• Anonym (Undrar)

Blir jag utnyttjad av min kompis?

Min sambo tycker att jag är alldeles för snäll och att min kompis utnyttjar det. Själv hade jag inte tänkt på det förrän han påpekade det. Det här har jag hjälpt till med den senaste tiden:

Min kompis har problem med ryggen så jag brukar skotta hennes garageuppfart när det snöat mycket. Jag har gjort det hela vintern. Vi bor nära varann, jag tycker inte alltid det är sådär jättekul att skotta, men inte urjobbigt heller.Det är jag som erbjudit mig eftersom jag tycker det är onödigt att hon skottar med sin onda rygg.

Jag är barnvakt till hennes son då och då. Blir ca en dag i månaden. Ibland sover han över här också. Det är hon som frågar.

Jag åker och handlar åt henne när hon är sjuk. Det är hon som ringer o frågar mig.

Hennes bil pajade för ett tag sen, hon ringde mig och jag åkte och hämtade hem henne och bilen (en mil bort).

Hon säger alltid tack, men jag får aldrig något igen typ en blomma eller så som tack för hjälpen. Några gentjänster har inte heller varit aktuella eftersom jag inte har några barn hon kan passa, och min sambo handlar om jag är sjuk...

Vad tycker ni? Utnyttjar hon mig? Eller tycker ni det är ok eftersom vi är nära kompisar?

Ska tillägga att min kompis är ensamstående med en liten son och har inte så många kompisar.

• Svar på tråden Blir jag utnyttjad av min kompis?
  • Airlee

Vad säger din egen magkänsla? Jag tycker att oftast så känner man innerst inne om man blir utnyttjad eller inte.

Tycker att oavsett vilket så är du jättesnäll som ställer upp för din kompis. Jag hoppas verkligen att hon inser vilken tur hon har som har dig till vän!

• Tyche82

Jag tycker inte att hon utnyttjar dig, men det är ju svårt att avgöra när man inte ser eller vet mer.
    Hon är ju tacksam och att hon inte köper något tycker inte jag gör henne mindre tacksam.
    Känns det viktigt för dig att du får något så kan du ju säga det.

• SunnyBunny

Om du tycker det är ett problem så är det kanske det. Jag själv skulle inte tycka det om det handla om min nära vän. Jag behöver absolut ingen blomma, ett tack räcker. Men jag skulle inte heller dra mig och fråga om en gentjänst i framtiden, men det är så självklart i våran umgängeskrets..

• Anonym (s)

Känner du dig utnyttjad? Visar hon inte tacksamhet? Ber hon i onödan? I så fall kanske det, annars nej.

• Anonym

Jag tycker det låter som att du är en jätte fin kompis som ställer upp.

Hennes "önskemål" är inte orimliga. Att vara barnvakt en gång i månaden, handla när hon är sjuk (då hon har barn måste det finnas mat hemma) och när hennes bil pajade måste hon ju ta sig hem?

Då hon är ensamstående kanske hon inte ens har råd med en blomma som tack?

• Anonym (JJ)

Har du någonsin provat be henne om en tjänst? pröva med något litet så vet du om hon ställer upp.
    Du verkar vara en god vän iaf och hon borde vara rädd om dig.

• Eima

Jag är inte sån att jag måste ha mer än ett tack när jag gjort nåt. En blomma gör ingen skillnad, ett tack räcker för mej! Visst skulle det vara trevligt att bli erbjuden gentjänster, men som du säger kanske du inte behöver så mycket hjälp.

Och känner du inte själv att du är utnyttjad, så är det väl inget problem kan jag tycka? Hur umgås ni annars?
    Hade det varit jag, och personen som ofta bad om hjälp inte hörde av sej annars, så skulle jag inte tycka det kändes så roligt!

• Anonym (Undrar)

Oj, vad snabba ni var på att svara! Tack!
    Nää, jag känner mig inte utnyttjad och har inte heller tänkt på att hon "borde" ge mig en blomma eller så. Hon är tacksam, jag tycker hon behöver hjälpen, det är ingen större uppoffring för mig och hon ber inte i onödan och jag tror inte heller hon tycker det är kul att vara den som bara får hjälp hela tiden heller. Men just nu är läget såhär, en annan gång kanske det är jag som behöver hjälp. Det är min sambo som är på mig och säger att jag blir utnyttjad och är för snäll, därför ville jag kolla vad ni tycker.
    Tack för svaren!

• SIN74

Du är en fin kompis! Visst du är snäll men ska man inte vara det mot sina vänner då? Så länge du inte känner dig utnyttjad så är det helt ok att hjälpa andra.

• NadiaMi

Så länge hon faktiskt säger Tack och verkar mena det så uppskattar hon iallafall hjälpen, och om du Vill hjälpa till så är det ju ändå frivilligt.

Ett utnyttjande blir det först om hon tar för givet att du SKA ställa upp istället för att fråga OM du vill ställa upp och om du hjälper henne istället för att göra annat som du behöver ta itu med.
    Om du t.ex. skulle säga "den dagen passar inte tyvärr" när hon frågar om du kan vara barnvakt, hur reagerar hon då? Blir hon sur och tvär eller tar hon det med ro? Sådant antyder ju också om hon tar dig för given eller inte.
    Och barnvakt någon gång i månaden är inte speciellt mycket om hon är ensamstående och dessutom har barnet på heltid. Pengar brukar det inte heller vara speciellt gott om så att köpa blommor kan vara lite överkurs.

Svar på tråden Blir jag utnyttjad av min kompis?