Inlägg från: SkåneP |Visa alla inlägg
  • SkåneP

Tror du på Darwins evolutionsteori?

Vilken annan förklaringsmodell finns det? Och vilka förklaringar har den på hur det hela går till?

• SkåneP
    KristenTjej84 skrev 2009-02-02 11:48:37 följande:
    Nej det gör jag inte:) är kristen och tror att Gud skapat jorden och allt som finns i den, sen får folk håna o förlöjliga mig hur mycket de vill, är ett fritt land man får tro/tänka hur man vill.www.associatedcontent.com/article/622665/five...
    Om du inte vill känna dig hånad och förlöjligad ska du kanske inte länka till rent blaj.

Om du kan föra ett logiskt och rationellt resonemang kommer du vinna respekt, inte löje.

Fast som fanatiskt religiös, spelar det egentligen någon roll vad folk tycker?
  • SkåneP

hemligt skrev 2009-02-02 15:01:08 följande:

De kan inte förklara:Varför människan har ett inre system där man vill vara odödlig.
    Har man?

"Varför vi utvecklas fram till 30 och sen vänder och går mot döden."

Vänder? Jag är utvecklats och läst mig mycket sedan jag fyllde 30.

"Varför vi inte andvänder hela våran hjärna."

Det gör vi.

"Vad meningen med livet är."

Jodå. Det är att föra gener vidare till nästa generation.

"Varför Bibeln finns, och den är världens mest spridda bok."

Antagligen av samma anledning som Koranen.

"Varför Gud svarar på mina Böner om han nu inte finns!"

Du, nästan gång du har honom på tråden, kan du väl fråga vad där är som gör dina böner så viktiga att han ägnar dem sin uppmärksamhet men skiter i de miljarder som lidit oerhörd nöd under historiens gång.

"finns det något enda bevis för att en ny art någonsin uppstått på grund av korsbefruktning eller mutationer?"

Haha. En kreationist som kräver bevis.
    Tips, rikta din skepsis där den förtjänar det.
  • SkåneP

SkåneP skrev 2009-02-02 15:13:54 följande:

Jag är utvecklats och läst mig mycket sedan jag fyllde 30
    Skriver Yoda jag gör som.

Menar förstås "Jag har utvecklats och lärt mig mycket sedan jag fyllde 30"
  • SkåneP

hemligt skrev 2009-02-02 15:25:58 följande:

du kanske inte är lika snygg som när du var 25-30 ;)
    Jag ska fråga. Återkommer med facit.

"Jag talade om degenereringen av människan."

Ok. Ser inte vad evolutionen har med det att göra.

"-Bevis för att vi använder hela hjärnan?"

Du först. Du påstår att vi inte gör det. Vilken del kan avlägsnas utan att det sätter sina spår?

"-Din mening med livet var ju kul... haha... Jag hade nog sagt att du inte har svar på frågan! Utan bara har funnit dig i faktumet vi föds, äter sover, jobbar, skiter och dör..."

Jaha. Du vill med andra ord inte ha ett svar på frågan?

Naturligtvis finns det andra aspekter med meningen med livet, se sina barn växa upp och må bra att dricka en god whickey då och då eller att åka bergochdalbana, lite grand beroende på vad man tycker om. Det har dock inte så mycket med evolutionen att göra.

Men du kanske underkänner evolutionen pga att den inte ger svar på precis alla frågor som kan ställas? Typ
    "evolutionen säger inget om vad jag kommer se på TV nästa fredag alltså är evolutionsteorin bara båg"

"-Ser inte vad Koranen har med världens mest spridda bok att göra."

Den fyller samma funktion. Du frågade äver varför den finns.
    I princip av samma anledning som New Age litteratur säljer som smör...

"-Varför inte ställa honom frågan själv."

Det går inte. Han finns tyvärr inte.

"Men ett tips är att ställa den trevligare om du vill ha svar ;)"

Det hjälper inte. Han finns inte mer för det.

"-Inget svar, bara lite spydighet som inte ger någon vikt till frågan."

Nänä, reagerade mest på att som kreationist kräva bevis på någon liten evolutionär detalj, vilket det egentligen inte alls är något fel med, är något av att sila mygg och svälja kameler Matteusevangeliet, du vet).
  • SkåneP
    Svar på #33
    Tidsskrifter? Inte vetenskapliga får man anta.
    Att vi använder liten del av hjärnan är en sk faktoid.

Man använder hela hjärnan, det blir inte minst tydligt vid skador, t.ex strokes och hjärnblödning. Det är en himla massa samspel mellan hjärnans olika delar.

"Men jag tyckte inte det var ett svar."

Jag förstår det. Då du definierar vad rätt svar är, så är det naturligtvis omöjligt för mig att presentera ett svar som du accepterar om du inte vill.

"Behövs bara ett dödsfall och lite sjukdom så försvinner din meningen med livet."

Jotack, jag vet.

"Meningen måste vara något större ... anser jag!"

Det gav jag också exempel på. Har som sagt inte så mycket med evolutionsmodellen att göra.

Alltså, bara så vi inte blandar ihop äpplen med päron...
    evolutionsmodellen beskriver hur arter utvecklas över tiden mha genetikens arvsbegrepp och det sk naturliga urvalet m.m.. Den har inga ambitioner/syften på att beskriva ALLT.

Så om du tycker evolutionen motsäger något i bibeln får du gärna bemöta det, hellre än saker som kanske bibeln säger men som inte alls har med evolution att göra (tex meningen med livet).

Jag underkänner bibeln som naturvetenskaplig skrift, tex är skapelsebereäätelsen helt orealisktisk, därmed är det inte sagt att din inte har andra poänger, tex som historiskt dokument eller som tröst (uppenbarligen).

"Fast bara för att han inte finns för dig"

Antingen finns han eller så finns han inte.

"och du inte tror på honom så är inte det något bevis på att han inte existerar."

Helt rätt. Det är inget bevis. Det är bara skälet till min syn på saken.
  • SkåneP

hemligt skrev 2009-02-02 16:53:26 följande:

Konstaterar att vi ser mycket olika på saken.
    Japp.

Summa sumarum:
    Du tror inte att evolutionsteorin är sann.
    Att din bild av vad evolution är stämmer dåligt med vad den vetenskapliga definitionen är förändrar inte den saken...

"Hela DU är ett bevis på att Gud finns."

...och i konsekvensens namn använder du ordet "bevis" på ett annat sätt än vad som normalt är brukligt (det enda jag kan ses som egentligt bevis på i detta sammanhang är att mina föräldrar funnits).

Med så stora skillnader i språkbruk och vad ord betyder är det förstås svårt att diskutera.
  • SkåneP

hemligt skrev 2009-02-02 16:57:26 följande:

Kanske du kan ge svar på frågan jag ställde innan?Finns det något enda bevis för att en ny art någonsin uppstått på grund av korsbefruktning eller mutationer?
    Finns det ett exempel på någon art som vars släktskap INTE kan
    härledas till andra arter?
  • SkåneP

hemligt skrev 2009-02-02 17:21:12 följande:

Har ännu inte sett någon art utvecklas utan alla stannar som de är skapta =)
    Säger du det? Tala om det för de ständigt muterande virus om drabbar oss med jämna mellanrum.

Eller nej, det är ju inte evolution, det är kanske något annat...
  • SkåneP

Eisa skrev 2009-02-02 17:28:47 följande:

Men vad har tro med religion att göra?Jag tror, men inte ingår jag i nåt religiöst samfund. Jag har min egen tro, och det tror jag de flesta har. Det är en typ av tro som stannar hemma, som tröstar, som förgyller. Inget samhällsomstörtande.
    I samma sekund du vädrar din tro, tex i ett forum, är den inte längre din privata angelägenhet som du har för dig själv skyddad från omvärlden.

Och närhelst jag hör någon basunera ut sin tro, villfarelse eller åsikter tar jag mig rätten att bemöta dessa utifrån mitt sätt att se på saker och ting.
Svar på tråden Tror du på Darwins evolutionsteori?