• pixel

Allergisk mot ersättning? HJÄLP!

Håller på för fullt att lära grabben äta på flaska då vi ska på ett bröllop den 27.
    Allt har gått bra så länge vi hade bröstmjölk i flaskan... så tänkte vi att vi måste testa med ersättning om min urpumpade mjölk inte räcker. Första gången gick det hur bra som helst.
    Men så här om dagen tvärvägrade han flaskan med ersättning och efter en del trugande gick det inte längre, då upptäckte vi att han hade blivit rödflammig kring hela munnen, han tog sig i ansiktet och var jätteledsen, samma sak nästa dag.
    Kan det vara så att han inte tål ersättningen? Använde Nestlé Nan 1, sonen är 5 månader.
    Vad ska jag göra? HJÄLP!

• Svar på tråden Allergisk mot ersättning? HJÄLP!
  • Annica Saga

Prata med BVC. Är det så att han är mjölkallergisk finns det annan ersättning t.ex Profylac finns på apoteket, går att få på recept.

• Lilla Linnéa

Ojsan. Kan ju testa med spemper & se om reaktionen blir den samma?

• pixel

Tänkte köpa ett paket Semper i dag och prova.
    Tycker att det är konstigt att det gick så bra första gången och om det vora mjölkallergi så skulle det väl inte bli utslag utan ont i magen?
    Tack för era svar.

• Lilla Linnéa

Kan ju ha varit ngt tillfälligt. Hoppas att det går bättre med semper!

• Annica Saga

Man kan få utslag utav mjölk, när vi testade Saga för mjölkallergi tittade det efter utslag. Men små barn kan ju få utslag utan att det behöver vara någon allergi. Hoppas att det går bättre med Semper.

• pixel

Japp, då testar vi med Semper! Tackar tjejer!

• Kala75

De beror ju på om man inte tål laktosen eller proteinet i mjölken, man kan ju vara allergisk mot antingen eller..

• Bondbruden

Det är så det funkar med allergier, första gången man kommer i kontakt med ämnet så går det bra, andra gången (eller senare) kommer reaktionen! Jag skulle gå till apoteket och köpa en (svindyr, ca 200 kr) burk profylac så att du åtminstone fixar brölloppet, och ta reda på efteråt om han verkligen är allergisk. Smaken är lite speciell på de ersättningar som mjölkallergiska tål, så det kräver endel invänjning, Profylac dock bättre än Nutramigen.

• pixel

Jaha, då har vi provat med Semper också, det blev samma resultat, små röda utslag kring munnen. Vad ledsen jag blir om han ska vara allergisk...
    Ska till bvc i morgon för 5 månaders sprutan, jag får prata med dem då.

• Lilla Linnéa

Typiskt! Berätta hur det gick på BVC i morgon!

• yaz

Reagerar han inte när du ammar, alltså om du dricker mjölk och sedan ammar?
    Kan det vara flaskan han reagerar på?

• pixel

Nej, han reagerar inte när jag dricker mjölk. Och jag funderade också på om det kunde vara flaskan, men jag ammar med amningsnapp så det borde ju ha märkts av den också.

• Vickan

Bondbruden: En sak bara.. du skriver att profylac är bättre än nutramigen.. Ja kanske smakmässigt men inte ur allergi synpunkt då dom är "gjorda" på olika sätt.. Har man risk för fler allergier så är det nutramigen..

Så sa Bvc till oss då vi fick nutramigen till våra barn..

• Alicia05sMamma

Vickan: Vi fick samma info som dig fast från BB. Har man en stor risk för allergier rekomenderade BB att man använder Nutramigen.

• Alicia05sMamma

Min skrutta fick Nutramigen på BB & hon älskade den. Personalen blev smått förvånade då alla andra bebisar som fick Nutramigen gjorde allt för att slippa

• Signatur

Rekommenderar också Nutramigen. Man kan köpa den utan recept, men då är det *DYRT*. Vår son spyr i vida bågar av all annan ersättning. Ska testas för komjölksproteinallergi (han är för liten för att testas än).

• mariiee

Tänkte på en annan sak.
    Kan det inte vara nappen i sig han inte tål?
    Alltså gummit?

Svar på tråden Allergisk mot ersättning? HJÄLP!