation kanske där man kan leja sådan hjälp av tex en pensionär? Har kollat in www.hyrenpensionar.org men det verkar bara gälla arbeten runt huset tex krattning, städning eller snickeriarbeten?
    Har ni några tips på hur jag får min tröja?

• Svar på tråden Kan man hyra tex en pensionär att sticka en tröja?
  • Euforia

Du kanske kan sätta upp en sån där liten annonslapp på anslagstavlan i affären? Där brukar det ju finnas allt från folk som efterlyser hundvakter till extramormödrar.

• bustösen
    trodde du skämtade först hyrenpensionär.org hahhaa det är ju lysande!

kolla med kompisar om de känner ngn faster eller ngt som stickar!
  • Thursday

Vad hade du tänkt dig att betala din pensionär? Det tar *många* timmar att sticka en tröja? Många tanter som stickar försöker sälja på marknader och dra in lite extra, men det är inte möjligt att sälja handarbete till ett pris som motsvarar det arbete som läggs ner för det är folk inte villiga att betala.

• Howdahkan

Kolla om det finns nån syförening där du bor och om nån kan tänka sig sticka din tröja. Tycker inte det skulle vara omöjligt att hitta nån som kan hjälpa dig.

Såg senast igår en annons av en man som sökte nån som kunde lappa hans kläder mot en liten betalning.

• mim

Julienne skrev 2009-01-29 07:33:01 följande:

Jag har hittat en sån snygg stickbeskrivning i en veckotidning, men jag kan inget själv om hur man stickar. Min mamma har reumatism och kan inte längre och nån annan känner jag inte.Finns det nån organisation kanske där man kan leja sådan hjälp av tex en pensionär? Har kollat in www.hyrenpensionar.org men det verkar bara gälla arbeten runt huset tex krattning, städning eller snickeriarbeten?Har ni några tips på hur jag får min tröja?
    Även om din mamma har reumatism så kanske hon kan visa dej hur du ska göra??
  • Julienne

Jag har inga problem med att betala skälig lön för mödan när det kommer till kvalitet. Bara garnkostnaden har jag räknat på är drygt 450 kr, så tröjan kommer att kosta mig över tusenlappen när den är färdig.

mim, jag är oduglig på handarbete och skulle inte få det snyggt tyvärr. Jag avstår från att försöka.

• mim

Julienne skrev 2009-01-29 07:46:55 följande:

Jag har inga problem med att betala skälig lön för mödan när det kommer till kvalitet. Bara garnkostnaden har jag räknat på är drygt 450 kr, så tröjan kommer att kosta mig över tusenlappen när den är färdig.mim, jag är oduglig på handarbete och skulle inte få det snyggt tyvärr. Jag avstår från att försöka.
    Okey, annars hade det ju kunnat funkat..
  • Diwa
    http://www.kanalen.org/sticklistan/index.php

min mamma älskade att sticka och stickade gärna på beställning
    och sticklistan har många medlemmar som stickar hela tiden så om inte annat kan de slussa dig vidare om du inte hittar någon i närheten
    ~*~Vitiis nemo sine nascitur~*~
Svar på tråden Kan man hyra tex en pensionär att sticka en tröja?