Bikinilinje
Blir tokig på att min bikinilinj alltid ser rödflammig ut.
Hur gör ni som får perfekta bikinilinjer utan utslag?
Mitt alternativ är att behålla behåringen och det vill jag definitivt inte!
Blir tokig på att min bikinilinj alltid ser rödflammig ut.
Hur gör ni som får perfekta bikinilinjer utan utslag?
Mitt alternativ är att behålla behåringen och det vill jag definitivt inte!
Snälla, någon som kan hjälpa mig med tips???
När man rakar sig blir det små sår på huden som bakterier kan komma in i och då bildas det en liten infektion - dina små "finnar". Det kan hjälpa om du baddar med ett desinfektionsmedel efter rakningen eller, ännu hellre, att du använder en hårborttagningskräm som, till skillnad från rakning, inte skär hål på huden. Då växer även hårstråna ut mjukare än efter rakning.
Du kan också använda vax eller plocka bort hårstråna med pincett. Det känns förstås lite mer, men i gengäld tar det längre tid för håret att växa ut igen och det växer ut mjukt då också.
Även vid vaxning etc är det bra att badda med något lätt desinfektionsmedel efter, t ex klorhexidinlösning. Och sedan god daglig hygien, förstås.
Jag rakar medhårs och smörjer med rikligt med olja efteråt. Det funkar för mig!!! Men man måste smörja direkt, och inte vänta....
Och alltid använda en RIKTIGT VASS hyvel!!!!! Jag kör med engångs och byter efter varje gång... även om det inte är så mkt....
Hoppas att det löser sig för dig!!!
countrymama: Vad använder du för olja?
Jag annvänder babyolja, men en kompis brukar annvända vanlig matolja... Och hon säger att det går precis lika bra!!!
Prova annars med en ladyshave (rakapparat). Är betydligt behagligare för huden tycker jag.
Den klipper stråna tätt intill huden eller?
Jag baddar med ansiktsvatten direkt efteråt, funka ganska bra, fast jag tycker det är när håret växer ut igen som det bli rödflammigt! Skitjobbigt!!! Men men , vad gör man ...
Jag har irriterat mig på hår på benen och vid bikinilinjen hur länge som helst (fick ALLTID röda utslag vid rakning!!) tills jag bestämde mig för att börja vaxa bort det..!
Så nu går jag och vaxar ben och bikini ca 1 gång varannan månad och trivs jättebra med det!! Det gör ont som bara den i ca 40 min, men det är det värt för sen håller det länge och jag får inga röda utslag!!
Har man råd med 400-600 kr varannan mån så är vaxning på Salong definitivt värt att rekomendera!!