• ivalin

Håravfall vid amnning?

Hej alla vänliga...
    Jag undrar om någon kan svara på iafall man tappar extra mycket hår när man ammar?
    Jag helammar min kille som snart är 6 mån och på sista tiden så tappar jag så förfärligt mycket hår, det märks speciellt när jag kammar håret när det är blött eller när jag haft håret uppsatt o släpper ut det.
    Jag har för mig att jag läst någonstans att detta kan vara vanligt vid amning. E det någon som har någon erfarenhet av detta? Försvinner det automatiskt när jag slutar amma?

Tack snälla för svar! Kram.

• Svar på tråden Håravfall vid amnning?
  • April Mamma

Det har inte med amningen att göra, det trodde jag också. Men en frisör som jag klippte mig hos sa att det är hormonellt....Även de som inte ammar kan tappa mycket hår.

Mitt höll i sig i ca 8 mån.

• A plus H blir W

I vilket fall, så kommer det sluta falla av sedan vad jag vet. Jag har tappat jättemycket hår, men när jag klippte mig sist sa att han det syns att det redan är på väg tillbaka, och jag har inte slutat amma ännu. Jag hoppas han har rätt iaf, har blivit väldigt tunnhårig... Bra att äta extra vitaminer har flera frisörer tipsat mig om.

• salamanca

Är det inte så att de flesta slutar tappa hår när de blir gravida & när graviditeten är över så tappar man det som inte föll av.

• lövet2

Under graviditeten tappar man mindre hår än normalt. Efter förlossningen (det är olika hur långt efter det börjar) så tappar man mer hår än normalt - oavsett om man ammar eller inte. Det jämnar ut sig på ett ungefär i slutänden!

It´s good to be a myth ...
  • A plus H blir W

Jag har helt klart tappat mycket mer än bara överskottshår, hade jättetjockt hår förut och är ganska tunnhårig nu...

• Hallonpaj

"Är det inte så att de flesta slutar tappa hår när de blir gravida & när graviditeten är över så tappar man det som inte föll av."

Ja, det stämmer. Man tappar mindre hår under graviditeten, och sen börjar det falla av några månader efter barnet fötts.

• ivalin

Tack för alla svar.
    Jag får hoppas att det bara är tillfälligt annars blir jag väl flint!!!

• dubbelmamma

Jag tappade jättemycket. Ett tag vågade jag knappt borsta håret för borsten blev helt full. Men nu är det på väg ut igen. Har en 5 cm utväxt. Inte så snyggt, men det är skönt att det är tillbaka.

• lillapa

Hej!

Jag tappade jätte mycket hår när jag var gravid. Inte så vanligt så min frisör. Då tänkte jag... aha då slipper jag nog tappa sen efter graviditeten... men icke... ca 5-6 månader efter förlossningen så började jag tappa hår... mycket hår... Nu ca 1 månad efter att jag har slutat amma så fäller jag fortfarande mycket hår... Har snart inget kvar känns det som. Funderar på att klippa de kort så att de ser lite tjockare ut... Hoppas att det snart vänder!!!

• Kajko

Jag tappade oxå MASSOR med hår! Hade riktiga "måsvingar" vid tinningarna. Och när det började växa ut igen stod det som en gloria av småhår kring huvudet. Tack och lov börjar det bli lite ordning på det nu...

• gbgmamma

"Det är vanligt med håravfall ca 3 månader efter förlossningen. Detsamma kan gälla efter en svår infektion, bantning eller psykisk stress. Hårsäckarna går då in i en vilofas, varefter hårstråna lossnar. Efter sådant tillfälligt håravfall växer hårstråna inom sex månader ut igen. Amning däremot leder inte till håravfall."
    Fr Apotekets hemsida

• Laviosa

Jag tappar sjukt mycket hår nu och jag ÄR fortfarande gravid..? Hoppas verkligen inte att jag tappar ännu mer efter förlossningen..?

• ProPPens

Jag har börjat tappa massa hår nu när jag slutat amma... Mitt hår har varit jättefint både under graviditet och under amningen. Var inte alls mycket innan, men nu faller allt!!!

Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift. Thats why we call it the present.
Svar på tråden Håravfall vid amnning?