• Sändriie

Backade på en parkerad bil. Backspegeln gick av och nu ska han polisanmäla mig bara för jag inte tänker betala hans taxiresor?

Idag backade jag med släp på en bil och klippte hans backspegel.
    Tog reda på ägarens nummer och ringde upp honom direkt då hans bil var parkerad.
    Vi gjorde en skadeanmälan osv och den får vi skicka in på måndag.
    Men sen säger han till mig att jag får betala hans taxiresor i helgen alt. hyra en bi till honom för han kan inte köra sin bil utan backspegel (?) Han sa att man får böter för de, att polisen ringer bärgaren på en gång och han står där utan bil helt då.

Sa till honom att det inte är min skyldighet att fixa något till honom då detta var en olyckshändelse. Då säger han att han skall polisanmäla mig osv.
    För vad? Jag var ju bara ärlig mot honom- ringde upp och erkände vad jag gjort.

Har han rätt i att jag är skyldig att fixa en annan bil till honom eller har jag rätt?

Detta är väl något som försäkringsbolaget får fixa?

• Svar på tråden Backade på en parkerad bil. Backspegeln gick av och nu ska han polisanmäla mig bara för jag inte tänker betala hans taxiresor?
  • Sändriie

Tack alla för svaren. Känner mig lite lugnare nu.
    Usch vilken stor idiot han är.
    Han ska väl vara glad över att jag inte är en sån som smet...
    Men som sagt idioter finns det gått om

• ejenny

instämmer med de andra - det är det man har en försäkring till. Ditt försäkringsbolag kommer att betala för alla skadorna och har han en sådan försäkring (även resor i jobbet-skatteavdrag) som täcker så betalar de även taxiresa, hyrbil etc.
    Det enda du kan beklaga är ju att det stjäl hans tid att åka till verkstad etc.
    Dessutom om han hotar dig så kan du polisanmäla för hot. Om han vill diskutera ta med dig ett vittne och träffas på allmän plats. Säg att du inte vill ha fler samtal om detta, ni har haft den kontakt som behövs i och med skadepapper.
    Lycka till!

• Queen70

haha..Vilken mupp..Skulle garva nötet rätt upp i fejjan...

• Sändriie

Hur går det till med självrisken och det?
    Kommer jag få betala hans självrisk som han har hos sitt föräkringsbolag eller hur fungerar detta?

Det blev ju inga skador på släpet jag backa på honom med så där blir det ju inget men hur mycket kommer pengar handlar det om ungefär tror ni?

• a mor

Handlar det bara om backspegel som for?

• Astarte

Sändriie skrev 2009-01-31 23:24:35 följande:

Hur går det till med självrisken och det?Kommer jag få betala hans självrisk som han har hos sitt föräkringsbolag eller hur fungerar detta?Det blev ju inga skador på släpet jag backa på honom med så där blir det ju inget men hur mycket kommer pengar handlar det om ungefär tror ni?
    När jag tryckte dit en sidobackspegel på förra bilen kostade det 400:-, men på den nya vi har kostar de 1500:-, så det kan nog variera. Jag kan nämna att jag kört omkring utan sidobackspegel i fem år nu på ena bilen, så jag vet att det inte är olagligt eller blir böter. Den har trillat igenom besiktningarna varje år också.
  • Sändriie

a mor skrev 2009-01-31 23:26:04 följande:

Handlar det bara om backspegel som for?
    Nej det blev ju tyvärr en buckla och repa på dörren också...
  • Queen70

Det är väl DIN självrisk som avgör hur mycket du får betala. Du har ju inte valt hans försäkringsbolag, så det är ju ditt föräkringsbolag som går in och betalar, inte hans.

Hur går det till med självrisken och det?Kommer jag få betala hans självrisk som han har hos sitt föräkringsbolag eller hur fungerar detta?Det blev ju inga skador på släpet jag backa på honom med så där blir det ju inget men hur mycket kommer pengar handlar det om ungefär tror ni?
  • Sponkilonk

Han borde vara lycklig att en ärlig person tog sig tid att ringa honom och erkänna. Tror ärligt talat inte att det är många som gör det.
    Hade jag gjort det och fått det bemötandet hade jag nog börjat neka att det vara jag som gjorde det. Vilket rötägg.
    Stor eloge till ärliga människor i vårt samhälle. =)

• Isnogood

Jag backade på en bil på sjukhusparkeringen en gång...oups...
    Skrev en lapp o satte på framrutan med mitt telnummer och en ledsen ursäkt, skrev också av deras regnummer o sparade på mobilen.Fotograferade sedan skadan jag orsakat, krossade deras baklysen o tryckte in en stor del av kofångaren m min dragkrok..
    När jag kom hem så ringde jag mitt försäkringsbolag o lämnade alla uppgifter om vad som hänt o att det var mitt fel...
    Dom sa att dom kommer vänta på att de andras försbolag hör av sig o sedan kontaktar dom mig om kostnaderna för att laga bilen blir lägre än självrisken för då är det bättre att betala det utanför försäkringen...
    Det är era försäkringsbolag som löser detta o du ska absolut inte betala något utöver detta till den andra bilägaren..!

• Micke

Astarte skrev 2009-01-31 23:26:56 följande:

När jag tryckte dit en sidobackspegel på förra bilen kostade det 400:-, men på den nya vi har kostar de 1500:-, så det kan nog variera. Jag kan nämna att jag kört omkring utan sidobackspegel i fem år nu på ena bilen, så jag vet att det inte är olagligt eller blir böter. Den har trillat igenom besiktningarna varje år också.
    Kan vara olagligt, kan också ge böter. Beror lite på hur bilen ser ut

www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%20.htm#_Toc38872865
  • Micke

Hur går det till med självrisken och det? Kommer jag få betala hans självrisk som han har hos sitt föräkringsbolag eller hur fungerar detta? Det blev ju inga skador på släpet jag backa på honom med så där blir det ju inget men hur mycket kommer pengar handlar det om ungefär tror ni?
    Det går på din trafikförsäkring, som oftast är 0 kr.

Är du ungdom eller körde berusad etc så kan den dock vara högre.

Sen får du sänkt bonus.
  • Redstone

Hörde om en 18-årig kille som körde på en bil och ägaren krävde honom på pengar. Tonåringen betalade, men så fick han veta att han inte behövde göra det och anmälde den andre bilens ägare för att få tillbaka pengarna. Det gick bra, han fick tillbaka pengarna och ägaren blev straffad för det. Tror att rubriceringen var bedrägeri.

Så vill man vara elak så kanske man skall göra som honom.

• suzzit

Du behöver inte betala en krona till honom. Låt era försäkrings bolag fixa med det. Jag själv blev på körd vid ett övergångs ställe och det var iof lite surt för jag var tvungen att hyra bil. Det var billigare men det som kostade var försäkringen på hyr bilen. Jag hade ingen hyr bils försäkring.

Men olyckor händer och man får vara glad så länge det inte träffar några person skador.

• Kloss

Det var inte så här olyckan gick till..?

• Chomsky

Haha, vilken tomte. Det är någonting mellan era försäkringsbolag.

Detta inlägg är publicerat under Creative Commons Attribution License v2.5
  • Bitelis

För att svänga sig med juristtermer så saknas adekvat kasualitet, det vill säga, sambandet mellan hans kostnad för en taxiresa och den förstörda backspegeln är inte tillräckligt starkt. Sambandet finns mellan den förstörda backspegeln och kostnaden för en ny.

För att dra det in i absurdum:
    Om han hade varit på väg till stationen för att ta tåget till Arlanda och ett flyg till Thailand, vad skulle du pröjsa då enligt hans resonemang? Taxi till tåget, eller om han inte hinner till tåget, taxi till Arlanda och om han inte hinner dit osv.. Som du märker, hans resonemang fungerar inte.

Det du ska ersätta är backspegeln och förmodligen märker du inte av det då det blir ngt mellan era försäkringsbolag.

Svar på tråden Backade på en parkerad bil. Backspegeln gick av och nu ska han polisanmäla mig bara för jag inte tänker betala hans taxiresor?