• I have a kid

salta pinnar till 5 månaders??

undrar om man kan ge salta pinnar till 7,5 korr 5 månader??
    min dotters kusiners pappa gav sina 9 månaders salta pinnar om INTE vad kan man då ge som hon kan suga äta på

mariekex hårdbröd??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-02 00:39
    eftersom att VISSA här inte värkar hänga med i tråden så ber jag er SNÄLLA SVARA INTE.

jag undrade om saltapinnar eftersom att freja vill tugga på nått å bitsaker inte duger. Och jag såg att hennes 9 månaders kusiner fick äta massa saltapinnar så FRÅGADE JAG I DENNA TRÅD ??? = UNDRAR om hon fick äta saltapinnar möjligen då en bara ikväll-
    då behöver inte folk bete sig som att jag tänkte ge henne en öl !!!!!!

• Svar på tråden salta pinnar till 5 månaders??
  • julmusten

Men babisarna lar ju inte do av nagra salta pinnar heller!! Nu overreagerar val folk lite alltfor mycket??

Jag tycker salta pinnar ar ett daligt snack eftersom de ar harda och latta att satta i halsen jag. Sadar dodenssalta ar de ju inte anda, och man kan val kopa pinnar utan salt om man nu maste ha just salta pinnar hemma!!

Om lillan har ont av en tand sa skulle jag frysa in frukt i sma, sma bitar och sen lata henne fa tugga lite pa det. Men aterigen, snackar vi om sma, sma bitar for just kvavningsrisken.

Vi hade smarta sma "natklubbor" som man kunde fylla pa med lite allt mojligt som var dotter kunde suga och tugga pa. Jattepraktiska just nar hon fick tander och innan hon var stor nog att kontrollera tuggandet ordentligt.

• Lincon

Ja, de kommer ju ändå proppa i sig cola och chips om några år så varför inte börja tidigt? Vad spelar det för roll? Jag har ätit chips sedan jag var liten och jag lever fortfarande (minns dock inte hur gammal jag var första gången jag smakade )

Förutom att det kan vara skadligt att äta FÖR MYCKET salt (alltså barn under 1år KAN hantera salt, men i lite4n mängd) så just "salta" pinnar kanske inte är ett så bra alternativ.

• julmusten

Men hur manga salta pinnar maste en babis fa i sig for att levern skall ta skada egentligen?? 3, 17, 300???

Jag tycker kvavningsrisken som kommer med ar mycket mer orovackande an salthalten, men jag ar val en olamplig foralder da eller nat.

• I have a kid

julmusten skrev 2009-02-02 00:44:02 följande:

Men babisarna lar ju inte do av nagra salta pinnar heller!! Nu overreagerar val folk lite alltfor mycket??Jag tycker salta pinnar ar ett daligt snack eftersom de ar harda och latta att satta i halsen jag. Sadar dodenssalta ar de ju inte anda, och man kan val kopa pinnar utan salt om man nu maste ha just salta pinnar hemma!!Om lillan har ont av en tand sa skulle jag frysa in frukt i sma, sma bitar och sen lata henne fa tugga lite pa det. Men aterigen, snackar vi om sma, sma bitar for just kvavningsrisken.Vi hade smarta sma "natklubbor" som man kunde fylla pa med lite allt mojligt som var dotter kunde suga och tugga pa. Jattepraktiska just nar hon fick tander och innan hon var stor nog att kontrollera tuggandet ordentligt.
    var köper man nattklubbor??
  • Minxy

Sen kan man ju betänka att salta pinnar ÄR salta och att ett litet barn som inte ätit salt förut kan tycka att det till och emd gör ont i munnen med allt det salta...  

***S+M=L***
  • julmusten

Jag vet inte var man koper dem i Sverige, men jag gissar att de finns pa vanliga butiker som har babisgrejer.

En san har ar det vi hade nagra styckna av.

www.buybuybaby.com/product.asp&SKU=116687&RN=7125&

De var verkligen jattesmidiga sommaren innan dottern fyllde ett, for hon hade inte riktigt koll pa hur man at vattenmelon och annan frukt, (med undantag av banan), utan att satta i halsen och krakas jamt och standigt.

• Minxy
    julmusten skrev 2009-02-02 00:55:17 följande:
    Men hur manga salta pinnar maste en babis fa i sig for att levern skall ta skada egentligen?? 3, 17, 300??? Jag tycker kvavningsrisken som kommer med ar mycket mer orovackande an salthalten, men jag ar val en olamplig foralder da eller nat.
    Man kan räkna såhär:
    Salta pinnars näringsinnehåll per 100g (nu tar jag bara med natriumhalten(saltet) eftersom det är det som är intressant):
    Natrium per 100g: 1800,00 mg

1800 mg natrium motsvarar ca 4590 mg salt.

Man ska sträva efter att bara ge produkter som inehåller max 100 mg natrium per 100g livsmedel.
    Med det sagt så tror jag att de flesta förstår att ett livsmedel som innehåller 1800mg/100g ger barnet 18 gånger mer salt än det bör äta....

Nu tror jag ju inte att någon tänker låta sitt barn äta 100g salt pinnar, men det är så svårt att bryta ner till näringsinnehåll per pinne. Det är mitt i natten och jag är SEG i nattmössan!!
    ***S+M=L***
  • Lincon

Vad jag blev sugen på salta pinnar nu

Svar på tråden salta pinnar till 5 månaders??