• Sara25ma

Körkort UTAN trafikskola??

Som rubriken lyder!! finns det någon här inne som tagit körkort utan att ta en endaste lektion på trafikskola?? ja jag vet att man måste gå handledar kursen via en trafikskola om man ska köra privat!

• Svar på tråden Körkort UTAN trafikskola??
  • agua

Var någon som berätta för mig att de ska/har blivit lag på att körskolan ska godkänna dig innan du får ta uppkörningen.

problemet är att de kommer att bli många bilskolor som säger att man inte får köra upp för att få ihop mer pengar.

Var tydligen en jätte bra bilförare som skulle testat systemet och vet du vad han fick inte godkännt utan var tvungen att ta "nya" körlektioner

• Tecken
    Svar på #1
    Nej, det finns ingen sådan lag.
  • froggyL

Nej, någon sådan lag finns inte, och dessutom tjänar inte trafikskolor på att "mjölka" eleverna på pengar. De lever på gott rykte!

Mamma till Linnea 2008-01-04
  • froggyL

och dessutom till TS... du kan klara dig helt själv, men det är att rekommendera att ta grunderna på trafikskola...! trafikskolorna känner till vilka höga krav som ställs på dig under en uppkörning, vilket sällan privata handledare gör. vilket oftast leder till mångas besvikelse vid privat uppkörning.

• Krycke

Jag tog körkort när jag var 18 år och körde allt hemma med pappa, inga problem. Storebror gjorde likadant, men min storasyster körde några ggr på trafikskola. Pappa var kunnig i detta för när han får för för sig en sak så kan han doktorera i det. Han läste teori, böcker och dvd, där det beskrivs ALLA i hur man kör en bil, på olika sätt och situationer. Givetvis läste och tittade även vi igenom det.

• Odeys

Ett tips kan vara att köra ett par lektioner på slutet i skola. De lär nämligen även ut hur man klarar uppkörningen. Min körlärare övade med mig på just de sträckor som vägverket använder sig av vid uppkörning. Gissa om den relativt dolda vänstersvängen i en högerkurva inte var så svår när det var dags för uppkörning *S*

• Metropolis Diana
    Svar på #6
    Fusk... den bilföraren som får träna på "svaren" innan provet lär ju vara en mindre förberedd bilförare sen i trafiken där man inte alltid kan få träna innan det händer...

Bara min tanke
  • froggyL

ja, det var dåligt gjort av den trafikläraren. hade aldrig lärt ut såna saker till en privatist. inte över huvud taget just med den anledningen, men det är klart att man övar på de ställena de kör på vägverket, det kan ju inte undvikas...iaf inte på mindre ställen...

• Miniigirl

Jag tog körkortet för några år sedan, utan någon som helst kontakt med någon trafikskola! funkade hur bra osm helst! klarade både teori och uppkörning på första försöket!

• Miniigirl

Miniigirl skrev 2009-01-31 17:40:46 följande:

Jag tog körkortet för några år sedan, utan någon som helst kontakt med någon trafikskola! funkade hur bra osm helst! klarade både teori och uppkörning på första försöket!
    Kan ju tillägga att jag övningskörde första gåpngen ca ett halvår innan uppkörningen oxå:) så, det behöver inte ta jättelång tid att ta körkort utan trafikskolans hjälp heller!
Svar på tråden Körkort UTAN trafikskola??