sms lån?
Vill bara höra om d finns ngn här som tagit smslån? Funderar ev på att göra ett fösök men är lite nervös eftersom jag tycker att d verkar skummt på nå vis,,,
Vill bara höra om d finns ngn här som tagit smslån? Funderar ev på att göra ett fösök men är lite nervös eftersom jag tycker att d verkar skummt på nå vis,,,
Jag har gjort den en gång, när lönen var försenad och vi hade en flyttfirma som skulle betalas kontant. Ville inte bi helt black, och hade inte heller tid att springa höggravid till banken
det gick smidigt. Men rekommenderar det INTE, om du inte har en stadig ekonomi. För det är samma summa som ska tillbaka månaden därpå, och dessutom med en extra avgift om t.ex. 500 kr
Så om du inte kan klara dig minus lån+avgift nästa månad så tänk om och försök med något annat istället.
tycker inte du ska göra det ..Har hört att dem blåser folk att det är jätte hög ränta så du kommer få betala tebax dubbelt så mycket som du lånat d va ju på tv om detta att dem hade blåst dem....
har inte gjort men det man ska veta är väl att en viss summa tillkommer och att det är 30 tror jag dagar som ALLT ska vara betalt så man ska ju veta at man HAR dom pengarna att betala DÅ!
ja jag avstår nog,känns inte riktigt rätt att göra ett smslån..
har hört alla nackdelar om d så... nja jag skippar d. tack för svaren
Innan man ens överväger att ta ett smslån ska man fråga sig om man kan betala tillbaka det efter 30 dagar, kan man inte det så får man i många fall en enkel biljett till kronofogden då de brukar vara snabba på att skicka ärendet dit.
Sedan har de ockerräntor av sällan skådat slag, de brukar ligga på 400 - 1000% fast de kallar det avgifter istället. Vet att det är många som hamnar i en ond cirkel där de tar ett sms-lån och för att kunna betala det månaden efter tvingas de ta ett nytt sms-lån från ett annat företag och så rullar det på och för varje månad som går ökar skulderna. Till slut spricker det och lånen går till inkasso och kronofogden och då får man en eller flera betalningsanmärkningar.
Så sms-lån är rent skit som man inte ska ta oavsett om man har råd med det eller ej.
Vi gjorde det förra månaden var kris i kassan och tomt i frysen men betalade dock igen det efter 6 dagar då vi fick pengar igen. Var bara en engångsgrej brukar inte ha så dåligt men pengar.
Så länge man vet vad man håller på med och varför ser jag inget problem. Givetvis ska man aldrig ta lån man inte kan betala tillbaka och inte för att köpa annat än saker man absolut behöver. Men med den feta räntan och dom små summorna tror jag nog det är en smidigare lösning att låna privat av någon man känner för de flesta? Men har man ingen som kan ställa upp på det så kan det vara en bra lösning i vissa situationer (typ arbetsgivaren missade att betala ut lönen och den kommer sent o man måste betala hyra el käk)
vi har lånat 2000kr en gång via folkia, betalade då 2375kr... Var när vi skulle´köpa en bil å de fattades 2000kr, och vi visste att vi hade råd att betala tilbaka.. super tycker jaom det är kris, slipper man ju låna av vänner.. Men inget vi gör regelbundet om man säger så...
Min mor låna 3000 en gång eftersom både hon och jag behövde pengar. Vi fick betala tillbaka 3125 kr så räntan var bara på 125 kr.
Anonym (Nja) skrev 2009-01-30 07:41:24 följande:
jag kan förvisso betala inom 30 dagar,d är snudden på en kris,mellersta barnet fyller 4 nästa vecka mat i frysen har vi men d är allt annat som börjar fattas oss. Brukar få få låna av min mormor men d känns inte så kul å vända sig dit heller varannan månad. Grejen är att vi försörjer oss m en lön plus barnbidrag och vårdnads bidraget som går ut nu i feb och d är då jag kan börja söka jobb men just nu ser d inte ljust ut på den fronten. Barnen har aldrig drabbas på något vis när vi haft d dåligt ställt. Läste om kredit 365 om man skulle låna 3000 där så skulle man betala 3500 tillbaka inom 30 dagar. Min sambo flög i taken när jag nämnde sms lån.. men d kan vara en nödlösning..Fast inte för oss då...
Alltså, nnu ska ni få höra på en expert när det gäller detta. Tar du ett smslån, så är det som första gången du äter choklad typ. ett halvår efter så sitter du med tio smslån och vet inte vart du ska ta vägen. En kompis sa till mig när vi var ute på krogen och jag inte hade pengar till fler drinkar eftersom jag ville ha pengar kvar tills resten av månaden "ta ett sms lån" jag gjorde det. Där började mitt helvete. 6000 varje månad går nu till att betala inkasso (så jag slipper kronofogden) pga dessa smslån. Jag tog nya för att betala gamla. Dum, kan många tänka...ja så förbannat - och så jäkla lätt!
ja jag förstår att d är nog välldigt lätt hänt. nej jag får lyssna till min sambo å låta bli.