• mariahammarberg

namn på syskon - lika långa namn? 7 bokstäver jämf med bara 3/4?

Av ngn anledning jag inte kan förklara känns det konstigt att ha ett barn som heter Johanna med 7 bokstäver och sedan döpa ett barn till typ Ida eller Max med bara 3.
    Inte heller namn med "bara" 4 bokstäver känns ok.

Är jag fånig och påverkad av de "hemska graviditetshormonerna" eller finns det fler som oxå de känner att det blir fel...?

Johanna 2007-02-25 Pyret BF 2009-02-08
  • Svar på tråden namn på syskon - lika långa namn? 7 bokstäver jämf med bara 3/4?
  • xenaa

Hahah varför skulle deinte kännas ok?
    Vi har en son som heter Leo och vi älskar namnet Maximilian.
    Tycker det är häftigt med ett kort och ett långt namn.
    Varför inte. Det spelar ingen roll direkt då det är bara ett namn

♥ Leo 2oo7-o6-22 ♥ ★ ♥ BF 2oo9-o3-o4 ♥
  • xenaa

Vi väntar nummer 2 nu och han ska heta MAximilian hehe

♥ Leo 2oo7-o6-22 ♥ ★ ♥ BF 2oo9-o3-o4 ♥
  • Shirley

Nej det är ju olika barn, jag fattar inte riktigt varför ska endel måste ha lika många bokstäver eller tex att alla barn i familjen börjar på samma bokstav ? Man ska väl ta det namn man gillar, vare sig det är 2 eller 8 bokstäver.

• lia76

Hehe min äldsta heter Stella och ynhsta heter Ida
    Tycker det är fint.
    Passa bra ihop.
    Tycker det passar finare att ha ett barn med långt namn och ett med kort namn

• Sirendes

Jag tycker var och en kan göra som den vill, har aldrig funderat så när det gäller andras barn. Nu t.ex. funderade vi på Leon (heter vår son) och Jacqueline (om det skulle bli en lillasyster), fast personligen är jag mest svag för namn med två stavelser av ngn konstig anledning, så våra topp-alternativ just nu är relativt korta namn: Viggo, Lucas, Julia och Leia. Men jag tycker helt och hållet att man ska välja det namnet som känns mest "rätt"!

• siamusen

Det kan man väl göra utan problem tycker jag.

Däremot kanske man lite omedvetet valde ett namn till sitt första barn som passar en bâttre rytmmässigt, tänker pa efternamn och hur det flyter när man säger det,och sedan letar efter samma slags rytm till nâsta barn ocksa.

• morzan4

Vi har 4 barn. Den äldsta har ett namn med 6 bokstäver, sen en med 5, nästa med 4 och den sista med 3. Inget vi planerade göra, det blev bara så när vi valde namn vi gillade. Alla 4 har 8 bokstäver i sitt andranamn, dock heter de olika saker i andranamn.

• spöke

Jag tycker stavelserna är viktigare än antalet bokstäver.

My & Bartolomeus kanske känns lite konstigt... mest för att My liksom försvinner i alla Bartolomeus många stavelser.

• MsRahkonen

Man väljer väl det namn man tycker är fint. Oavsett antal bokstäver. Mina barn heter Nova och Eddie, iofs ganska korta båda två, men dom är valda för att vi tyckte det var fint å se brydde vi oss varken om längden eller om d skulle passa ihop med varann.

• evita

jag resonerade likadant... men inte antalet bokstäver utan antalet stavelser... alla mina killar har 3 stavelser... på nåt sätt var det jätteviktigt... särskilt till trean när vi redan hade 2 med 3 stavelser...

dom heter i alla fall;

Oliver
    Elliot
    Valentin

• mamarazzi

Jag är lite tvärtom. Lite besatt av att jag vill att mina barn ska ha olika långa namn och olika bokstäver i början. Vill gärna ha ett lååååångt namn till nästa då min dotter bara har 3 bokstäver.

• Noi

Jag tycker absolut inte att man behöver namnmatcha syskon! De ska ju faktiskt sannolikt bara leva tillsammans en liten del av sina liv. Nä, ge dem namn du gillar, oavsett längd!

• mamarazzi

Noi skrev 2009-02-12 16:01:36 följande:

Jag tycker absolut inte att man behöver namnmatcha syskon! De ska ju faktiskt sannolikt bara leva tillsammans en liten del av sina liv. Nä, ge dem namn du gillar, oavsett längd!
    Nä precis. Det är ingen idag som frågar mig vad mina syskon heter och ogillar om de inte "matchar".
  • snoj

Jag vill max ha två stavelser i mina barns namn, och 3 el fyra bokstäver bara. Det tilltalar mig mest med korta enkla namn, och både jag och min sambo har korta namn så vi har fortsatt med det=). Tycker det är snyggt när det "klingar" eller finns nån röd tråd i namnen, sen behöver det ju inte handla om antal bokstäver. Men skulle jag komma på ett namn jag bara älskar skulle jag nog inte bry mig om det, men däremot "letar" jag jag nog automatiskt efter korta namn)det viktigaste är ju trots allt att man tycker om namnet...

Svar på tråden namn på syskon - lika långa namn? 7 bokstäver jämf med bara 3/4?