• Trickety

Föräldrar i Borlänge!!! Hjälp!!!

Föräldrar i Borlänge. Tycker ni som jag att kommunen inte sköter barnomsorgs köerna som dom ska.
    Jag har mitt äldsta barn på dagis. Men behöver placera om honom till nattviolen för att kunna arbeta. Min yngsta är för liten för dagis men är hos sin pappa varannan vecka.
    Så jag är ensamstående och behöver arbeta. Nu undrar jag om det finns fler i Borlänge som har problem med att få dagis åt sina barn som skulle vilja gå ihop och gå till Tidningen för att sätta lite press på kommunen. Tror det blir bättre resultat om vi är ett helt gäng som sätter ner foten och säger att det här är oacceptabelt.

• Svar på tråden Föräldrar i Borlänge!!! Hjälp!!!
  • carolacol

Jag bor i borlänge och har en son på 6 månader. Redan nu har jag börjat oroa mig för att få plats när det blir dags att börja jobba igen. Rykten säger att nyinflyttade i denna stad har förtur till dagisplatser eftersom Borlänge vill att så många som möjligt vill flytta till Borlänge. Och hotar man att gå till tidningen eller om man går till tidningen så får man en plats. Jag blir så j-a irriterad och förbannad på hur det går till när det gäller barnomsorgen här. Ska det vara så svårt att få det att fungera? Det finns många arbetslösa förskollärare/lärare som kan jobba och lokaler kan inte vara så svårt att hitta. För mig är det en självklarhet att efterfrågan måste styra antalet platser, man kan inte hålla på att lägga ner en massa dagis som Borlänge kommun har gjort. Jag är orolig över att våra föräldradagar inte kommer att räcka p.g.a väntetid på dagisplats. Jag skulle ju vilja ha dagar kvar att kunna ta ut när sonen blir lite äldre men det verkar vara en omöjlighet.

• Trickety

Ja. Sen vet jag av egen erfarenhet att ensamstående med lite problem kan få förtur på dagis också. Jag fick det när min äldsta var liten. Kan känna nu att det är fel att ensamstående arbetslösa ska få förtur till dagis bara för att få avlastning.
    Men nu är det två familjer som gått till tidningen. Den första fick plats på en gång... eller erbjudanden från annat håll om hjälp. Den andra var i Borlänge tidning idag. Får se vad det blir lösning för henne. Men ska man vara tvungen att gå till Tidningen för att få hjälp tycker jag att vi ska göra det. För nu är jag less på det här.

• carolacol

Jag tycker att alla ska ha samma förutsättningar att få en dagisplats - man ska inte behöva gå till tidningen för att få en. Vad är det för vits att ha en kö om man inte följer den?
    Såg insändaren idag i tidnignen- imorgon står det väl att hon fått plats.

• Smulan No1

Man har ingen förtur när man flyttar till stan, bara fulreklam för Borlänge...som vanligt.

• Smulan No1

Trickety

Tog man bort dom som var föräldralediga ur dagissystemet så fanns det platser åt alla som varkligen behövde.
    .

Svar på tråden Föräldrar i Borlänge!!! Hjälp!!!