• Anonym (AHA-upplev)

Så svår PMS - så den ger stressreaktion?! Eller PMS p g av stress?

Lider sedan ett bra tag av vad läkaren har kallat stressreaktion, ångest & reaktiv depression. Har ni andra med liknande besvär tänkt på att det blir värre under pms-tiden? I mitt fall varar den halva månaden! Från ägglossning och ett par dar in på mensen. Det var min kurator som föreslog att jag skulle kolla om mitt mående hade ngt samband med PMS - och tala om! Det är ju inte så att jag är tipp topp övriga delar av månaden men jag är så extremt mycket sämre framför allt veckan innan mens! Allt är mörkt, tungt, besvärligt, jag sover sämre, mer hjärtklappning & mega ångest! & som i dag då jag är strax efter avslutad mens så känner jag mig riktigt "normal" - förutom att jag har spännda muskler mm (men det är ju kroniskt efter att gått alldeles för länge med detta) - men allt känns hanterbart. Jag märker att jag drar i gång små projekt, är socialare etc efter mensen fram tills det börjar om igen då rasar jag. Funderar på att detta kanske vore ett omen för mig på att jag trots allt skulle ge medicnen en chans?! För ssri ska väl hjälpa mot pms?!

• Svar på tråden Så svår PMS - så den ger stressreaktion?! Eller PMS p g av stress?
  • juluu

Jag känner igen det där. Har ungefär samma besvär som du.
    Fast för mig gjorde det ingen skillnad med antideppressiva.
    KBT har hjälpt lite, men funderar på att kontakta en homeopat och se om det kan hjälpa.

• Anonym (AHA-upplev)

Homeopat - det har jag ju faktiskt hört funkar för en del! Funderat lite på zonterapi annars! Men tror du KBT hjälper om det nu faktiskt är så att PMS äår orsaken till besvären? Eller går det kanske hand i hand! Jag har oxå funderat på att gå till en kostrådgivare/dietist. Tycker annars att det är så jobbigt att det finns så mycket alt.behandlingar att välja på. När jag är i "för-pms-perioder" läser jag ofta massor och får ideer om vad jag skulle testa - när jag sen kommer in i PMS-fasen då tror jag inte att ngt kan hjälpa och vågar ej testa ngt och blir övertygad om att jag trots allt är hjärtsjuk och skickar brev till min kardiolog och får min stackars man att ringa VC etc!

• juluu

KBT hjälper ju så att man kan hantera och mildra ångesten, men det tar ju inte bort orsaken till den.

• Anonym (AHA-upplev)

Nä, som sagt just nu är jag öppen för det mesta :) Men har oxå vett av att njuta lite av att må bättre - men tror jag tyngs mer och mer under mina bra perioder att jag vet vad som väntar - så det "mörka" tenderar till att ta över allt mer....

Svar på tråden Så svår PMS - så den ger stressreaktion?! Eller PMS p g av stress?