Min 3 mån gamla dotter sover också få timmar. Det varierar mycket, ibland bara 9 timmar, ibland "normalt" dvs ca 15 timmar, men oftast runt 11-12 timmar. Hon har svårt att komma till ro fast hon är trött verkar det som, och det enda som kan funka (inte alltid) är att gå runt, runt med henne i bärsjal eller att ha henne bredvid mig "snuttammandes" jättelänge. Dessutom somnar hon aldrig för natten före 03! Jag har dålig koll på hur ofta jag ammar på "natten" (från 03-05 till när hon inte accepterar att ligga kvar i sängen mer, mellan 10-14), minst 3-4 ggr är det iallafall, men jag är så slut att jag knappt vaknar när hon ammar. "Dagtid" sover hon bara längre pass om vi går ut med vagnen, annars slumrar hon någon kvart efter amning bara.
Nu när hon är 3 mån funderar jag på om det kanske kan börja funka med någon sorts rutiner kring sömnen. Jag är orolig att det är dåligt för hennes utveckling att sova såhär lite, särskilt som hon ofta verkar övertrött och har svårt att somna. Det finns ADHD i min släkt och jag oroar mig för att sömnbrist ska trigga detta hos henne
. Särskilt som min sambo inte klarar av att skita i TV-tittandet, så lillan utsätts ju för det hela kvällarna om jag inte sitter själv med henne i det andra rummet.
Har någon tips på ett bra "sovschema", alltså vid vilka intervaller det kan vara lämpligt att försöka hjälpa min dotter att somna så hon inte hinner bli övertrött? Jag tänkte försöka flytta tillbaka hennes nattläggning med en kvart per natt tills hon somnar mellan 23 och 00 om det går, och "stiga upp" vid 9-10.
Tips på roliga alternativa kvällsaktiviteter för TV-beroende vuxen mottages också tacksamt
.