• Qarina

Förälder + barn sjuka - VAB el sjukskrivning

Hur gör man om både jag och sonen är sjuka samtidigt? Ska man ta ut VAB el sjukskrivning från jobbet? Skillnaden är väl den första karensdagen men är det någon mer skillnad i ersättningen. Det är väl 80% i båda fal´llen? Hur gör ni? Spelar det någon roll egentligen?

• Svar på tråden Förälder + barn sjuka - VAB el sjukskrivning
  • 4familjen

skillnaden är ju att du slipper en karensdag som du har på jobbet! sen är det ju samma ersättning väll? skiljer väll någon krona då f-kassan tar din sgi och gångrar med ett tal strax under 1 innan du får 80%.

jag har alltid tagit vab om vi varit sjuka samtidigt!

• Cad 1955

Beror på hur sjuk jag är själv. Orkar jag ta hand om både mej och barnet? Orkar jag inte ta hand om barnet så sjukskriver jag mej och så får "gubben" ta ut VAB och vara hemma med.
    Orkar jag så tar jag bara ut VAB, men det är inte så troligt......blir jag sjuk så brukar jag bli rejält sjuk.
    /Cad

• Petris o Limpan

Din arbetsgivare tjänar på att du vabbar då f-kassan betalar din ersättning då.

• puh fantast

Jag skulle ha tagit VAB, det har faktiskt aldrig hänt att jag varit så sjuk att jag måste vara hemma från jobbet *ta i trä*

• MammaM

Har hört att man måste ha läkarintyg från första dagen om man själv ska vara sjuk från jobbet och gubben ska vabba...fel???

• Carisma95
    MammaM skrev 2009-01-31 01:37:36 följande:
    Har hört att man måste ha läkarintyg från första dagen om man själv ska vara sjuk från jobbet och gubben ska vabba...fel???
    Det var väl prat om det. (Vet inte om förslaget gick igenom?) Har för mig att det var upp till varje arbetsgivare. De FICK kräva läkarintyg från första dagen, om man var sjuk, men de flesta gör nog inte de förrän (som vanligt) efter 7 dagar.

Däremot måste ni lämna en blankett till förskolan, där de intygar att barnet inte varit där, för att få ut TFP/vab.
    vastragotaland.blogspot.com - From my point of view!
  • Qarina

Har ju ingen gubbe att varva med. Är ju lixom det som är problemet. Jag var rejält sjuk å hade jag haft nån att lämna över sonen till så hade jag gjort det. Nu var det bara att bita ihop och fixa välling å blöjor fast man var svimfärdig.
    Låter som man ska vab:a iaf då. Det enda man slipper annars är ju pappret till dagis som sagt.

• resemamman

Har du lön under SGI-taket så är VAB mer fördelaktigt eftersom du slipper karensdagen. Har du lön över inkomsttaket så får du 80% av faktiskt inkomst dag 2-14 av arbetsgivaren. VAB ger "bara" 80% av taket. För att tjäna på sjukpenning från AG måste du vara sjuk rätt många dagar för att kompensera för karensdagen. Eller ha väldigt hög lön !

• Vofflis

Jag skulle alla gånger vara sjukskriven själv om man behöver pengarna inom den närmaste framtiden. Pratade precis med FK, det är 6 veckors handläggningstid från att ansökningen kommit in tills man får pengarna. Inte så roligt

• Vofflis

När det gäller tillfällig fp alltså...

• Qarina

resemamman

ja, det var just såna effekter jag tänkte på - om det gör nån skillnad alltså. Å det gör det ju tydligen. Kan inte så mycket om sånt men tack för förklaringen

Svar på tråden Förälder + barn sjuka - VAB el sjukskrivning