• Izzie

Svetsare

Hej
    jag har en fråga som jag är ganska orolig över. Det är så här att jag är svetsare, ett yrke som är ganska ovanligt bland tjejer och nu undrar jag om det är farligt för babyn att svetsa under graviditeten? Har frågat både barnmorska och läkare och ingen kan svara. Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Svetsare
  • D70

Arbetsmiljöverket borde kunna hjälpa dig. Annars kanske ditt fack eller skyddsombud hjälpa. Egentligen är det ju arbetsgivaren som har ansvaret för arbetsmiljön, så om du berättat på din arbetsplats att du är gravid så ta upp det med dom också.

• Kiwis mamma

Jag jobbar med arbetsmiljö men främst med inriktning mot kemiska produkter och kan lite om det här med svetsrök men det är inte mitt expertområde. Beroende på vad man svetsar i och vilken metod man använder så kan det bildas ämnen som är skadliga att inandas för människor överhuvudtaget. Om du svetsar i något material där bl.a. tungmetaller förekommer eller i rostfritt stål tycker jag att du bör kolla upp vad du exponeras för. En del luftföroreningar som kan bildas vid svetsning kan vara farliga både för dig och för din bebis. Därför ska det alltid finnas bra utsug när du svetsar, om inte bör du använda andningsskydd. Om du jobbar med bl.a. bly så skall du inte fortsätta med det när du är gravid.

En svensk studie har visat att kvinnliga svetsare föder barn med lägre födelsevikt än andra kvinnor. En dansk undersökning har visat att kvinnor som blivit gravida med män som svetsar i rostfritt stål oftare får missfall än kvinnor som blir gravida med män som svetsar i låglegerat stål eller med män som ej är svetsare.

Ett tips är att ringa till Arbetlivsinstitutet ellee Arbetssmiljöverket. Jag tror att de är rätt ställe att fråga på och inte någon barnmorska/läkare. Kanske är ni ansluten till någon företagshälsovård? I sådana fall brukar det finnas arbetsmiljöingenjörer där som kan sådana här frågor. Annars är en expert i dessa sammanhang Bengt Sjögren på Karolinska Institutet som har forskat i hälsorisker vid svetsning. Han hjälper dig nog gärna!

Om du inte hittar något svar så lägg ett meddelande till mig så kan jag gräva lite mer i denna fråga (har en kollega som är yrkeshygieniker och som kan det här med luftföroreningar från svetsning).

Tel Arbetslivsinstituet: 08-619 67 00
    Tel Arbetsmiljöverket: 08-730 90 00
    Tel Bengt Sjögren, Karolinska instituet: 08-524 822 29

Bra att veta om är att vid allt arbete, som innebär risk för att gravid arbetstagare, skall arbetsgivaren göra en bedömning av din exponering och om detta utgör en risk för dig och ditt barn. Dina rättigheter framgår av Arbetsmiljöverkets föreskrift om gravida och ammande arbetstagare och hela föreskriften finns på www.av.se/regler/afs/1994_32.pdf

Hoppas att detta hjälper dig, annars får du höra av dig till mig! Jag tycker i alla fall att du bör kolla upp detta och inte jobba på som vanligt. Ställ krav på din arbetsgivare att kolla upp om risk föreligger för skadlig exponering - det är din rättighet!

• Twinpeak

Min första tanke var att bebisen kanske blir svetsblind därinne.

• LilleKylle

Izzie: jag är själv svetsare! Har just fått hp beviljad. Börjar gå hemma den 15 augusti.
    Jag har själv varit orolig för bebisen när det gäller svetsrök, men min bm sa att det fanns inga belägg eller dokument som sa att det skulle kunna vara farligt. Inte heller när det gäller hantering av kemiska medel, aceton och såna saker.
    MEN - jag har tagit det väldigt försiktigt för jag vill inte riskera mitt barns liv pga detta.
    Har tagit upp det med chefen och han har låtit mig slippa svetsa sedan jag berättade om min graviditet. Man måste vara säker!!
    Jag hoppas att du också på något sätt kan få slippa det eller begränsa din svetsning. Viktigt är ju ett bra utsug och att du inte får gaserna i halsen.
    Sen har jag varit lite rädd angående jordning också, tänk om man inte jordat korrekt? Får sig en stöt? Vad händer då? Usch! Svåra saker att tänka på, det är ju så mansfixerat yrke, så såna här frågor kommer väl sällan upp. Jag önskar dig lycka till!!

• D70

Kiwis mamma: Det här måste vara det bästa svaret jag någonsin läst på en fråga på Familjeliv.

• Izzie

Kiwis mamma - Tusen tack för ditt svar. Jag kan inte nog säga hur skönt det kändes att få reda på att det faktiskt finns någon som vet något om detta. Så mycket har jag inte kunnat hitta själv. Jag ska faktiskt kolla med dem som du föreslog för att se vad dem säger. Vad fantastiskt det är att det fanns någon som kunde svara. Till saken hör att babyns pappa också är svetsare så vi jobbar i samma miljö så han vet exakt vade det är jag gör. Än en gång TUSEN tack till dig.

LilleKylle - Gud vad kul att det finns fler än jag som svetsar. Får jag fråga vad det är för typ av svetsning som du håller på med? Själv är jag Tig-svetsare ocgh arbetar nästan bara med rostfritt. Då har vi samma funderingar och oro över detta. Som jag skrev så är babyns pappa också svetsare och vi har fått ett mf innan så man undrar klart om det har med jobbet att göra.
    Lycka till själv jag hoppas att allt går bra för dig med. Lycka till!!!!!

• Kiwis mamma

Roligt att mitt svar var till hjälp! Även skoj att det finns flera kvinnliga svetsar därute. Ju fler desto mer får vi reda på om sådana här frågor som kan hjälpa andra.

Om du Izzie får reda på något mer gällande den här problematik (kanske efter kontakt med Arbetsmiljöverket, Arbetslivsinstitutet etc.) så berätta gärna mer om det här eller lägg ett meddelande till mig. Kan vara bra att veta om jag träffar på något liknande i framtiden. Det skulle uppskattas!

LilleKylle: du skrev att din barnmorska sagt att det inte finns några risker vid svetsning eller hantering av kemiska ämnen, men hur kan hon veta det? Finns ingen exponering så finns ingen risk men hon har väl inte varit på din arbetsplats? Jag säger inte att det absolut är farligt men det verkar lite nonchalant att bara rycka på axlarna så där istället för att säga att man faktiskt inte vet. Det är troligt att svetsning som inte görs i "värstingmaterial" (typ tungmetallmaterial) och med bra utsug är helt OK att jobba i men det går såklart inte att säga till 100% utan att göra en bedömning av just din arbetsplats.

Det hon säger om kemiska produkter kan jag verkligen inte hålla med om! Detta är mitt expertisområde och jag kan ärligen säga att det visst finns kemikalier som är direkt skadliga för både dig och din bebis om du hanterar dem men det gäller naturligtvis inte alla kemikalier. En del kemiska ämnen är faktiskt direkt fosterskadande även om de flesta har restriktioner och används inte så mycket i Sverige idag. Däremot förekommer en del farliga ämnen som t.ex. Toluen fortfarande som kan skada ditt barn.
    Du skrev om aceton och det avdusnstar ju väldigt snabbt så antagligen är exponeringen minimal och skall dessutom hanteras där det finns utsug. Annars brukar man säga att gravida inte ska utsätta sig för s.k. lösningsmedel (aceton är ett sådant ämne). Jag har både läst och fått råd att inte måla eller vistas i målade utrymmen nu när jag är gravid (vi ska renovera lite i nya bostaden). Detta pga att färg innehåller lösningsmedel (även vattenbaserade om än i myckt mindre utsträckning).

Om du vill veta mer om vilka risker en kemisk produkt har så kolla i det så kallade Säkerhetsdatabladet (även kallat varuinformationsblad) som skall finnas på din arbetsplats. Annars kan du höra med leverantören av produkten så får du ett sådant blad.

Summa: liten risk vid god hantering och bra utsug men bra att kolla upp så man slipper oroa sig!

Nu blev det ett långt svar igen... Hoppas någon orkar läsa detta.

• LilleKylle

Izzie: Jag är också tig-svetsare enbart!! Vår firma använder nästan bara rostfritt i vår produktion. För vi producerar grejer och maskiner som går i livsmedel, läkemedel etc. Kul att man kunde hitta en till som jag!! :)

• Izzie

LilleKylle - Det var verkligen skoj att det finns fler. Var någonstans jobbar du? För tillfället så jobbar jag inte men har blivit erbjuden jobb men efter mycket noggrannt funderande har vi bestämt att jag inte ska ta svets jobb förren efter babyn är född. Det verkar ju som om vi har alla odds i mot oss efetrsom min sambo har samma jobb. Så vi väljer att ta det säkra före det osäkra.

Kiwis mamma - Tack än en gång för ditt svar det har verkligen hjälpt mig. Jag ska gärna berätta för dig om jag får svar från något av ställena.

• LilleKylle

Izzie: jag jobbar i Kivik, på vårt familjeföretag. Vi är 5 personer som jobbar där. Fast från och med måndag får jag gå hemma tills förlossningen med hp, vilket känns skönt för det är ett tungt och drygt jobb (ja du vet).
    Ja bättre att ta det lugnt än att riskera nåt.

Svar på tråden Svetsare