• Molban

Opastöriserad juice?????

Det måste väl vara ok? Eller? Upptäckte nyss att Brämhults juice är opastöriserad. Det man hört talas om är ju mjölk och ost och sånt. Men ändå?

• Svar på tråden Opastöriserad juice?????
  • Marie med två barn

Hade faktiskt ingen aning om att man brukar pastörisera juice. Trodde det bara gällde mejeriprodukter. Det är nog ingen fara att dricka Brämhults juice. Den är dessutom väldigt god.

• Alexa

Jag drack Brämhults underbart goda juice hela min förra graviditet.. Å det var ingen som tog skada av det.

Det är ju för sjutton frukt vi pratar om... Eller??!

• Molban

Jo jag vet. Det kändes bara så läskigt med opastöriserat! Känns som att man är försiktig med allt sånt!

• Susanne1981

Anledningen till att man ska undvika opastoriserad mjölk är pga bakterier. Dessa bakterier finns inte i apelsinjuice. Man äter ju faktiskt vanliga frukten apelsin, den äär ju faktiskt också opastoriserad. Så juicen är helt ok!!!

• Senap

Det är tokgott, mer vitaminer och antioxidanter och absolut ofarligt. (Så länge den inte stått framme och jäst men då är den ju inte god heller)

DRICK! - Vi äter ju frukt och grönsaker - eller hur!?

• lata kocken Johanna

som alltid - läs på www.slv.se står det inget där så är det OK

och frukt behöver aldrig pastöriseras - det har ju bara med hållbarheten att göra

jag skulle vilja se vem som väljer pastöriserade apelsiner i fruktdisken

• listo

Molban: Skulle du tveka att äta en apelsin eller pressa den till frukostjuicen? Neee...

• Molban

Nä, det skulle jag förstås inte göra :) Men som jag skrev, jag känner mig oinsatt i vad pastöriserat och opastöriserat ÄR egentligen och det var därför jag frågade. Kanske kan det tillkomma bakterier under processen? Ja, jag vet inte. Men tack för svaren!

• listo

Nej, det är inte lätt att veta om man inte vet. Jag menade inte att låta elak eller så!

Men som sagt, frukt behöver aldrig pastöriseras, det är bara mejeriprodukter man ska hålla koll på. Läs mer inne hos Lata kocken Johanna, och på Livsmedelsverkets hemsida, där finns det jättebra info!

• listo

Och just det...

Pastörisering innebär värmebehandling. När det gäller mejeriprodukter så gör man det dels för att döda eventuella bakterier, och dels för att påverka hållbarheten på produkterna.
    Ibland kan man se på vissa mejeriprodukter att det står lågpastöriserat, eller högpastöriserat, och många gravida blir lite rädda och tror att lågpastöriserat är sämre, att det kanske inte tagit död på alla bakterier eller så, men det är fel.
    Både låg- och högpastöriserade mejeriprodukter är säkra ur bakteriesynpunkt på så vis, skillnaden ligger i vilken hållbarhet man vill ha..

Frukt innehåller inte samma typer av bakterier som mjölk kan göra, därför är det
    alltid helt ofarligt att äta frukt, dricka fruktjuicer o.s.v.
    Däremot är det många gravida som får väldig halsbränna av just apelsinjuice!

• lata kocken Johanna

det där om pastörisering står i mitt krypin oxå

Svar på tråden Opastöriserad juice?????