• mammamia1973

Att sy en hissgardin själv

En fråga till er som har sytt hissgardinen själva. Var kan jag köpa alla tillbehör och var hittar jag tydliga instruktioner. Flyttar till en ny lägenhet och vill sy hissgardin i samma tyg som vanliga gardinlängder. Tack för hjälp

• Svar på tråden Att sy en hissgardin själv
  • missteddy

tänkte på samma när jag såg bygglov i veckan att det skulle vara toppen att ha ute på verandan. så jag lånar din tråd om jag får. om det inte finns info på deras hemsida

• mammamia1973

ja det finns instruktioner där. men då måste man beställa en skena också, jag trodde faktiskt att man kunde köpa det i butik. ska fortsätta leta efter mer info

• julias mamma81

ni kan köpa en kardborreskena i gardinaffärer. de köper man på metervara. sen är det speciella band som sys på på tyget som man stoppar en latte inuti samt drar persiennsnöre igenom. dessa bör oxå finnas i de flesta gardinaffärer. skenan heter eliteskena o kommer från kirsch o jag tror banden kommer därifrån oxå. jag handlar allt mitt på ah´s gardiner i norrköping/linköping

• mammamia1973

julias mamma81 skrev 2009-01-30 18:57:34 följande:

ni kan köpa en kardborreskena i gardinaffärer. de köper man på metervara. sen är det speciella band som sys på på tyget som man stoppar en latte inuti samt drar persiennsnöre igenom. dessa bör oxå finnas i de flesta gardinaffärer. skenan heter eliteskena o kommer från kirsch o jag tror banden kommer därifrån oxå. jag handlar allt mitt på ah´s gardiner i norrköping/linköping
    ok, tack för svaret. ska fråga i gardin/tyg butiker
  • Wavva

Man kan göra en enklare variant: En låååång kappa som man rullar upp, gärna med en pinne som stöd, över gardinstången slänger du ett rep eller presentsnöre och binder runt upprullet så blir det en snygg sak iallafall. Annars kan du sätt i öljetter nedtill där du trär ett rep och knyter upp upprullet... Ännu ett alternativ är att ha en gardinstång nedtill och den vanliga, då du vill ha ljust lägger du den nedre stången på konsollerna där den vanliga stången ligger (använd gärna dubbelkonsoll)

Svar på tråden Att sy en hissgardin själv