Inlägg från: PrettyGirl |Visa alla inlägg
  • PrettyGirl

Är det okej att supa 1dag varje helg om man har barn? Läs Ts!

Nej, inte supa sig full varje helg. Men att ta sig ngr glas vin gör väl inget. Men jag tycker inte barnen ska behöva dras med minnen för resten av livet av mamma/pappa som full varje helg! Förmodligen kommer barnen att vara mkt besvikna många ggr om, pga brutna löften om saker som lovats att göra tillsammans men som inte blir av pga baksmälla. Men det är väl upp till varje familj o vuxen individ att ta ansvar över sig o sitt drickande? Men det är inget jag skulle göra om jag hade barn. Jag vet allt för väl hur man känner sig som barn då föräldrarna dricker för mkt o då man som barn får ta hand om sina föräldrar.

• PrettyGirl

Alfy85 skrev 2009-02-02 17:09:59 följande:

Tror inte att barn under ca 1år är så medvetna om vad föräldrarna gör,men skulle ju självklart aldrig supa mig redlös med lillen i närheten. Som jag sa innan så är min svärfar en riktig alkis, men som tur är så är lillen inte så pass medveten om det ännu, då skulle han blivit j*vligt besviken på julafton!
    Mellan 0-3 år är det väldigt viktigt med trygghet för ett växande barn, oavsett om barnet minns ngt senare i livet finns det saker som kan sätta djupa spår o sår, som kanske aldrig kan läkas. Ofta är det saker som hänt el skrämt, som måste bearbetas. Det finns de som faktiskt minns saker från 3-års åldern oxå. Jag har minnen från tex 4-7 års ålder då jag tar hand om min misshandlade, alkoholiserade mamma, min 3riga lillebror o min pappa som slår sönder vår lgh.

Finns tom vuxna som utnyttjats sexuellt som barn, som trodde att de inte mindes ngt av det men som kommer fram i terapi på äldre dgr. Så barn behöver en grundtrygghet oavsett, o allra viktigast är just de första 3 åren.

Jag vet att de flesta inte är alkoholister, men även om ni inte är det så kan det sätta sina spår i barnen, fast ni inte menar det själva.

Men det är upp till varje vuxen som sagt att tänka på hur denna handhar alkoholen i sina barn närvaro.
  • PrettyGirl

PINK666 skrev 2009-02-02 17:22:08 följande:

Men om man vill att ens barn ska minnas sin ena förälder som den som va bakis varje helg och inte orkade leka osv så är det ju upp till en själv! jag tror inte det är en bra uppväxt iaf och om man kommer till skolan och tror att det är en "normal" uppväxt lär många höja på ögonbrynen!
    Precis. O vad ger man sina barn för signaler ang alkoholvanor?

O ni föräldrar som tycker det är ok att dricka som ni förespråkar här, vad skulle ni vilja lära era barn om alkohol? Skulle ni bli förvånade om de började dricka tidigt?
  • PrettyGirl

Pyris skrev 2009-02-02 17:29:37 följande:

PrettyGirl skrev 2009-02-02 17:25:09 följande:
    Jag hoppas mina barn får bra relationer till alkohol. Ni ska veta det att jag är uppväxt i två hem, där 3 av 4 vuxna var alkoholister. I det ena hemmet hade jag rent ut sagt ett helvete. Men inte i det andra. Jag har sett 2 sidor av alkoholism. JAg är starkt emot alkohol och barn och amning o allt va det är. Men jag förstår ju ändå att det fler än ett sätt som man kan betee sig med alkohol.
    Beklagar att oxå du fått uppleva alkoholen på det sättet som liten. Jo, visst det finns alltid flera sätt att dricka på, även om man inte "titulerar" sig som alkoholist. Men alla vet väl att barn gör som vuxna gör, o festar de vuxna varje helg så kommer barnen med all sannolikhet börja MKT tidigare med alkohol än de kanske skulle gjort. Många barn ser ju upp till de vuxna o vill vara vuxen, en del får som jag lära sig ta ansvar tidigt fast de kanske inte vill, o andra vill bli vuxna som fort som möjligt o då testar de gärna själva oxå.
    Men, det är klart. De barn som får tillräcklig avsmak o blir äcklad kan ist bli tvärtom o helt anti mot alkohol. Men tyvärr tror jag det är vanl åt andra hållet.
  • PrettyGirl

Pyris skrev 2009-02-02 18:03:53 följande:

Hmm.. gällde frågan nu om man är hemma eller inte hemma? För vad jag förstår det som, så gäller det att den ena föräldern går ut o super. Jag kan fortfarande inte se något fel med det. Och inte heller att man är bakis. För som sagt, bakis kan man vara och det behöver inte betyda att man ligger hela dagen.
    Vad jag förstått så är barn smartare än vad vi tror, de vet ganska snart vad det handlar om. Att mamma/pappa har druckit nåt o blivit roliga o sen blivit dåliga. Herregud så många lillgamla ungar det finns, o kan räkna ut saker på egen hand. Jag undrar ändå vilka signaler det ger barnen när de förstår det?
  • PrettyGirl

Undrar igen då eftersom ingen kan svara mig!

Även om föräldrarna förvinner iväg hemifrån o super (ja super står det i ts) så kan barn räkna ut vad som händer helt själva. Vad ger det för signaler till barnen om det händer varje helg, jämt o ständigt? Barn växer upp, förstår mer för varje år o vill tillslut festa själva. Vet ni att det finns barn i 10-års åldern som blir alkoholförgiftade o magpumpade? Jag undrar för mig själv var denna ungens mor/far är då, o hur barn kan komma i kontakt med alkohol så tidigt.

Sen finns det alltid en tid för stängningsdax då man är på krogen el hemma hos en kompis då man ska hem. Förmodligen packad. Barnen vaknar o ser mamma/pappa full, varje helg. Varenda helg, det kan inte vara bra för barnen.

• PrettyGirl

Den som inte kan vara ett gott föredöme kan ju alltid vara ett varnande exempel...

Svar på tråden Är det okej att supa 1dag varje helg om man har barn? Läs Ts!