hur dyrt är det att leva i ISLAND Nu???
tänkte åka t Island i vår då det e rätt billigt att åka dit både flyg o boende nu har ju dessutom deras krona tappat 40%
m hur billigt är det att "leva" där mat o så?
tänkte åka t Island i vår då det e rätt billigt att åka dit både flyg o boende nu har ju dessutom deras krona tappat 40%
m hur billigt är det att "leva" där mat o så?
puffar
Självklart har det blivit billigare för svenskar med tanke på islänska kronans värde. Men priserna här har även gått upp en hel del så för islänningar är allt svindyrt nu, särskilt med tanke på att lönerna inte gått upp med en krona. Vårat matkonto är nästan dubbelt mot vad det var för ett år sedan.
Vet inte riktigt hur prisernar är i Sverige, men vad jag har förstått så har de gått upp där också.
Det jag har räknat på så är det ungefär samma priser som i Sverige, efter att man räknat in valutakursen. Fast med tanke på att det tidigare var betydligt dyrare så är det ju helt klart fördelaktigt att åka hit nu.
Jag tog alla exempel i islänska kronor. Vet inte riktigt vad kursen står i nu. Det kan även vara olika växlingskurs på islänska banker och om man använder kort, tex. visa.
När min mamma var här före jul fick hon en bättre växlingskurs på kortet än om hon växlade penger i banken. Men det kan nog ändras från vecka till vecka som situationen är nu.