• Anonym (fundersam)

Kommit in pengar på kontot vet inte vart ifrån hur gör jag?

Skulle betala lite räkningar och hyra i Måndags. loggade in på mitt konto och såg att jag fått in pengar på kontot. Jag vet inte vart ifrån dom kommer. Men dom är nog inte mina. Jag har pratat med banken men dom kunde inte se vart ifrån dom kom. Hur går jag till väga? Ska jag behålla dom (skulle verkligen behöva extra pengar) Eller ska jag låta dom vara?

• Svar på tråden Kommit in pengar på kontot vet inte vart ifrån hur gör jag?
  • Wonderkarin

Jag skulle inte våga röra dem. Ibland upptäcks felaktiga överföringar inom några dagar och poff, så ligger man minus.
    I andra fall kan det bli en massa papper och återbetalningskyldighet osv.
    Man har ingen rätt till pengarna bara för att dom råkar hamna på ens konto.

• Anonym (mm)

Om det inte är dina penggar får du ej röra dem på kontot, gör du det anses ju ha "tagit dem" och det är olagligt...... Banken måste ju se vilket konto som gjort instättningen och därmed veta vilken bank åtminstone....

• Anonym (fundersam)

Alltså jag vet att jag inte har nån rätt till dom. Det känns bara lite retsamt att dom sitter där efter en vecka och jag gjort allt för att reda ut vart dom kommer ifrån och bett banken lösa det. Men inget hänt.

• carlf

Anonym (fundersam) skrev 2009-01-30 15:10:21 följande:

Alltså jag vet att jag inte har nån rätt till dom. Det känns bara lite retsamt att dom sitter där efter en vecka och jag gjort allt för att reda ut vart dom kommer ifrån och bett banken lösa det. Men inget hänt.
    låt pengarna vara kvar, räntan på pengarna är dock din. om du nu har någon hyfsad ränta på ditt lönekonto.
  • juluu

Jag råkade ut för det en gång.

Fick hem ett brev från banken att det felaktigt hade satts in pengar på mitt konto, och att de skulle dra tillbaka de pengarna.

Tur att jag inte hade bränt dom, för då hade jag blivit återbetalningsskyldig.

Konstigt att inte banken kan se vart de kommer ifrån, fast de kanske inte kan se det förrän nån anmäler pengarna saknade.

• NadiaMi

Ta kontakt med banken igen och fråga vad du bör göra och hur lång tid pengarna beräknas sitta där de sitter.
    Banken kan ju inte heller flytta tillbaka pengarna om de inte vet vart de kommer ifrån (det kan vara en kontant inbetalning på ett bankkontor t.ex.) så det finns ju inget logiskt som säger vart pengarna ska flyttas "under utredningen".

Men samtidigt tycker jag också att det borde finnas någon "rimlig tid" som pengarna kan få sitta där innan de kan anses "upphittade".

Låt pengarna ligga så länge och håll kommunikationen igång med banken. Och se till att få skriftligt om de säger att du har klartecken att använda dem så det inte blir något krångel i efterhand.

• Anonym

Kanske är min mans pengar som gemoneybank säger att det har satt in men han har inte fått de på sitt konto...

• Anonym

Rör dom absolut inte förans du är helt säker på att du kan det.

Erfarenheten jag har är att en familjemedlem fick in 21.000 och ung och dum så tog personen ut dom och gjorde av med en j*vla massa.

Varenda krona skulle senare tebax till banken självklart vilket ledde till betalningsanmärkningar.

• Anonym (fundersam)

Det är inte mycket pengar det handlar om. jag ringde min bank och dom kunde se att pengarna kom ifrån handelsbanken så jag fick ett nummer som jag skulle ringa. Vilket jag gjorde men dom kunde inte se nån insättning till mitt konto. Vilket jag tyckte var väldigt konstigt. För min bank sa det är handelsbanken som gjort insättningen. Så jag ringde min bank igen och frågade vad jag skulle göra nu hon sa då det löser sig nog. Jag sa då men om det inte gör det vad gör jag då. Men då sa hon det brukar det göra för sånt här händer inte ofta.

• carlf

är faktist lätt att skriva fel konto nr när man ska flytta över pengar till någon annan via datorbanken.
    men ganska svårt att rätta till det.
    pengarna gör ingen skada på ditt konto snarar nytta så länge de är där. l

• Wonderkarin

Om man har ett objekt kvarlämnat i sin lägenhet tror det tilfaller en efter ett eller tre år...undra om samma sak gäller här?

• Anonym (fundersam)

Jag gjorde en gång en fel insättning när jag skulle betala räkningar men det var inte svårt att rätta till. Så jag tycker inte det här skulle vara så svårt för banken att rätta till. Jag tycker nån borde sakna sina pengar och höra av sig till banken.

• NadiaMi

Har du datum och tid för insättningen så borde Handelsbanken kunna undersöka det lite mer noggrant. Och har de gjort en överföring så borde ditt kontonummer absolut finnas där.

Be din bank om att få detaljinformationen på papper (eller via mail) så du kan vidarebefordra det till handelsbanken.
    Om inte annat så för att bevisa att det faktiskt Finns en överföring registrerad så de tar en närmare titt på det igen istället för att bara säga att det inte finns någon.

• sasssyy

om banken kan se att det är handelsbanken så kan de se från vilket konto pengarna kommer också.. för man skriver ju alltid avsändarkonto. MEN är det någon som satt in pengarna kontant så går det inte att spåra.

Tid för insättning och datum ska DIN bank kunna ge dig, vilken bank, handelsbanken har ju flera olika kontor. tex min bank är handelsbanken Eriksberg och min sambo har Lindholmen, skilda kontor och tydligen skilda datasystem(??) så ta reda på från vilket kontor pengarna kommer, det MÅSTE din bank kunna se

• Anonym (fundersam)

Du som skrev att din familjemedlem gjorde av med pengar som kom in på dens konto. blev personen polisanmäld för stöld eller bara återbetalningsskyldig?

• Anonym (Ååh)

Sätt in pengarna på ett konto med bra ränta, sedan är det ju bara att vänta och se... Efter några år har du en liten buffert...

• anitra2012

När jag läser detta så kommer jag på en miss som jag gjorde när jag skulle betala in min hyra. Istället för att betala in den till min hyres värd som är ägt utav kommunen. Så betalade jag in till kommunens personalklubb .. Så när pengarna kom dit så fick jag ett samtal utav mammas bästa vännina (hon är som en extra mamma till mig) hon arbeta där. Hon talade om situationen, hon tyckte nog det mest att det var komiskt att det var jag. *hihi* Så hon löste det med att allra först ringa till min hyresvärd och tala om att jag hade betalt hyran men på omvägar. Så inom något dygn så var allt klart.. :) Så jag var glad att jag hade betalt fel dit och ingen annanstans. Hade inte bra med pengar på den tiden.. (Det var min lilla komiska historia).

Hoppas du får en lösning på det hela.

• Anonym (123)

Jag fick en gång in en insättning på mitt konto på 500 kr. Ringde banken som inte kunde ge mig någon info om var de kom från, eller vad jag skulle göra med dom. Jag handlade upp dom. Ett tag senare fick jag ett brev hem från banken där det stod att en insättning hade felaktigt gjorts på mitt konto och att jag skulle höra av mig till dom. Det gjorde jag inte. Ett tag senare fick jag samma brev igen. Hörde inte av mig den gången heller. Detta är nu kanske 2 år sedan och jag ligger varken minus på kontot, har inte fått något återkravsbrev, blivit anmäld eller fått en anmärkning.

Och ja, det var rått gjort av mig, i know.

Svar på tråden Kommit in pengar på kontot vet inte vart ifrån hur gör jag?