2003 reste vi runt i centralamerika i 3 månader och älskade det! Vi var i Mexiko, Belize, Guatemala, El Salvador, Honduras, Nicaragua, Costa Rica och Panama. Dock hade vi inga barn då och det var ju dessutom ganska länge sedan, men kanske kan jag hjälpa dig ändå på något sätt? Har du några specifika frågor är det bara att höra av dig!
Costa Rica är nog det land jag skulle säga är enklast/säkrast att resa med barn i eftersom det är mest "västerländskt", men övriga länder fungerar nog också bra om man inte är för långt ute på landsbygden. Långfärdsbussarna var väldigt bra med AC i alla länderna, men på landsbygden kanske man blir tvungen att sitta bak på flaket på en bil och det skulle jag nog inte vilja med så små barn.
Det finns massor att se som passar barn, särskillt när det gäller djur, natur & bad.
I Costa Rica besökte vi Monteverde och Parque Nacional Rincón de la Vieja nära Liberia. Båda var väldigt trevliga naturområden, men Monteverde är vääldigt turistigt. I Rincón de la Vieja var det mindre antal besökare och enklare promenadstigar som passar barn där man kom väldigt nära djuren och fick se kokande lerhål som skvätte (med staket runt). I Monteverde var det mycket promenader på hängbroar osv och man kom högt upp bland träden, men det kan hända att det fanns mer barnvänliga stigar också. Det fanns iallafall ett grodmuseum som nog skulle uppskattas av barn. Det regnar mycket i Monteverde men det är för klibbigt att ha regnkläder, så tänk på att ha kläder och skor som torkar snabbt/ är vattentäta.
Vi åkte också på en utflykt från San José till Volcán Arenal där vi badade i varma källor. Det var uppbyggt som olika små plaskdammar med olika temperaturer och de var grunda, så det skulle nog också uppskattas av barn.
Det bästa strandlivet vi upplevde var på ön Roatán utanför Honduras. Det kändes säkert, god mat, fantastisk snorkling bara några meter ut i vattnet på så grunt vatten att jag tror att ert äldsta barn skulle kunna få se roliga fiskar genom att bara stå på botten och sticka ned ett cyklopklätt ansikte. Det fanns också kritvita stränder, en delfinshow och båtutflykter. MEN det fanns också gott om sandflugor (vilket nog gäller många stränder i Centralamerika), så räkna med kliiga bett och ta med något som lindrar och sola gärna i solstolar om det finns möjlighet.
Maten i Centralamerika var så där... Väldigt enformig: Ris och bönor och tjocka tortillas överallt. I Costa Rica fanns dock bättre och de mest turistiga områdena i övriga länder. Däremot fanns det många goda juicer överallt. Jag fastnade framförallt för den mycket svalkande vattenmelonjuicen. Perfekt för att kyla ned sig lite!
Vill du veta något mer är det bara att säga till!