• miss misan

Ilsket grönt bajs!!

Min dotter föddes den 6 jan -09
    Jag helammar henne.
    Hon har i ca 2 veckor bajsat väldigt grönt bajs. Vattnigt, ibland slemmigt och OFTA!
    Hon har ändrat beteende från lugn till gnällig, hon visar tydligt att hon har ont i magen både under och mellan måltiderna.
    hon vägde vid födseln 4215g och nu väger hon 4335g. den senaste veckan har hon inte gått upp alls i vikt!

På bvc ville de att jag skulle utesluta mjölkprodukter helt ur min kost...
    Min andra dotter har celiaki....
    Någon med barn som haft liknande? *orolig*

• Svar på tråden Ilsket grönt bajs!!
  • molly 81

Barn bajsar grönt bajs när de har ett virus i magen.

Så gjorde min dotter med, skrek som besatt varje gång hon åt..Det var ett virus, dock hade hon röda små prickar på magen med.

Det gick över.. Men det tog ett tag.

Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag alltid har rätt!
  • miss misan
    Svar på #2
    molly 81 skrev 2009-02-01 17:45:02 följande:
    Barn bajsar grönt bajs när de har ett virus i magen. Så gjorde min dotter med, skrek som besatt varje gång hon åt..Det var ett virus, dock hade hon röda små prickar på magen med.Det gick över.. Men det tog ett tag.
    men hur kom de på att det var ett virus? gjordes det nåt test?
  • molly 81

Nej, men det är tydligen vanligt bland små barn. Ellen har haft det två eller tre gånger till. Men det kan också vara en överkänslighet mot mjölk. Så testa med att utesluta mjölk med..

• Lilly mama

Min dotter bajsade också illgrönt ibland. Hon hade dock inte ont i magen och jag tror inte att hon var sjuk på något annat sätt. Har du prövat Sempers magdroppar? De funkade jättebra för oss. Vi slapp magont i stort sett helt. De ger man en gång om dagen, istället för minifom som skall ges vid varje måltid (jobbigt vid tät amning t ex).

• miss misan
    Svar på #5
    Lilly mama skrev 2009-02-01 19:30:40 följande:
    Min dotter bajsade också illgrönt ibland. Hon hade dock inte ont i magen och jag tror inte att hon var sjuk på något annat sätt. Har du prövat Sempers magdroppar? De funkade jättebra för oss. Vi slapp magont i stort sett helt. De ger man en gång om dagen, istället för minifom som skall ges vid varje måltid (jobbigt vid tät amning t ex).
    hej!
    Ja, hon har fått sempers magdroppar i ca 1 ½ vecka nu...
    i dag ska vi väga henne å se om hon har gått upp nåt i helgen....
  • LittleMissN

Här bajsas det grönt i olika nyanser väldigt ofta!! Mer grönt än gult i de flesta fallen!

Detta beror på olika anledningar, ibland på vad jag äter då jag fortfarande helammar sonen.
    Magknip, infektioner, småbarn får oftast infektioner i magen då dem "sväljer" ner snoret om de är täta i näsan, då kommer bakterierna ner i magen och gror där istället, att avföringen är slemmig kan tyda på just att dem svalt mycket snor.

Har åkt in och ut från barnakuten med en mycket gnällig och kraftigt förkyld son därför vet jag detta...
    Vi åkte på vinterkräksjukan i julas och är fortfarande inte helt bra...

Härda, härda, härda! Det går över! :)

Mvh Nath

• molly 81

När vi ändå pratar om det..

Ellen har återigen fått ett virus i magen.. Svart/grönt bajs och vill inte äta, inte ens sin älskade välling. Men det är bara att härda ut..

Vi har slutat åka in på vc med henne. Eftersom vi vet va vi ska kolla efter.

• miss misan

ok... men hon har fortfarande inte ökat i vikt och BVC tyckte att vi skulle kontakta läkare i morgon...
    De tyckte att bajset var FÖR grönt.... har bild på det i galleriet.

• emmasophia

Hej! Tittade på din bild och det ser ut precis som min sons avföring när han har allergisk reaktion! Min son är ju ifs ett speciellt fall eftersom han är 9mån och tål ingenting. Alltså vanligt mat. Jag helammade honom med mycket strikt amningsdiet i 7 månader men han hade ont i magen hela tiden och reagerade på det mesta jag åt. Nu växer han bra på Neocate-ersättningen. Dom säger att han har omogna tarmar och så småningom kan äta vanligt mat. Hoppas det inte är så illa för er men jag tycker det hela låter som allergi. Om det är bara mjölk eller annat oxå är omöjligt att veta så här. Berätta gärna vad doktorerna sa!!

• miss misan

hej igen!
    Pratade med dem i telefon i dag. I morgon börjar jag IGEN med mjölkfri diet... HELT mjölkfri. Sen fick jag en tid om 2 veckor igen.

Maten passerar tydligen i väldig fart i henne och hinner inte färgas av levern... hon hinner heller inte ta upp all näring... därav viktnedgången... TROR dom.
    Det är ju väldigt svårt att VETA med dessa små....
    Men om hon inte har gått upp nåt till på fredag vill de titta på henne tidigare... så vi får se!

• middiz

Du har inte ätit vitlök..?
    Barn man ammar bajsar gärna grönt av det.

Vintern är ingen årstid, den är en regelbunden naturkatastrof
  • emmasophia

Hej igen! Nämnde du till BVC och läkaren att din andra dotter har keliaki?? Det är bra börja med mjölkfri kost men eftersom ni redan har keliaki i släkten är det inte omöjligt att lillen reagerar på sädesslag du äter. Men du skall absolut inte utesluta nånting ur din kost utan att ha pratat med läkarna eller BVC först. Man behöver ju nästan hjälp av en dietist för att orka amma i så fall. Hoppas det ordnar sig för dig och din lilla tjej. Jag VET hur det är!!

Ps. Du måste läsa jättenoga ALLT. Det finns konstiga saker som innehåller mjölk och du visste väl redan att allt inte heter _mjölk_ utan även kasein, vassle etc...

• milla2

Hej kollade på din bild i galleriet.. Precis så här hade min son i ca 3 v men nu har d gått över! Undrar va det var!! Han var doc förkyld i samma veva men vet inte om d var det trodde med d var allergi men då skulle det tydligen inte gå över.. Går d över när du utesluter viss mat då är de säkert allergi.. Jag följer gärna din utredning Kram på dig.

• miss misan

hej alla!

emmasophia, ja, var hos Elins dietist i dag, så hon gav mej papper på alla konstiga ord som e mjölk! sicken tur jag har!

milla2, hennes bajs har redan blitt lite bättre, vartannat e gult å vartannat grönt nu...

middiz, nä... det har jag inte nu när jag tänker efter... försöker undvika all lök för det är gasbildande.

• fordsierra

Hur går det för er? Har det blivit bättre efter att du slutade med mjölk? Har liknande problem med min plutt!

• emertin

Min lilla kille (snart tre månader) bajsar också grönt men han är snorig så jag funderar på om det kan ha ett samband. Har fått tips av min syrra att sluta med mjölk helt ett tag, men när man läser info på nätet så står det lite här och där att man inte ska göra såna saker utan att först konsultera läkare....

Tycker inte att min lilla kille är så skrikig längre (han skrek mer när han var lite yngre) men han är lite gnällig till och från vilket jag ansett är helt normalt.

Vill ju inte att han ska ha ont och samtidigt tror jag inte riktigt att det är allergi, men hur ska man veta?!

• miss misan

hej!!
    barnläkaren har gett wilma diagnosen mjölkallergi. bajset är nu gult igen å hon går sakta men säkert upp i vikt!
    just nu har hon en infektion med snor och slem-hosta så bajset är grönt... tydligen är det vanligt även vid infektion.
    Så jag rekommenderar att ni kontaktar läkare som får utreda vad det hela beror på.

• emertin

miss misan skrev 2009-02-24 09:50:39 följande:

hej!!barnläkaren har gett wilma diagnosen mjölkallergi. bajset är nu gult igen å hon går sakta men säkert upp i vikt!just nu har hon en infektion med snor och slem-hosta så bajset är grönt... tydligen är det vanligt även vid infektion.Så jag rekommenderar att ni kontaktar läkare som får utreda vad det hela beror på.
    Gjorde dom något test på henne för att komma fram till det?
  • miss misan
    Svar på #19
    mammamulen skrev 2009-02-24 12:13:10 följande:
    Gjorde dom något test på henne för att komma fram till det?
    nej, jag beskrev symtomen och berättade att jag fått i mej mjölk av misstag en dag... då hon fick en kraftig reaktion med skrik å magknip en hel kväll och till sist kom det en laddning med grönt bajs igen. Läkaren tyckte att detta var en glasklar reaktion på mjölk...
Svar på tråden Ilsket grönt bajs!!