• Ella Mia

Tull när man beställer saker från USA?

Jag har tänkt köpa några plancher via en amerikansk webbshop.Kommer kosta va 600-700 kr. Kommer jag att få betala tull också? Och hur funkar det?

• Svar på tråden Tull när man beställer saker från USA?
  • lovemyboys

Det är inte omöjligt att du får betala tullavgift....
    MEN kan du få dom som skickar att skriva att ddet är en gåva...istället för vad som verkligen ligger i paketet...så klarar du dej...det har funkat för mej, när jag handlat på e´bay...

Familjen KALOW....min alles egen..
  • juluu

Ibland har jag sluppit tull, och ibland har jag åkt på det.

Har hört nånstans att om man ber avsändaren skriva på paketet att det är varuprover, så slipper man tullavgiften.

• juluu

Oj, glömde...De ggr jag har åkt på avgiften så har jag fått ett brev från posten att jag ska betala avgift för att hämta paketet.

• Lilie

själva tullkostnaden är inte så dyr, men du måste betala moms... 25% på köpesumman.

• Runguska

Även om det står gåva kan tullen välja att be dig deklarera värde (innehåll) samt berätta vem avsändaren är. Detta hände mig senast jag beställde saker. Jag fick hem ett brev där de bad mig uppge vem som sålt sakerna, vad det var och vad de kostat. Sedan kontrollerade de paketet och efter det skickades det till mig, Så det där med gåva fungerar inte alltid. (Eller det kan fungera, men det verkar vara mer jobb än det är värt)

• Kaprifolen

Det har hänt mig att även om det står "gåva" har paket tagit en omväg genom tullen.. Dock brukar jag handla saker som är så pass mycket dyrare i Sverige än USA så det lönar sig ändå för mig även om jag åker på att betala tullavgift och moms.

Svar på tråden Tull när man beställer saker från USA?