• uddetorp

Tatuera när man ammar?

Jag är gravid i 8 månaden och skulle vilja tatuera in min bebis namn efter att jag har fött.
    Men det sägs ju att det inte är bra och att man ska undvika att tatuera sig när man ammar.

Skulle vilja veta varför och vad det är som eventuellt är farligt.
    Någon tatuerare eller någon i allmänhet som vet varför man ska låta bli o vad som kan hända?

• Svar på tråden Tatuera när man ammar?
  • Leather Cravat

Tatueringen kan läka sämre när man ammar.

• uddetorp

ok, är det allt som kan hända?

• Leather Cravat

uddetorp skrev 2009-02-02 14:37:51 följande:

Tror det.
    Men blir inte läkningen bra kan ju hela tatueringen förstöras.
  • Tärning6
    uddetorp skrev 2009-02-02 14:37:51 följande:
    överflödiga färgen kan hamna i mjölken oxå har jag hört å de e inte bra om man ammar, plus att det kan läka sämre
  • Cornbread

jag tatuerade mig som gravid, o tror inte de e skadligt om du tatuerar dig om du ammar

• Leather Cravat

Cornbread skrev 2009-02-02 14:50:02 följande:

jag tatuerade mig som gravid, o tror inte de e skadligt om du tatuerar dig om du ammar
    Skadligt kanske det inte är, men man kan få en djävulskt ful tatuering om man har otur.
  • Tärning6

Det är svårt att finna fakta om tatuering under amningsperioden.

Regeringen hänvisar till att Socialstyrelsen ska ta initiativ i denna fråga om det kan behövas tillsyn, reglering och åldersgränser kring detta. Ännu är frågan inte helt utredd.

Enligt flera personer som arbetar med tatuering så avråder de idag från tatuering under graviditet och amningsperiod. Man tror inte att det kan innebära någon risk, men väljer att avstå för säkerhets skull.

Enligt dem orsakar tatueringen ett stresstillstånd för kroppen vilket kan vara en potentiell risk för ev. biverkningar. Kanske kan färgen gå över i bröstmjölken, även om man inte tror det. Personligen tycker jag att du ska vänta med tatueringen till du slutat amma.

Sofie Andrée, förlossningspedagog och Svarare på Allt för Föräldrar

• Tärning6

detta va svar jag hitt när jag googla å det enått gammalt reputage som vart me i allt för föreldrar..... Då de va nån som frågat samma sak

• uddetorp

jo, jag har oxå hört att färgen kan gå vidare till mjölken.
    Tror inte jag tänker tatuera mig under amningen i vilket fall som helst, för säkerhets skull liksom, dessutom är det lite knepigt att få tag på en tatuerare som vill tatuera en gravid eller ammande person.
    Ville bara veta vilken orsak o vad som kunde hända osv.

• Tärning6
    uddetorp skrev 2009-02-02 14:56:54 följande:
    jo, jag har oxå hört att färgen kan gå vidare till mjölken.Tror inte jag tänker tatuera mig under amningen i vilket fall som helst, för säkerhets skull liksom, dessutom är det lite knepigt att få tag på en tatuerare som vill tatuera en gravid eller ammande person.Ville bara veta vilken orsak o vad som kunde hända osv.
    Som de står i inlägget jag skicka de jag googla på alltså hehe så finns de ingen RIKTIG  bevisnig på om de över går till mjölken eller ej men man kan aldrig va hundra så du e klok som väntar tycker jag,

Vill sj gadda mig ska tattuiera in barnets namn å gö en pinuppa på insidan av vaden, men de får vänta tills amning å sånt e klart för då kommer jag nog gö båda på en gång hehe...
Svar på tråden Tatuera när man ammar?