• elims

Fler med bebisar som sover få timmar/dygn??

Vi som har bebisar som sover lite, kan vi samlas här och tipsa varandra?

Min 6-månaders sover ca 9 timmar på natten (1-3 uppvak/natt) och runt 1-2 timmar på dagen (fördelat på 2-3 sovpass).
    En 6-månaders "ska" ju sova 13-16 timmar per dygn, men han får knappt ihop 11 timmar. Försöker att inte stressa över det, men jag tycker samtidigt att han ser blek & trött ut med mörka påsar under ögonen. Jag tror verkligen att han skulle må bättre och vara gldare om han fick sova lite mer, men jag vet inte hur det ska gå till...

• Svar på tråden Fler med bebisar som sover få timmar/dygn??
  • Alfy85

Våran son har alltid sovit lite. Han är 13 månader nu. och han somnar ca 22:-23 och vaknar 08-09. Sen sover han kanske 1-1½ timma på dagen. Somnar han inte om du/ni går ut med han i vagnen?

• Cia o krabaten

Min 6mån sover 9h/natt med 4amningar *snark*
    Sedan 4pass/dag oftast, varav ett längre på upp till 2h om jag har tur, annars halvtimmar.
    Så jag räknar med 12h/dygn...

• Flerbarnstokan

Min son sov 11h/dygn från det han var nyfödd. Han har nu en hel hög med dignoser, bla hyperaktivitetssyndrom (ena "halvan" av ADHD). OBS: Bara för att barnen sover lite behöver inte det betyda diagnos, men det kan vara bra att ha i bakhuvudet om ni upptäcker mer saker som är annorlunda. På BVC hävdade de att sonen var helt normalt, först när dagis slog larm och han fick assistent där lyssnade de på att han var annorlunda.

• Sandriisch

min flicka sover på natten mellan 21- 08 sen sover hon kanske 40 min två gånger på dagen...
    ibland sover somnar hon mellan 22--24 och sover bara till 08 då med och sover ändå 40 min på dagen två gånger och hon är snart 6 månader:P

• elims

Alfy85
    Jodå han kan somna i vagnen, men det säger ingenting om hur länge han sover. Ibland sover han i vagnen bara 25-30 min, ibland 1,5 timme i ett svep. Varje dag är olik den andra...

Cia o krabaten
    usch vad jobbigt med 4 amningar! Vi var också där iof tills alldeles nyligen... Vi samsov eftersom jag tyckte det var enklast så i ooch med alla amningar. Men så började jag lägga honom i spjälsängen (som stått oanvänd bredvid vår säng i 6 mån!) och då började han sova längre pass. Nu är vi nere i en nattamning (stoppar tillbaka honom i spjälsängen) och en tidig morgonamning, i min säng.
    jag kan tycka det är jättejobbigt ibland att de vaknar upp efter bara 30 min, speciellt när de verkar sova så djupt...

Flerbarnstokan
    Jag vill egentligen inte tänka i de banorna, sonen är ju fortfarande så liten. Men kanske är det bra att ha i bakhuvudet som du säger. På BVC verkar alla sömnmönster vara normalt, oavsett vad de är...

• Cia o krabaten

elims: Jo han sover nog längre i spjälisen (första passet)
    Men nu är jag så sluta att jag liggammar och då somnar vi ifrån...
    Jag behöver lika mycket sömn som honom på natten så detta är lite drygt.
    Men kasnke skulle vi båda sova bättre om jag stod ut några nätter och lade tillbaka honom...

• lövet2

Vid 6 månader har mina barn sovit ungefär de här mängderna:
    En sov 8½ timme/dygn (8+en kvart+en kvart)
    En sov 9-10 timmar/dygn (6+3-4 timmar fördelade under dagen)
    En sov 19-20 timmar/dygn (12+4x1½-2 timmar)
    Övriga sov 12-15 timmar/dygn (lite olika för varje dag)

Alla var friska och krya, och ingen av dem har haft någon bokstavsdiagnos.

...and we prepare...for combat - to the death!
  • 84 Sandra

Har en 5,5-månaders som alltid sovit dåligt. Korta, korta pass i taget, och jag tror inte jag har sovit mer än 3 timmar i sträck sedan han föddes. Nu vaknar han oftast varannan timma på natten.

Det är hemskt att se hur mörk han är under ögonen. Jag ska kura honom snart med AW´s Sova hela natten, så han äntligen får sin goda nattsömn. Hoppas den fungerar. Det enda råd man fick från Bvc är ju 5 mm, och det vill jag inte prova!

• sakura75

Min 3 mån gamla dotter sover också få timmar. Det varierar mycket, ibland bara 9 timmar, ibland "normalt" dvs ca 15 timmar, men oftast runt 11-12 timmar. Hon har svårt att komma till ro fast hon är trött verkar det som, och det enda som kan funka (inte alltid) är att gå runt, runt med henne i bärsjal eller att ha henne bredvid mig "snuttammandes" jättelänge. Dessutom somnar hon aldrig för natten före 03! Jag har dålig koll på hur ofta jag ammar på "natten" (från 03-05 till när hon inte accepterar att ligga kvar i sängen mer, mellan 10-14), minst 3-4 ggr är det iallafall, men jag är så slut att jag knappt vaknar när hon ammar. "Dagtid" sover hon bara längre pass om vi går ut med vagnen, annars slumrar hon någon kvart efter amning bara.

Nu när hon är 3 mån funderar jag på om det kanske kan börja funka med någon sorts rutiner kring sömnen. Jag är orolig att det är dåligt för hennes utveckling att sova såhär lite, särskilt som hon ofta verkar övertrött och har svårt att somna. Det finns ADHD i min släkt och jag oroar mig för att sömnbrist ska trigga detta hos henne . Särskilt som min sambo inte klarar av att skita i TV-tittandet, så lillan utsätts ju för det hela kvällarna om jag inte sitter själv med henne i det andra rummet.

Har någon tips på ett bra "sovschema", alltså vid vilka intervaller det kan vara lämpligt att försöka hjälpa min dotter att somna så hon inte hinner bli övertrött? Jag tänkte försöka flytta tillbaka hennes nattläggning med en kvart per natt tills hon somnar mellan 23 och 00 om det går, och "stiga upp" vid 9-10.

Tips på roliga alternativa kvällsaktiviteter för TV-beroende vuxen mottages också tacksamt .

• Flerbarnstokan

sakura75 skrev 2009-02-02 15:57:26 följande:

Har någon tips på ett bra "sovschema", alltså vid vilka intervaller det kan vara lämpligt att försöka hjälpa min dotter att somna så hon inte hinner bli övertrött?
    Kolla på länken nedan och den första tråden som står i ts i denna länk:
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m40958303.html
Svar på tråden Fler med bebisar som sover få timmar/dygn??