• Eima

Om ditt barn vill ha vatten på kvällen...

Har en tvååring som inte så gärna vill sova på kvällen.

Nu har hon börjat med "jag vill ha vatteeeeen". Visst får hon det. Hon dricker ganska dåligt annars, till maten, så jag ger henne. Men när hon säger det elva gånger inom en kvart börjar jag fundera om hon inte gör det enbart för att slippa ligga ner och sova.....
    Brukar säga att hon får dricka ordentligt första gången. Och hon dricker mycket, det gör hon. Men vill ändå ha mer efter en stund.
    Känns så fel att neka nåt sånt! Men jag tror som sagt att hon gör det mest för att slippa sova. Det här drar ut jättemycket på tiden, blir alltid sent innan hon somnar, speciellt eftersom resultatet blir minst ett toabesök/blöjbyte..

Hur gör jag?? Kan jag neka henne det? Kanske är så att hon faktiskt ÄR törstig, och då skulle jag känna mej hemsk om jag inte låtit henne dricka mer..

• Svar på tråden Om ditt barn vill ha vatten på kvällen...
  • Marma

Har pojkar som gör så till o från. brukar göra som du tänker. Drick en gång nu sen blir det inget mer. Men jag ställer en mugg/flaska vid fönstret så de vet att det finns där..

• Alialiapan

Tösen får in en pipmugg med vatten att ha vid sängen.

• msmalin

jag brukart i samband med tandborstning säga vill ni dricka så gör det nu. skulle det hända att 3 åringen kommer o vill ha vatten efter en stund får han det DEN gången sen räcker det..
    jag håller med om att det känns fel att säga nej till något sådant men samtidgt som du säger de gör det nog mer för att det är ett sätt att hålla sig vaken.

• Meta83

Jag hade nog gett henne fösta gången och sen sagt nej. Förklarat att hon bara får denna gången och sen är det nej! Min stora tjej gjorde nått liknande för nått år sen, men dte gick över rätt snabbt igen... Min 2½ åring nu har börjat med att säga "kissenödig" när vi har läst saga och precis ska släcka lampan, och det är inget jag kan säga nej till direkt för då får jag ju byta lakan istället.... Har sagt till henne att kissa ordentligt innan läggning och ibland funkar det, ibland ska hon upp igen, det går väl oxå över! Usch vad jag svammlar

Meta - Stolt mamma till ♥♥♥Tilde -04 och Tove -06 ♥♥♥
  • hejpa

kanske kan hon ha en mugg/flaska stående vid/i sängen. då finns det ju där :)

• Ztampe

Ett tips är att göra som vi gör till våra små (3 och 1 år).
    3-åringen har en vattenflaska stående vid sängen så hon kan ta själv.
    Den lilla har en nappflaska med vatten i sängen.

Då ser du ju rätt snart om det bara är ett sätt att få vara vaken eller om barnet verkligen är så törstig.

• Pyris

Det är väl en klassiker, att dom drar ut på sitt sovande med törstig o toabesök .
    Jag brukar ge en gång rejält och sen är det faktiskt bra.

• Russinkastrull

Min dotter är också alltid tröstig vid sängdags. Hon vill dricka flera gånger så hon får en nappflaska med vatten i som hon kan ha och dricka ur i sängen. En stor nappflaska brukar räcka för henne.

• Marco och Mathias mamma

Vi lät barnen ha en sportflaska med vatten vid sängen när de var mindre. Vi slapp springet på kvällarna ganska snabbt när vi började med det...

• Eima

Ja hon har en vattenmugg vid sängen. Men det drar ändå ut på tiden att hon hela tiden sätter sej upp och ska dricka. Får väl börja med att säga nej då. Har gjort det nån gång men fick dåligt samvete
    Men, jag antar att det går över, som allt annat. Har har haft perioder då hon alltid precis efter läggning sa att hon var bajsnödig. Gick på pottan, inget kom. La sej i sängen och efter en kvart var hon "bajsnödig" igen... osv..
    Ett tag klagade hon över ont i magen. Eller ont i tån. Eller armen. Eller så var det näsan...

Det största problemet är nog att hon inte kan somna själv. Gråter hysteriskt, och säger "jag blir lessen när mamma går..". Så, jag sitter bredvid med datorn i högsta hugg, för att kunna göra läxa samtidigt. Funkar dock inte så bra, då hon blir så nyfiken på vad jag gör... Men jag måste ju hinna få nåt gjort!

Tack för era svar å tips

• Marma

Kan du inte sitta en bit ifrån henne med datorn eller precis utanför rummet med öppen dörr??? om det nu funkar...

• Madde25

min jänta vaknar på nätterna och vill ha vatten.
    det sker nästan varje natt.
    så vi har alltid en nappflaska intill hennes säng
    men som tur är så somnar hon om lika fort igen så man slipper gå upp flera gånger per natt...

• Marco och Mathias mamma

Har du provat med CD-saga? Det och vattenflaskorna blev vår räddning...

Svar på tråden Om ditt barn vill ha vatten på kvällen...