• Jessie 89

Är det farligt att vara sjuk när man är gravid?

Hej!

Sen igår morse har jag varit sjuk, hade dock inte så mycket feber bara 37.5, men jag har jätte ont i kroppen och spyr hela tiden (inte pga illamåendet av att vara gravid) utan för att jag är dålig. Min mor sa att det kan vara influensa. Är det farligt för barnet? Och vad ska jag göra för att det ska gå över snabbare? Jag känner mig helt död och som om hela min kropp ska rasa i små bitar.. Mina muskler är helt slappa, i morse kunde jag knappt öppna ett mjölk paket..

Tack för svar. :(

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-30 16:00
    Är gravid i vecka 15 kan tilläggas. :/

• Svar på tråden Är det farligt att vara sjuk när man är gravid?
  • Lussekatten87

oj jag undrar samma sak,fast jag har inte fått influensa men min son har det troligtvis nu och jag är så fruktansvärt rädd att bli smittad! '
    jag är i vecka 15 idag eller imorgon!
    Han hade nämligen 40,5 i natt och är jättedålig.

Jag har bara hört att det inte är bra med hög feber (typ 39 grader) när man är gravid i början,men vad är det ?innnan 12 veckor?Ledsen

(¯`°?.¸ ♥ Väntar 2:an! BF 31/7 - 09 ♥ ¸.?°´¯)
  • Ekrlsn

jag har lunginflammation och äter medicin, det påverkar inte fostret :)

• Pretty Banana

Vissa sjukdommar är ju farliga för barnet, det är ju därför man vaccinerar mot röda hund och rekommenderar att gravida ska undvika sådant som kan innehålla tex listeria. Men influensa och förkylningar är inte farliga för barnet. För mamman innebär influensa under slutet av graviditeten att risken för tex lunginflammation ökar, men det gäller inte om man är i vecka 15.

• Nie

Det är inte farligt att vara förkyld eller att ha influensa...

• Lussekatten87

Skönt, då behöver inte jag heller oroa mig om jag blir smittad av mitt lilla troll

(¯`°?.¸ ♥ Väntar 2:an! BF 31/7 - 09 ♥ ¸.?°´¯)
  • Purlan

Och från två källor(sjukvårdsupplysningen och min BM) har jag hört att 2 panodil/alvedon var 6:e timme är att rekommendera om man har hög feber för det är bättre med piller än att man har feber.  

• Mirelena

har vart hos både läkare och infektionsläkare då jag haft tre viroser(inte influensa men något virus som har liknande symtom) på kort tid.. men fostret ligger skyddat och får det den behöver, däremot har du som mamma nedsatt immunförsvar och det är för att du ska kunna behålla liten där inne. det är ingen fara för liten att du är sjuk! tänk dock på vad du tar för mediciner, alvedon är okej, upp till åtta per dygn sa min läkare(500mg), men sen är det beroende på vad du ha för symtom i övrigt, men feber är bästa alvedon och bara ha tålamod och rida ut den! jag är i vecka 14 själv.. så jag vet hur oron kan tära på en! Lycka till!

Svar på tråden Är det farligt att vara sjuk när man är gravid?