• Sicali

Nån som vet hur man gör biltårtor?

Sonen döps på söndag och jag
    skulle vilja göra någon rolig tårta.
    Har sett att man kan göra tårtor i form av tex bilar
    eller tåg eller så.
    Är det nån som vet var man kan hitta
    recept på såna tårtor eller vet hur man gör?

• Svar på tråden Nån som vet hur man gör biltårtor?
  • ÄngelBängel

Det enklaste är väl om man hittar en bakform i form av en bil, tåg, nalle eller liknande. Annars kan man kanske göra sockerkakor i avlånga limpformar och bygga till en bil, eller göra i långpanna och skära ut i rätt form?

Lycka till och låt kreativiteten flöda

• Sicali

Vet du var man kan hitta sådana formar?

• Twillan

Det enklaste är väl att "bygga" med hjälp av sockerkaksbitar eller glass. Jag vet att min mamma gjorde ett tåg till min brors treårsdag med hjälp av glass (½-litrar) och sockerkaka. Hon hade typ bananskivor som hjul och en lakritspipa på loket. Hon gröpte ur sockerkakan och hade som vagnar. De lastades med nonstop. Jag kommer inte ihåg exakt för det är 25 år sedan, men den var väldigt fin!

Ev kan du hitta något på t ex www.kalaslandet.se, men jag har inte kollat själv så jag kan inte garantera. Jag vet att jag tittade på den sidan inför dotterns 1-årsdag.

Ett alternativ är också att be en konditor att göra det du önskar. Det kostar oftast inte så mycket mer än en vanlig tårta.

Ett roligt alternativ, som vi hade vid dotterns dop, är en bildtårta. Vi tog en bild på henne i dopklänning någon vecka innan och hade som bild på tårtan. Mycket lyckat!

Lycka till!

• Twillan

Den typ av formar som ÄngelBängel nämner kan du säkert hitta på typ Coop eller Åhléns. Jag har själv en i form av ett hjärta och en i form av nallebjörn.

• Tro på

Rulltårtsbitar med godishjul på(remmar i rulle)
    Sen grädde+ fantasi

• LillaMia

Jag hade bakat en vanlig tårtbotten och skurit ut den som en bil ovanifrån. Sedan kan ju däcken på bilen ex. vara fyra runda nobless. Ha grädde som underlag och dekorera med choklad men framför allt detaljer med glasyr. Om man ska göra en Mercedes så kan man ju måla en stjärna fram på bilen och skriva Mercedes på andra sidan. Glöm inte av att bilen får vara ganska hög för att den ska se bra ut. Fyllningen kan du ju själv bestämma. Bär, banan, sylt.... Låt fantasin flöda

Svar på tråden Nån som vet hur man gör biltårtor?