• Micaela

Ni som har barn som fått tänder ganska sent!

Har de fått alla tänder nästan samtidigt då? På tandutbildningen vi var på sa tandsköterskan att de som får tänder sent får ofta alla på en gång.
    Blir det inte jättejobbigt då, med feber och mycket gnäll? Borde ju vara jobbigare för ett barn att få alla på en gång än någon enstaka då och då bara...
    Nova är 8 månader nu om en vecka och fortfarande tandlös.

• Svar på tråden Ni som har barn som fått tänder ganska sent!
  • Manuellas Mama

Min vänninas pojke fick 6 tänder på 1 vecka och 2 e på G nu

Manuella har följt BVC´s "utvecklings papper"

Mimmi

• Tabby

De första 2 tänderna poppade upp vid 10och 10.5 mån. Vid 12 kom 2 tänder samtidigt i överkäken.

Lillan har inte haft feber. Sen om hon smågnällt pga av tänder eller pga av annat eller åldern vet jag inte.....

• ahlcec

June fick två tänder för typ en månad sen (och hon är ett på fredag). Hennes har minsann inte ploppat upp snabbt, fast nu äntligen ser det ut som om det kanske kaaanske är någon mer på gång.

Jag tänker så här, att om bebisen får alla på en gång nästan så komme rju det vara en superjobbig period säkert - men sen är det ju över.

• lurv

Min yngsta dotter fick sina första tänder när hon var 11 månader och 2 veckor. Sen dröjde det ett tag innan hon fick nästa tand. Fördelen med att få tänder sent är att oftast så får dom barnen behålla mjölktänderna längre. Min dotter blir snart 11 år och har ännu bara tappat 8 av sina mjölktänder.

• Micaela

Okej! Ja det där med mjölktänderna är ju bra förstås!

• Manuellas Mama

Asså alla barn e olika. Ingen flicka/pojke e tandlös när de börjar skola (enligt min mamma)

Har inte märkt ngt på Manuella. Fick sina första 2 tänder när hon va ca 4 månader. Och sen har de kommit utan att hon har fått feber eller ngt annat.

Men nu....shit hon e en apa....menar allvar. två av de hörntänder......eller kallas de käktänder kanske har kommit ut och två kan man känna men inte se.

Hon e i munnen hela tiden och biter i mig och alla hela tiden. Mamma sa att de e de svåraste

Mimmi

• Orpat

Min dotter nr2 fick sin första tand när hon var 1 och ett halvt år!
    Först tanden tappade hon när hon var 6 år. Så det spelade ingen roll att hon fick tänderna sent.

• Milda

Emilia blir ett år den 16 augusti och är fortfarande tandlös. Man kan se massa tänder under skinnet i överkäken men inget i underkäken.

• Alvi

Lilja fick sin första tand för två veckor sedan och hon är strax 14 månader.
    Men dock bara EN....

• kaml

Nelly fick två tänder nere när hon var 9,5 månader. Nu är hon snart 15 månader och har fortfarande bara de två, men det ser ut att vara fler på g snart!

Svar på tråden Ni som har barn som fått tänder ganska sent!