Inlägg från: idiblon yes |Visa alla inlägg
  • idiblon yes

Är det okej att supa 1dag varje helg om man har barn? Läs Ts!

Ja, varför inte? Präktkärringar.

Det krävs mycket resurser för att kunna hålla en hög moralisk standard.
  • idiblon yes

Hm, ok då, att ena föräldern åker hemifrån o super en kväll per helg låter ju illa. Man kan ju supa tillsammans hemma istället.

• idiblon yes
    Tramsan skrev 2009-02-02 13:20:30 följande:
    Jag själv dricker ibland på helger o då är jag hemma. är nästan aldrig ut på krogen el fest..nån gång per år. jag blir aldrig bakis. har spytt en gång dagen efter jag druckit.. Jag tror inte det gör så stor skada. Det beror ju på hur föräldern beter sig när den är lite på lyset. Jag mins iaf från min barndom att jag tyckte det var kul när det va lite fest hemma. För alla va så glada.
    Samma här.
  • idiblon yes
    Shorona skrev 2009-02-02 16:11:48 följande:
    Båda föräldrarna med barnen hemma?
    Ja. Fast man behöver ju inte köra så hårt att man blir tokbakis, räcker att lämna bilen ståendes dan efter.
  • idiblon yes
    Shorona skrev 2009-02-02 16:42:01 följande:
    Jag tycker inte det låter speciellt ansvarsfullt. Tänk om det händer något? Omdömet och kroppens reaktioner förändras när man dricker alkohol.
    Åfan?
  • idiblon yes
    PINK666 skrev 2009-02-02 17:00:35 följande:
    klart man gör som man vill, men nu var ju frågan om det är bra för barnet eller ej !
    Frågan är väl inte om det är bra, utan om det är så dåligt som vissa vill få det att verka som.
  • idiblon yes
    PINK666 skrev 2009-02-02 17:03:32 följande:
    idiblon yes skrev 2009-02-02 17:02:02 följande: tja eftersom jag har många i min bekantskap som vuxit upp med drickande föräldrar så kan jag säga att de inte uppskattat det iaf!
    Och eftersom jag har många i min bekantskap som inte har ett negativt ord att säga om det så tycker jag man ska undvika att dra enkelspåriga slutsatser och moralisera över andra. Det är skillnad på att dricka och att dricka.
  • idiblon yes
    Som snö skrev 2009-02-02 17:13:53 följande:
    "Ibland kan man dricka..visst.. Men inte varje helg." Och så tar vi det lilla lugna. Dricka kan man göra varje helg. Det är inget man blir bakis av! Supandet däremot, det försöker jag hålla till vardagarna, så bakisdagarna hamnar på jobbdagar i stället.
    Hehe, så sant.
  • idiblon yes
    Pyris skrev 2009-02-02 18:03:53 följande:
    Hmm.. gällde frågan nu om man är hemma eller inte hemma? För vad jag förstår det som, så gäller det att den ena föräldern går ut o super. Jag kan fortfarande inte se något fel med det. Och inte heller att man är bakis. För som sagt, bakis kan man vara och det behöver inte betyda att man ligger hela dagen.
    Frågan gällde väl om den ena föräldern försvann hemifrån. Det kan jag inte svara på, det beror ju på hur det fungerar för den familjen. Själv ser jag hellre att man tillsammans kan ta ett par glas och vara hemma när det är helg, även om man bli småslö dagen efter. Det i sig behöver inte vara det problem som folk målar upp det till. Men att svartmåla folk som gör på ett annat sätt än en själv tycker jag enbart verkar vara rättfärdigande av höga mått.
  • idiblon yes
    Matillin skrev 2009-02-02 18:26:46 följande:
    Jag känner likadanat. Att sitta hemma TILLSAMMANS som familj och dricka lite varje helg är något helt annat mot om den ena förälders VARJE helg sticker iväg hemifrån för att umgås med sina kompisar och SUPA sig dyngrak så man är bakis hela helgen sen.
    Håller med.

Men å andra sidan kan jag fortfarande inte döma situationen i ts. Ponera att det är ett ytterst ansvarstagande och jämställt par på alla plan, där båda tar lika mycket ansvar och lägger mycket tid på hem, familj och barn i veckorna och den helgkväll då de är hemma. Om de vuxna då, varannan gång exempelvis, sticker ut och super en gång per helg kan ju knappast vara ett större problem än där en familj lever med två vuxna som har högst bristande kommunikation och är ytterst ojämställda men båda är hemma hela helgerna. Det går liksom inte att generalisera så.
  • idiblon yes
    Matillin skrev 2009-02-02 18:37:15 följande:
    Nej visst det är väl inte speciellt positivt det heller. Hur som förstår jag inte hur man när man har en familj kan prioriterar att hänga på krogen på helgerna? Visst är det ok om man gör det någon gång, man måste ju inte sitta hemma och kolla på lets dance varje fredag för att man får barn Men något måste nog vara väldigt fel i en familg om man varje helg är ute, eller för den delen turas om att varje helg supa skallen i bitar? Sen har man antagligen alkoholproblem eller så får man det om man super varje helg år efter år.
    Jo, men jag vill bara understryka att många här ser flisan i sin bröders öga men missar helt bjälken i sina egna. För att använda ett klokt bibelcitat.
  • idiblon yes
    1977Maria Therese skrev 2009-02-02 18:47:22 följande:
    Är man präktkärring för att man inte vill supa sönder skallen varje helg? Herre gud jag har då ett liv. Men jag är 31  så jag är kanske en tråkig ga:kärring... som blivit vuxen
    Nej, inte om man inte vill dricka varje helg, men om man har behov av att moralisera över människor som gör det.
    Förväntansfull0406 skrev 2009-02-02 18:49:53 följande:
    Jag har inte läst allt. Men svarar på TS. NEJ! och jag anser att man nog bör söka hjälp om man dricker varje helg, oavsett om man har barn eller ej.
    Hoppsan, taskigt läge för oerhört många människor då.
Svar på tråden Är det okej att supa 1dag varje helg om man har barn? Läs Ts!