Du måste logga in för att svara i en tråd.

• FridaT

Snorsug!?

Min dotter är 4veckor och har åkt på en rejäl förkylning, natten var inte rolig. Hon är helt slut av allt snorande och har svårt att andas med näsan och att äta.

Jag har fått höra att det inte är bra att använda snorsug!?? Jag använder renässansdroppar men det hjälper inte långt, det måste ju komma ut!?

Har ni i så fall något tips på vilken snorsug som är bäst eller kanske nåt annat?

• Svar på tråden Snorsug!?
  • Tjohalia
    FridaT skrev 2009-01-30 11:29:18 följande:
    Gah! De har som sagt slutat sälja dom på apoteket (Hon sa att det var för att man använde de flera gånger och inte gjorde rent dom ordentligt och därmed frodades bakterierna och gav infektioner).Ska prova med pipetterna från renässansdropparna när det är som värst, smart! Annars får jag ta en sväng till Maxi.Det är ju såå synd om de små när de är sjuka! Det gör ont i mammahjärtat. Tack för alla svar!
    Dom finns på barnens hus med!
    MarrebarreW skrev 2009-01-30 10:54:56 följande:
    Vi har en annan typ av snorsug, inte näs-Frida. Vår är som en lite gummiboll som man trycker ihop och sen suger till i näsan. Den går inte så långt in och man kan bara ta snor som är riktigt tjockt. Vet inte om den är bättre eller sämre än näsFridan... Vi köpte den förövrigt på Maxi.
    Vi hade en sån i början men jag tyckte den var så dålig så jag köpte en Näs-Frida istället och den var mycket bättre.
    JOLINE 050414 * ALEX 070309
  • vesö

jag tycker att du inte ska använda Näsfrida för de rekomenderar dom inte på BVC och Apoteket! men min dotter var jätteförskyld när hon var så liten, kunde knappt andas och hostade för att få luft! dom att Nezeril näsdroppar va bäst! fungerade jättebra, det försvann efter en vecka! lycka till!

• SZbebis081220

Hejsan. min son är 4 veckor också. Han var också väldigt förkyld men en sug tyckte inte bvc att jag skulle använda nu. Han var för liten.
    Jag fick recept på hemmagjorda droppar och det kan man använd hur mcket man vill. Det är inte skadligt för näsan. Däremot så är näsdroppar det. Kan förstöra slemhinnorna i näsan.
    Sen använder du sug kanske han/hon inteklarar av att fixa det sen..

Recept på hemmagjorda näsdroppar är
    2dl vatten
    1krm salt

Koka upp 2dl vatten och tillsätt saltet.
    Koa sedan upp igen och låt det därefter svalna och droppa sen vid alla måltider...

• Mysmysan2

Vi blev rekommenderde att använda koksalt och näsfrida av läkarna på södersjukhuset till våran 3veckors snoriga kille. Om läkarna rekommenderar näsfrida så tror jag inte att det är särskilt farligt. Man ska ju som sagt inte använda den så fort man ser lite snor.

• spanbu

Vår BVC-sköterska rekommenderade näs-frida, men vi hade redan en boll-sug och tyckte/tycker att den funkar bra.

Man kan använda ganska mycket koksalt, det är även bra för att förebygga öroninflammationer.

• logg81

Jag använde en revaxörtuta i början innan jag fick ändan ur vagnen att köpa näsfridan...

En rejäl dos näsdroppar och sedan näsfrida.... Och självklart kokar man fridan emellan....

Jag och Auleen - För varandra. Mot resten av världen.
  • kåvacarro
    Svar på #16
    har en typ från babyproffsen o den e skiiitbra!!!! vad e värst liksom..att inte kunna andas bra eller snytas?? den o koksaltdroppar har nu gjort vår dotter frisk.

man får lita till sig själv ibland..
  • hallooj

Vår dotter var också förkyld när hon var ca 1-2månader. Var jätte orolig, men så länge dom små inte har feber är det ingen fara. Får dom feber är det sjukhuset som gäller direkt!
    Själv använde jag näsdroppar från apoteket, kostar typ 50kr.
    Man ska droppa nån droppe så dom nyser ut det. Inte bra om dom sväljer för mycket snor eftersom dom kan få bihåleinflamation och det är mycket värre.
    Och använder man för mycket saltlösning kan det få motsatta efekten.
    Själv hade jag en medecinboll, inte bra alls.
    Lägg Inte ut pengar på en sån. Råkade trycka en aning för mycket på bollen och hon fick ont eller ett ordentligt obehag eftersom hon skrek.
    Näsfrida är inte beprövad i det här hushållet än eftersom vi blev lite avskräckta av den första bollen.
    Men jag ringde vårdguiden där dom tipsade om att lägga tetlefonkataloger under spjälsängen så at det blir högläge för huvudet och då får det lättade att andas.
    Men det behöver inte heler vara någon förkylning, många barn föds med trånga näsgångar och därför kan det låta som om dom är förkylda.
    Jo, märker att det blir rörigt, men har ett lesset litet barn idag. Hör med barnmorskan och hoppas det ordnar sig snart.
    Krya på er!

• Daliba

Det finns en nya näsdroppar för nyfödda! Den heter Iliadin och har funkat jättebra för oss. Men sen har min lille inte varit jätteförkyld utan bara lite snörvlig. Det hade nog behövts en snorsug om det blir värre.

• livijo

Jag har lagt sonen på armen med ansiktet mot golvet, burit honom så en sund så snoret "runnit" ut ur näsan... hoppas ni förstår Íbland har snoret då runnit ut av sig själv och har bara torkat bort snoret med papper och ibland har jag tagit topz för att ta bort snoret man ser längst ut i näsborren. Stoppar absolut inte in topzen långt! Har fungerat jätte bra!

• Nellabus

Jag måste bara berätta att när min bebis blev förkyld så var han 2 veckor. Vi blev rådda att åka in på akuten (lite väl drastiskt för en förkylning kan man ju tycka) ifall att det va RS viruset.

Det var inte något virus utan en vanlig förkylning. Den barnläkaren vi hade på Halmstads sjukhus sa att det allra bästa är att använda bröstmjölk som näsdroppar (värsta mirakelmedicinen det är då!) och den Nose-frida som man suger ut snoret med en slang från sin egen mun. Den motverkar dessutom öroninflamation. Det kan ju vara guld värt, för tänk dig ett spädbarn med öroninflamation

Jag märkte att min bebis blev mindre snorig efter att jag ammat honom. Han svalde väl ner en massa snor kan jag tänka

Svar på tråden Snorsug!?