• lyckligt gift

När kan man börja bada bastu med spädbarn??

Min fundering är när kan man börja basta med spädbarn?? När har ni börjat bada med era bebisar??

Linnéa 081118
  • Svar på tråden När kan man börja bada bastu med spädbarn??
  • loujac

skulle aldrig ta in en bebis i en bastu, har inga vetenskapliga belägg för att det skulle vara farligt, men det känns helt enkelt fel, jag kan bara gå till mig själv som är svimfärdig efter en halvtimme, hur ska då inte ett litet barn känna sig? och varför ska dom med in dit överhuvudtaget? vuxna bastar ju för att dom tycker det är skönt, men en bebis tänker ju inte så

• Lionda

Bastu och bebis?? Skulle aldrig få för mig. Har en 4-åring som står ut i 2 min!

• lastchristmas

Oj det ska man väl inte göra alls? Har läst att små barn kan inte reglera sin egen kroppstemperatur och det kan rent av vara farligt. Därför ska man vänta ända tills barnet är stort nog att säga till och gå ut själv.

Törs man fråga varför du vill basta med en 2-månaders?

• buffybus

skulle aldrig ta in mitt barn i bastu.. JAG har svårt o andas där inne så då skulle jag inte utsätta mitt barn för den värmen.
    nej när han e stor o själv vill gå in så ska han få prova..

bada gjorde vi när han va 6 veckor gammal, på babysim. alltså uppvärmd bassäng!!

bebis kommer i juli då blir André storebror
  • a mor

Här har jag träffat på bastande spädbarn som är ca 2 månader. Då bastar dom förvisso kanske inte så länge, men bastar gör dom.

• Lilla My i Finland

Här i bastubadarlandet är det från 6 månaders ålder man "får" börja ta med bebisar i bastun. Då har de börjat få kontroll över kroppstemperaturen. Men då gäller det föstås att sitta på nedre laven och inte kasta på vatten och bara en liten stund.

• a mor

Rättelse: Dom är nog närmare 4 månader om jag kopplar på hjärnan. Förlåt.

• leende guldbruna

Jag var oxå skeptisk,men e tillsammans med en finne
    och de bastar stup ikvarten,jag gillar det inte alls står ut 10 min max,å då får det inte vara varmt.

Men mina barn har introducerats ganska tidigt från en 8 mån iaf. och har en snart 3 åring som älskar att sitta där med farfar.
    8 åringen gillar det så där å 10 åringen inte alls. men de började tidigt alla 3.MEN endast mycket låg värme och ofta i en badbalja längst ner i bastun.aldrig längre än runt 10 min -inte förrän de var så stora att det var ett eget önskemål.

• Kiira

Våran tös har badat bunke i bastu sen hon var två månader. inge problem o man "tokbastar" ju inte direkt. nu när hon är 10 månader stor trivs hon i bastun varmt o skönt o vara naken

• loujac

Kiira skrev 2009-01-29 21:36:02 följande:

Våran tös har badat bunke i bastu sen hon var två månader. inge problem o man "tokbastar" ju inte direkt. nu när hon är 10 månader stor trivs hon i bastun varmt o skönt o vara naken
    ta inte detta på fel sätt, men när du lägger in en sån här kommentar kanske du ska beskriva lite mer utförligt vad du menar med "tokbastar inte", du kanske menar max 30 grader och i 5 min, men andra kan tolka det som 80 grader i 30 min, förstår du vad jag menar? är rädd för bebisarnas skull!
Svar på tråden När kan man börja bada bastu med spädbarn??