• skånetös78

Gott rött vin?

Skulle vilja ha förslag på ett rött vin som är väldigt mjukt och lent i smaken, har oerhört svårt för sträva viner vilket jag tycker att de flesta är, jag hade en favorit tidigare som hette Delicato Merlot men det tillverkas tyvärr inte längre!
    Vilket ska jag köpa? Ska ha det till nötkött!

*Välkommen älskade Linnea! 7/11-08*
  • Svar på tråden Gott rött vin?
  • gutegirl

På vårt bröllop hade vi ett som hette Lalande, nåt franskt rött. RIktigt gott! Fylligt och mjukt, utan att vara sött.

TS har helt fel!! www.gutegirl.blogspot.com
  • mosterYster

Lindemans merlot. Hallonsaft! (fast inte sött)...

De flesta Merlotviner är ju väldigt mjuka. Sen finns det ett vin som heter Black Tower (tror jag), en kille i korridoren köpte alltid det när vi var studenter. Det är dock alldeles för mjukt och bärigt för mig, som ju gillar de där sträva vinerna... så det skulle nog passa dig då!

• Legolina

Testa ngt från Penfolds (stavning?) de har lite olika prisklasser.

Mina favoriter är Rawsons retreat (ca 70kr) och Kanooga Hill (va 90 kr)

Båda mjuka i smaken och mustiga - INTE sura

det vinerna är de enda jag saknar nu när jag är på smällen...

• elli26

En av mina favoriter är ett italienskt vin som heter Briccotondo, kostar 65kr tror jag.
    Sen finns det ett annat gott som heter Periqita som kostar nånstans mellan 60 och 70. (vet ej vilka druvor de är gjorda av)
    Båda vinerna är mkt lena och mjuka i smaken, gillar inte heller sträva viner
    Lycka till

• skånetös78

Tack för svaren, nu har jag en del att kolla igenom!
    mosterYster: Jag har testat black tower men till och med jag tyckte det kändes blaskigt! Lindemans Merlot har jag för mig att vi köpt för längesen och jag gillade det!

*Välkommen älskade Linnea! 7/11-08*
  • JAG är BÄST

azabache- Lättdrucket rött vin som går till det flesta maträtter och passar utmärkt som sällskapsvin.

Zins- Blev jag mycket överraskad av. Gott lite av en mellan sött, syrligt med lättare kryddning.

Chakana-Kallar jag festarvin

Pasoa/Nero Dávola Shiras_Super gott rött vin som passar till det mesta.

Jacob´s Creek(Shiraz Cabernet)-Gott lätt friskt/fruktigt rött vin. Används hät ofta då det är gårdsfest
    Har det även till maträtter av alla de slag.

• Linny

Ett väldigt lättdrucket vin, som jag personligen tycker är för mesigt, men som inte är strävt och många "nybörjare" gillar är JP Chenet Syrah. Billigt också, under 70 spänn.

Själv vill jag ha en käftsmäll till vin Inte just strävt kanske, men rejält och kraftigt.
  • NenneN

Wolf blass, Yellow label.

Fantastiskt!!!!!!!!!!

Svar på tråden Gott rött vin?