• Sändriie

Backade på en parkerad bil. Backspegeln gick av och nu ska han polisanmäla mig bara för jag inte tänker betala hans taxiresor?

Idag backade jag med släp på en bil och klippte hans backspegel.
    Tog reda på ägarens nummer och ringde upp honom direkt då hans bil var parkerad.
    Vi gjorde en skadeanmälan osv och den får vi skicka in på måndag.
    Men sen säger han till mig att jag får betala hans taxiresor i helgen alt. hyra en bi till honom för han kan inte köra sin bil utan backspegel (?) Han sa att man får böter för de, att polisen ringer bärgaren på en gång och han står där utan bil helt då.

Sa till honom att det inte är min skyldighet att fixa något till honom då detta var en olyckshändelse. Då säger han att han skall polisanmäla mig osv.
    För vad? Jag var ju bara ärlig mot honom- ringde upp och erkände vad jag gjort.

Har han rätt i att jag är skyldig att fixa en annan bil till honom eller har jag rätt?

Detta är väl något som försäkringsbolaget får fixa?

• Svar på tråden Backade på en parkerad bil. Backspegeln gick av och nu ska han polisanmäla mig bara för jag inte tänker betala hans taxiresor?
  • mamma är bäst

det får han ta med försäkringsbolaget, betala inget nu, ni har ju skrivit skadeanmälan

• Krisselina

Ja, det är upp till försäkringsbolagen. Det är dem som står för konstaden av hyrbil. Du personligen ska inte behöva betala honom ett öre. Det är ju därför man har försäkring!

• trollmammsis

nej det ska ju försäkringsbolaget hans fixa (om han har det tillägget)

• a mor

Håller med de övriga. Hans försäkring betalar hans resor i helgen. Så var lugn.

• Moniqe1979

japp hyrbil etc är en försäkringsfråga hade varit skillnad om ni "gjort upp i godo" dvs du betalat hans verkstadskostnad utan att blanda in försäkringsbolagen (JA ibland vid billiga saker vill man göra så för att inte sabba sin bonus)

DU är inte skyldig till att betala något direkt till honom. ring ditt försäkringsbolag de flesta har iallafall ett "skade anmälan nummer" som funkar även på helgen

• Astarte

Det är inte olagligt att köra utan sidobackspegel, och det tar bara typ 15 min att fixa på verkstaden, så han har inget behov av hyrbil överhuvudtaget!

• Frontline

Be han ta sina taxikvitton och kör upp dom långt upp i röven, det är absolut inget du ska stå för sen får han polisanmäla dig hur mycket han vill...

• a mor

Sändriie skrev 2009-01-31 23:00:58 följande:

Men sen säger han till mig att jag får betala hans taxiresor i helgen alt. hyra en bi till honom för han kan inte köra sin bil utan backspegel (?) Han sa att man får böter för de, att polisen ringer bärgaren på en gång och han står där utan bil helt då.
    Jag tror inte polisen skulle ge honom böter, å allra minst bogsera bort billen för honom i en sådan situation. Alltså helg+ krock i kombination. Han ville nog skrämma dej.
  • Moniqe1979

och vissa människor ljuger sig blå vid olyckor/krockar för att få ut så mycket som möjligt när den som dabbat sig faktiskt står för att den gjort det.

• Sändriie
    Svar på #7
    haha ja jag ska göra det om han ringer nå mer i helgen =)
Svar på tråden Backade på en parkerad bil. Backspegeln gick av och nu ska han polisanmäla mig bara för jag inte tänker betala hans taxiresor?