Inlägg från: Aktalia |Visa alla inlägg
  • Aktalia

Sommarbebisar 2009 i Västerås!

Ibland är jag med på listan, ibland inte..

Fika:

Pian80
    Moe
    DariaM
    Cecilia
    Ronzki
    Lina
    Sockervit
    Nanoozi
    TOTTEoELLE
    Angeni
    Sussu80
    Aktalia

HRL-kursen:

MOE + Mats
    lottak
    sussu80
    DariaM + Alex
    Link83 + Jocke
    Nanoozi + sambo
    Cecilia1983
    Sajsis
    sockervit + sambo
    Ronzki
    Pian80 + sambo
    Aktalia + ev sambo

• Aktalia

Är det någon som har adressen dit så att såna som jag som inte är så hemma i Västerås kan hitta dit?

• Aktalia

TotteoElle: måste ju vara helt oslagbart att få se hur hon sparkar sig själv i ansiktet...! jättesöt!

Tack för igår! Jag är verkligen glad att jag ändå stannade kvar i Västerås och träffade er alla. Jag var rätt trött men ville inte missa chansen. Men tröttheten nådde nya höjder när jag gick upp vid halvfemtiden imorse för att köra mina 30 mil... Var tvungen att stanna två gånger och ta mig en powernap för att orka köra hela vägen.

Sockervit: Nemas problemas! Kör gärna fler gånger.
    Kanske jag kan hoppa in några gånger på vattengympa på söndagar typ varannan vecka framöver...

Vi får fixa en söndagsfika så de som inte kan mitt i veckorna (som jag) också får träffas.

Angeni: Så roligt att du kom! Hoppas vi inte pratade hål i huvudet på dig... Men 10 gravida kvinnor kan tjattra rätt rejält i tre timmar... Hoppas du kommer flera gånger.

• Aktalia

Måste bara berätta vad jag drömde i natt. Jag har ju för flera månader sen drömt att jag fick en flicka som var typ 2 år från början och som var väldigt upprörd att jag inte hade köpt bl a blöjor när jag visste att hon skulle komma.

I natt drömde jag att jag var på ultraljud (ska ju dit om lite mer än en vecka) och då var mina kollegor på jobbet med av någon anledning. Då gissade alla att det var en tjej och att hon skulle heta Edit. Men sen lyckades vi få in en mycket bättre bild och såg hur bebisen smålog åt oss och alla såg att det var en tjej men att hon heter ju Iris!

Undrar om det är en tjej i magen i alla fall? Namnfrågan är ju uppenbarligen löst...

• Aktalia

Pojkvännen var måttligt imponerad av namnet Iris tyvärr... Inte för att jag har tänkt på det namnet tidigare, men jag minns att i drömmen var det väldigt självklart att hon skulle heta Iris, det fanns inget annat namn.
    Vi får väl se vad det är som kommer i maj...

Undrar hur det går med HLR-kursen för nu har jag även pratat med min pojkvän och han är också jätteintresserad av att gå. Det vore ju skönt om det kunde bli på en helg då det är lättare att komma loss.
    Hur var det med kursen hos Angeni, fanns det platser kvar för två? I så fall tar vi dem gärna!

• Aktalia

Sajsis menar jag ju... skyller på min hejdundrandes förkylning som jag åkt på som gör mig helt yr och förvirrad med huvudvärk som inte flera alvedontabletter alls kan rå på....

• Aktalia

Angeni: Här har du en till som har fått mycket mindre sparkar på sista tiden. Som du säger, det känns som i början med en lite knuff här och där men inte mer. Jag blev ju till slut så orolig att jag ringde barnmorskan för att få komma in och kolla om det fanns hjärtljud. Då var alla på kurs så jag fick ringa förlossningen istället och komma in där. De gjorde en CTG-remsa och hon kunde säga med en gång att barnet var aktivt och rörde på sig mycket medan jag själv inte kände någonting. De kollade med ultraljud också en snabbis och hjärtat slog så fint och det fanns gott om fostervatten. Antagligen så dämpar fostervattnet rörelserna + att bebisen har lagt sig lite annorlunda.
    Det var skönt att bli av med oron i alla fall... Och vem tackar nej till att komma in på en extra koll?

Svullna händer och fötter, det är roligt det... Jag har kört med stödstrumpor hela tiden och det funkar väldigt bra. Händerna är dock ett annat problem. Det värker som sjutton på morgonen och man har svårt att bära t ex matkassar. Min chef som också hade svullna fingrar under graviditeten sa att när hon undvek salt så blev det bättre. Det skulle vara någonting mer också men hon kom inte ihåg vad. Kan ju vara värt ett försök.

• Aktalia

Grattis, grattis till Cissi! Väntar med spänning på en förlossningsberättelse...

Själv var jag på extra ultraljud igår (för att kolla vart moderkakan satt sig). Då fick jag bekräftat att Pyret är lite mindre än genomsnittet (ca 10%), det finns gott om fostervatten, hjärtat slår fint och alla rörelser är normala, och att Pyret är en... pojke! Hihi, jag ska bli pojkmamma!
    Egentligen har jag nog mest haft känslan av att det är en flicka, men när jag var liten blev jag spådd att jag skulle få två pojkar så jag har ju känt att flicka kan ju inte stämma.
    Och nu när jag vet vad det är för kön så har det blivit ännu mer verkligt på nåt sätt. Lite knäppt, men det är liksom lättare att föreställa sig hur det blir sen.
    Så det första jag gjorde efteråt var att gå och köpa en liten body i c 56. Ok, jag köpte den egentligen för att komma åt ett bra mönster för nu ska här sys bebiskläder..! Men bodyn är faktiskt den första sak jag köpt till Pyret om man räknar bort barnvagnen som vi beställde i januari.

• Aktalia

Hej på er alla här!

Jag blev tyvärr tvungen att smita före i kön i tisdags, den 7:e april. Då föddes lille Erik i v 33+6. Förlossningen gick väldigt snabbt även om de försökte häva den med dropp. Vattnet gick klockan ett på natten och 13.44 var han ute. Han hade svårt att andas och vid en röntgenundersökning visade det sig att han hade ett hål på diafragman och tarmarna och mjälten hade vandrat upp genom hålet och tryckt upp ena lungan som i sin tur förskjutit hjärtat. Så det blev flygtransport till Astrid Lindgrens barnsjukhus på natten och efter att han varit stabil några dygn vågade de operera honom. Allt verkar ha gått bra och just nu väntar vi på att han långsamt ska få vakna upp ur narkosen. Sen blir det en lång väntan av att se hur han klarar det med att äta osv.

Så ni som börjar tröttna på att vara gravida och vill att barnen ska komma ut tidigare, stå ut för det är värt det.

• Aktalia

Tack för alla gratulationer! Det värmer när livet är upp och ner och allt känns så skört.

• Aktalia

Hej på er alla tjockmagar!

Känns lite absurt att läsa om era graviditetesproblem.. Funderar ju på hur jag egentligen skulle ha mått vid den här tiden...

Här i Stockholm går allting bra. På måndag ska vi bli flyttade till Västerås. Ska bli skönt att få komma hem och fixa allt som måste vara klart tills Erik får komma hem. Dock är det lite smolk i bägaren eftersom jag blivit förkyld och därmed inte får vara nere på avdelningen hos honom. Istället får jag sitta i min ensamhet på rummet och pumpa ut mjölk medan sambon är där nere och myser och sondmatar honom.

Förlossningsplanen hann jag ju aldrig med... Men jag kunde känna fullständig trygghet med den bm jag hade ändå. Hon coathade mig jättebra och jag kände mig aldrig överkörd på något sätt. Hoppas ni får känna likadant.

När jag var på ultraljudet i v 32 så frågade vi om vi fick veta könet och det var inga problem alls.

Angeni: Det tar så mycket energi när man har en massa frågor men inte vågar ställa dem. Massor av oro i onödan som gnager. Såna otrevliga personer borde inte jobba inom vården.

• Aktalia

Hej på er allihopa!

När jag läser om era graviditetsproblem så är jag ju lite glad att jag slapp dem så här på slutet ändå. Jag hade tillräckligt ont och besvärligt de sista veckorna innan han kom ut och skulle inte vilja ha det i dubbel dos som ni verkar ha.

Nu är vi på avdelning 69 i Västerås. Har ett eget rum med övervakning och just nu kämpar vi med maten. Vi gör tappra försök att amma men det går sisådär. Han får väl i sig ett par ml men sen somnar han. Snart har jag svart bälte i pumpning eftersom vi får sondmata resten.

Jag har tackat nej till HLR-kursen om det är 2 andra som vill gå istället för mig och sambon. Det känns för tätt inpå med allt kaos och vi behöver nog landa innan vi kan ta in mer sådana kunskaper.

• Aktalia

Moe: Aj aj, låter som någon kan ha bråttom ut... En timme innan mitt vatten gick så var jag på toa och tömde tarmen vilket jag just då tyckte var jättekonstigt. Efteråt så förstod jag ju varför. Hoppas verkligen att han stannar kvar ett tag till!

• Aktalia

Igår fick vi åka hem några timmar på permission. Så himla skönt! Blev verkligen motiverad att försöka ta oss härifrån så fort som möjligt, men jag tror att maten måste funka först och det går väl sisådär med det. Han orkar ammas ett litet tag och suger väldigt bra, men sen blir han trött och somnar halvvägs i målet och resten får sondmatas.
    Men vi kommer åka hem på en permission till idag. Sambon är just nu iväg och köper dubbelsäng på Ikea med hjälp av en kompis. Framåt eftermiddagen kommer mina föräldrar upp med min bil fullpackad med grejer så som skötbord, spjälsäng, symaskin och annat bra som vi inte hann skaffa innan. Det ska bli så skönt att få ställa i ordning allting, det har kliat i fingrarna i flera veckor nu ju...!

• Aktalia

Hejsan! Vi har fått långpermis och har varit hemma sen i måndags och ska komma tillbaka på torsdag för vägning och kontroll. Herregud så skönt det är att vara hemma. Erik och jag jobbar vidare på det här med amningen och igår gick det jättebra men idag verkar han bara vilja sova hela tiden. På sjukhuset fick han mat var tredje timme och inatt har jag varit tvungen att väcka honom för att han skulle få i sig nåt. Var ju inte direkt något man trodde behövdes göras Jag har nog fått sova 8 h i natt...!

Glimt: Välkommen till Öster Mälarstrand! Hoppas du tar det lugnt så fogarna får vila upp sig... Men har man fått flytta till nytt ställe så är det ju lite svårt att inte börja packa upp allting på en gång och göra det fint.

Svar på tråden Sommarbebisar 2009 i Västerås!