Hepatit C & gravid?
Bara undrade om det finns någon mer än jag?
Hör gärna av er i sånna fall...
Bara undrade om det finns någon mer än jag?
Hör gärna av er i sånna fall...
Jag har haft (!) hepatit C. Fick det som barn genom en blodtransfusion efter en trafikolycka 1986, och fick reda på smittan 21 år senare i juni 2007. En chock minst sagt. Hade genotyp 2 som är mesr lättbehandlad. Fick påbörja behandling redan i oktober samma år (dvs 4 månader efter beskedet) så det gick fort. Detta berodde inte på att jag hade dåliga levervärden, utan att jag propsade på att få starta behandlingen. Jag ville få bort "det där äckliga" innan jag skaffar fler barn, har redan en dotter på 5 år, som föddes frisk :) Mådde ganska pestigt under behandlingen, men nu är jag ju frisk och hoppas på ny liten bebis snart!
Åh Grattis kul att höra!
Lycka till!
Det vanligaste är väl att barnet smittas under förlossning? Eller menar ni att det är DEN risken som är 3%?
Japp det är 3% chans för barnet att smittas och barnet utsetts väl för mest risk vid just förlossningen.
Men mitt blod måste komma in i barnets blodomlopp för att barnet ska kunna överhuvudtaget komma i kontakt med smitta.
Ok. Mindre risk vid kejsarsnitt? Kanske är hep C skäl för att bli beviljad kejsarsnitt?
Det är så få barn som blir smittade, så det går inte att undersöka om det är mindre risk vid kejsarsnitt. Däremot är det som du säger vid Hepatit B men det smittar lättare än C.
Hej!
Det måste ju snart vara dags för BF för dig?
Japp nu är det mindre än en månad kvar!
Hur går det för er då och bebisförsöken ? Har ni börjat?
Jag gissar på att du menar mig när du frågar om vi börjat? Dvs jag som gjorde inlägg nr 11 ovan. Nej vi har inte börjat ännu, men till sommaren hade vi tänkt :) Vår 5-åring var helt oplanerad och blev till när vi missade att skydda oss en gång. Jag hoppas det går lika bra denna gång! Du får gärna höra av dig om du undrar mer om hepatit och hur behandlingen fungerar och sådär. KRAM!
Hej på er! Vad hoppfult det känns att läsa här!
Jag fick utslag på Hepatit C på ett blodprov för två veckor sedan hos barnmorskan och fick ta nya prover i fredags för att se om den är aktiv eller ligger latent. Var ihop med en narkoman för 8 år sedan(vi var ihop i mer än 3 år) och har ju mig själv att skylla. Han dog och i obduktionsprotokollet stod det att han hade begynnande skrumplever, så jag gick och testade och det gav inget utlag då.
Nu sa jag att BM kunde ta ett prov för säkerhets skull och fick en chock när hon sa att jag gett utslag. Blev naturligtvis livrädd. Till min fördel är att jag är helnykterist eftersom alkohol ska kunna påskynda sjukdomsförloppet. Har jag aktiv Hepatit tänker jag kräva en inteferon behandling så fort bebben är färdig ammad.
Oj, shit vad jobbigt att få veta det såhär i efterhand hoppas det är en av de lättare varianterna (2 el 3)!!! De som är lättare att få väck.