• bubbli

nekad snitt,vad gör jag nu?

har nfder hela denna gravven varit övertygad om att mina skäl till ett snitt skulle vara tillräckliga,enligt alla BM jag träffat så skulle det inte vara något som helst problem att få ett snitt beviljat.
    (första förlossningen var skit,slutade med klipp+sugklocka efter tre dygn,andra förlossningen var ett avbrytande i vecka 21 då jag tvingades föda fram min son död.)

men NU,efter aurorasamtal och läkarbesök,så bestämmer sig läkaren för att neka mig.Hon kunde heller inte meddela mig personligen utan bad en BM ringa mig för att berätta om hennes beslut,jag fick alltså inte ens en chans att ifrågasätta hennes beslut då BM inte har något att säga till om.

nu sitter jag här i vecka 36,fortfarande så paniskt rädd att jag kräks bara vid tanken på en vag.förlossning och ingen aning om vart jag ska ta vägen?

hur FAN kan en läkare vara så känslokall?!
    Jag har träffat henne under ett 20 min långt samtal,det är allt och utifrån det har hon alltså bestämt sig för att jag inte alls är rädd för att föda vaginalt...eller nåt.

jag kanske hade fel,men jag trodde att vården skulle hjälpa människor att antingen komma över sina fobier/rädslor,inte bara lägga över allt ansvar på patienten och titta åt ett annat håll när patienten sakta men säkert bryts ner psykiskt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-05 14:37

snittet är äntligen beviljat,23 februari kommer vår efterlängtade lilla fis!

• Svar på tråden nekad snitt,vad gör jag nu?
  • herewegoagain

Får jag fråga vad läkaren heter...som sagt, jag va där i lördags på koll, och blev så illa bemött att jag mådde sämre än innan...har skickat ett meddelande till dig privat...

• angelfransson

ja så kan det nog vara.. men man kan ju försöka en sista gång med läkaren

• ronja123

Kan du få tag i den beslutsfattande läkaren och få henne att ändra sig?
    Vad sa aurorabarnmorskan om detta, har hon något råd för hur du ska göra för att få ditt snitt?
    Kan du få tag i den beslutsfattande läkarens chef och få honom/henne att ändra beslutet?
    Kan du ringa ett annat sjukhus eller pröva i ett annat landsting?

Jag förstår din rädsla och det är jobbigt att få beskedet i "sista sekunden" borde inte få vara så. Undrar om det hade varit likadant om män födde barn. Du borde ha rätt att åtminstone diskutera saken igen med läkaren och få veta hur hon tänkt när hon bedömt dig. Det kanske är prioriteringar och sparkrav med i bilden....Fegt av läkaren att gå via bm!

Annars har du inte så mycket val utom att göra det vaginalt. Kan du träffa aurorabarnmorskan och lägga upp en "bästa möjliga" plan B. Känns det bättre om du vet att du kan få tex EDA, om du vill och det finns möjlighet kan du bli igångsatt och känna mer kontroll? Vad vet jag.....
    Kanske värdelösa tips men jag försökte, tycker grymt synd om dig men det hjälper ju tyvärr inte......

• ronja123

Fick ej fram hela tråden förut,har läst nu och fattar mer. Det är för faan skandal att du ej fått det beviljat och snudd på värre att DU i ditt tillstånd ska ringa runt och böna och be! Hoppas att det ordnar sig och att du får en trygg förlossning som du vill ha den. För det är klart att barnet kommer ut ändå men som du sa, till vilket pris?

• IreneHysteri

Jag har inte läst hela tråden så jag kanske kommer med en gammal ide´o jag vet inte ens om det är möjligt, men kan du inte gå via psyk?
    Att behöva må som du gör, med ångest o oro är ju grymt.

Kanske kan psyk hjälpa dig med en rekomendation o tala med din bm?

• IsaW

Usch vad jag blir nervös när jag läser den här tråden, ska själv till samtal med läkare imorgon om kommande förlossning. Men nu vet jag i alla fall att jag inte ska hålla tillbaka med min dödsångest.

Ts - kämpa på!! Helt sjukt att du blev nekad med din historia, och så sent i graviditeten och på det sättet. Gör vad du måste, ring ett annat sjukhus, prata med BM, ring läkaren osv. Du gör det för din skull och för barnets. Läkare är ibland de sämsta människokännarna av alla trots att (eller pga) att de kan så mycket om det rent fysiska.

• Kaniss

BYT LÄKARE!!! Det kan väl inte vara så att det bara finns en läkare som kan besluta om detta. Med din historik skulle jag aldrig neka sectio!

Stå på dig! KRÄV att din BM hjälper dig med detta! Har träffat mammor som blivit beviljade sectio av de mest konstiga skäl så detta borde vara solklart!

Risken finns att du blir deprimerad efter forlossningen om du inte känner dig trygg och sedan får uppleva en traumatisk förlossning.

Var i Sverige bor du? Önskar att jag kunde hjälpa dig!

• bubbli

jag bor i nyköping.

Jag ska bli uppringd av auroraBM idag,varken min vanliga BM eller patientnämnden har ringt tillbaka till mig som de lovade...bra va?

jag tänker fortsätta vägra föda vag,och så får det bära eller brista.Hamnar jag på en förlossningsavdelning som jag mår idag så kommer det gå åt helvete.

Läkaren får helt enkelt ta med i bedömningarna att en förlossningsdepression/psykos är en stor risk i detta fallet och tycker hon ändå att det är bättre än ett sectio så fine.
    Inte mycket jag kan göra då,liksom.(hoppas bara att hon fattar att hon personligen kommer att få stå till svars den dagen hon har drivit detta för långt, då finns det ju ingenting hon kan skylla ifrån sig på!)

• bubbli

alltså....om jag ska byta läkare får jag söka mig till ett annat sjukhus i detta länet.Än så länge är jag så arg att jag vill fortsätta kämpa mot denna läkaren så att hon kanske ev.får in i sin skalle VAD exakt det är hon håller på med.
    Det har blivit lite av ett "mission" för mig att henne att förstå.

• Calazirya
    Svar på #79
    Jag förstår dig fullt ut, jag förstår att du vill få henne att förstå..

Men du är långt gången nu och tiden för att söka sig till ett annat sjukhus börjar rinna ut, det betyder att om hon forts att vara envis och neka så är det vaginal förlossning som gäller.

Att din BM skickar remiss till annat sjukhus betyder inte att du beviljas direkt, det ska diskuteras och ha möte med dig m.m.

Sådant tar alltid lite tid beroende på hur mycket dom har att göra.
Svar på tråden nekad snitt,vad gör jag nu?