• Marge75

Förlänga mudden på mammabyxor?

Mudden på mina mammabyxor är för kort, eller om det är jag som är för lång ... Hur gör jag för att förlänga den? Det är H&M-byxor, så det är en mudd med ett insytt resårband högst upp. Inga blixtlås eller liknande någonstans.

Jag tänker att jag syr på mer muddväv, men hur ska jag sy fast den? Har vanlig symaskin. Ska man sy räta mot räta och sen vända (och få en kant som kanske skaver mot magen)? Eller ska jag lägga nya mudden över och bara sy fast? Med sicksack eller raksöm? Och ska jag låta resårbandet sitta kvar i den gamla mudden, eller är det bäst att ta ut det? Och behöver jag göra något för att få den nya mudden att stanna uppe?

Någon som gjort samma manöver som har goda tips?

• Svar på tråden Förlänga mudden på mammabyxor?
  • nirakanna2

Jag har inte förlängt någon mudd, men du ska använda en elastisk söm (t.ex. sicksack eller om maskinen har speciella elastiska sömmar) och inte raksöm som är helt stum. Jag skulle nog lagt den nya mudden omlott upptill och sytt sicksack över skarvarna som blir.

• Shitzu

hmm.. vet inte exakt hur det ser ut som du beskriver.. men jag skulle nog ta bort den gamla helt o sy dit en ny, blir väl snyggast så antar jag.

• Elyelle

Nar det galler resarbandet, bor det hamna langst upp pa mudden (som i orignalet). Den ar dar for att halla upp byxorna. Som Shitzu skrev, skulle det nog vara snyggast, om du la i en helt ny mudd.

For att gora det lattare for dig, kan du spratta bort mudden, som ar dar nu och gora ett monster av den. Sedan syr du i resarbandet langst upp innan du syr i hela mudd/resar biten i byxan. Borde inte vara sarsklit svart.
    Kom ihag att anvanda elastisk som dar sommen kan strackas mycket. Raksom, med kort stygnlangd och nagat losare tradspanning brukar fungera i sommar, som kan strackas bara lite. Dra i sommen efter du sytt den, for att prova dig fram till vad som fungerar bast.

• Marge75

Tack för svaren!

Låter onekligen bäst (om än lite läskigt ...) att sy dit en ny mudd, ska prova med det.

Svar på tråden Förlänga mudden på mammabyxor?