• grannkatten

Ni med små tvättstugor - ge mig bra tips på hur jag bäst kan sortera min tvätt!

Har en pytteliten tvättstuga och har bestämt mig för att det måste vara slut med att familjen (och jag) bara slänger in tvätten i en stor hög på golvet...

Måste inhandla tvättkorgar eller liknande så att man direkt lägger i rätt korg/förvaring för: 40 vit, 40 kulör, 60 svart och 60 vitt samt förmodligen en till för blandat.
    Hur har ni gjort?
    Skulle nästan vilja ha typ 5 st backar på höjden..

Vad finns det för bra lösningar så att man lätt kan sortera tvätten på en gång som får rum i en trång tvättstuga?

• Svar på tråden Ni med små tvättstugor - ge mig bra tips på hur jag bäst kan sortera min tvätt!
  • Razzla

Vi har just som du beskriver trådbacka på höjd,
    en för 60grader, en för vitt bla och sen har vi en för de det udda som det blir så lite av.. är jättesmidigt att tvätta när det är så, en full korg är en maskin ungefär..

Anton 19 Dec 2003 och Klara 9 Jan 2009
  • hallon2

Det finns snygga tvättpåsar, i canvas, man hänger på väggen - med 40 resp 60 på.

För det räcker faktiskt... man måste inte urskilja ljust, från kulört, från svart - är plagget tvättat en gång eller två så är det bara att köra på! :)

I min förra lägenhet hade jag en tvättmaskin, där slängde vi bara in smutstvätten efter hand och när den var full så körde jag allt på 60 grader.

Har aldrig fått tvätt som förstörts eller missfärgats!

• Joonas

Kag har ett underskåp och ett överskåp (IKEA Abstrakt) med en hylla för varje tvätt. Då sorterar man in det direkt och när hyllan blir full är det dags att lägga i maskinen. Finns bild i mitt galleri, badrum!

• Guldrosen

hallon: Jag blandar aldrig mörk, kulört och ljus tvätt. Mörka jeans slutar aldrig att fälla. Illröda tröjor fäller också hela tiden. Jag skulle aldrig rekommendera någon att bland ljust, kulört och mörkt. Ljusa kläder bli grådassiga eller svagt rosa. Men var och en gör ju som den vill.

• Crea Diem

Jag har ställt in en garderob i min tvättstuga - billigaste standardmodellen. Inrett den med trådbackar att sortera tvätten direkt i - vitt i en, svatr och mörkblått i en osv. Fungerar bra och jag slipper se smutstvätten!

• KARATE BEBISEN

vi har trådbackar från ikea är fyra korgar i ett ställ man kan nog bygga flera på varandra om man vill. vi har plats för två ställ så vi kan sortera smutsig tvätt och sortera och vika ren tvätt. jätte bra

• k girl

Jag skulle rekommendera en 60 och 40 och en för ömtåliga kläder av olika slag. Sorteringen mörkt/ljust/kulört kan man göra när det sedan är dags att tvätta.

IKEA har ju annars förvaringsserien Antonius med trådbackar, lådor och till och med tvättsäckar om man vill ha det. Jag har en sådan med trådbackar och tycker jättebra om den. Syrran använder den till och med sin som skötbord.

• Joonas

jag har svart, rött, vitt 60, vitt 40, blått, grå - många!

• grannkatten

Tack för alla era råd! Nu skall jag kolla igenom de och ta ett beslut. Är det någon som vet om IKEAs trådbackar går att stapla?

• augustin

Jag sorterar såhär;

vittvätt
    tvätt med vit som ljusaste färg (alltså alla vitrandiga käder osv)
    svart
    brunt och beige
    mörklblått
    rött och cerice
    ljusrosa och ljusa pasteller
    handdukar
    sängkläder
    gardiner och dukar
    stickat

Gradantalet kör jag på det som det känsligase plagget tål... HAr jag tex en svart blus med i svarttvätten kör jag 40, annars tar jag 60. Sängkläder minst 75. Samma med handdukarna.

Jag ska sätta upp 2 breda hyllplan på väggen och köra med backsystem

• Tristanya

Guldrosen skrev 2009-02-01 10:34:31 följande:

hallon: Jag blandar aldrig mörk, kulört och ljus tvätt. Mörka jeans slutar aldrig att fälla. Illröda tröjor fäller också hela tiden. Jag skulle aldrig rekommendera någon att bland ljust, kulört och mörkt. Ljusa kläder bli grådassiga eller svagt rosa. Men var och en gör ju som den vill.
    vi kör allt blandat, delar bara upp i 40 resp 60, inget har blivit missfrägat!
  • Kaydina
    Tristanya skrev 2009-02-02 21:41:14 följande:
    Guldrosen skrev 2009-02-01 10:34:31 följande: vi kör allt blandat, delar bara upp i 40 resp 60, inget har blivit missfrägat!
    Blandar också allt. Efter 2 tvättar är allt "fällsäkert". Jag har ALDRIG upplevt att röda kläder el jeans skulle fälla längre än så.

Så jag sorterar i 60 och 40 och så har jag en extra hög som är lite allt möjligt som sorteras när jag skall tvätta. Det är alltså Ull, siden och sånt.
  • Golvmoppen

Elfatrådbackar

40

60

95

Handtvätt

I varje korg lägger vi tvätten i olika hörn, tex. 60 vitt i hö och mörkt i vä, andra färger längre bak.

• grannkatten

Tack för alla era råd!
    Nu har jag släpat ut min elfakorgar som jag hade i en garderob och ställt ner dem.

Tre dagar utan högar på golvet!

Hurra! Håll tummarna för att det fortsätter så här!!!

(hade en hög ställning med sex korgar så det blev: 60 kulör, 60 svart, 40 ljust, 40 mörkt, en med handtvätt/30 och en kvar tills vidare....)

Tack igen!

• Catti41

Vår tvättstuga är väl hyfsat stor men vi har småkorgar/backar för följande:
    60 mörkt
    60 vitt (och med vitt menar vi helt vitt)
    60 kulört (de flesta handdukar hamnar här t ex)
    40 mörkt
    40 ljust
    40 rött (vi har många röda kläder både jag, sambon och särskilt sonen)
    och sen en blandadlåda där ylle, handtvätt, udda plagg och sånt hamnar i den (och ligger länge, det känns som om vi bara handtvättar på sommaren när man kan dropptorka utomhus...)

• Eofrysina

Jag har tre sådana här i min tvättstuga www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70116511

Det blir totalt sex sorteringar då.
    Vittvätt
    ljus kulör
    Röd
    Blå (jeans m.m.)
    Svart
    Mörk kulör

Anledning till min sorteringsindelning är att vi har gott om kläder i de färgerna. När ett fack är fyllt är det = full maskin och då tvättar jag den högen.

Jag har en smal gång i en groventrè som min tvättstuga. Utöver detta har jag en lite snyggare korg där jag lägger övrig tvätt (ex. handtvätt). Jag har en tvättkorg i badrum på nedervåning och en i klädgarderoben på övervån, när de fylls på bärs de till tvättstugan och sorteras.

Svar på tråden Ni med små tvättstugor - ge mig bra tips på hur jag bäst kan sortera min tvätt!