• Anonym

vilken är bäst inderal eller propanolol??

vilken är den ni tycker är bäst.. jag har båda men inte använt någon av dem än ..

• Svar på tråden vilken är bäst inderal eller propanolol??
  • Anonym

båda två är betablockerare..

• Sibbis

Inderal innehåller Propranolol, så det är exakt samma sak, bara olika tillverkare...
    /apotekarn :-P

• Anonym

okej jag har massa dubbelslag flera ggr om dan och undrar nu om dem hjälper??

• Anonym

och vad är det för biverkningar??

• alvaereva

läs på ordentligt! det är rätt mycket biverkningar. jag fick hallucinationer av dom.

• Anonym

oki..jobbigt.. jag undrar jag har lågt blodtryck 105/80 är det bra att ta dem då?

• Anonym

jag ahr väldigt svaga 10 mg.. dem borde väl inte ge så mycket biverkningar då?

• Anonym (tjohoo)

Jag har inte heller några biverkningar, men tar bara 10 mg vid behov. Jag har inte dubbelslag så vet ej om de funkar för det, men jag antar att de gör det eftersom att din läkare skrivit ut dem för den orsaken. För mig fungerar de bra vid hjärtklappning.

Vet någon om man kan använda inderal vid graviditet?

• skypigveon

Har ätit båda för hög puls. Det är samma substans. Dwet är en Icke-specifik beta-blockerare som inte bara påverkar blodtryk/hjärta utan flera system i kroppen. Det finns också specifika beta-blockerare som vbara påverkar hjärtat...en sådan är Atenolol som jag också ätit. Nu äter jag ingen av dem längre. Fick aldrig hallisar men däremot andfåddhet, kramper i lårmuskeln på grund av att blodet inte pumpar ordentligt, trötthet, jättesvårt att träna osv...jag hade redan lågt blodtryck 117/65 så då blev tröttheten värre..var nere på 100/ 50 ett tag...hopplöst...

• Anonym

hej jag äter dem för ångrest... jag har alltid haft högpuls.. men min vilopuls när jag är någorlunda lugn ligger på 60-65

• Anonym

MAn får inte äta dem om man är gravid.

• Anonym

Anonym skrev 2009-02-03 21:01:52 följande:

MAn får inte äta dem om man är gravid.
    Är du säker på det? Inte ens efter rådg. av läkare
  • Pyris

Anonym skrev 2009-02-03 21:03:55 följande:

Anonym skrev 2009-02-03 21:01:52 följande:
    Är du säker på det? Inte ens efter rådg. av läkare
    Det finns en annan som du kan äta istället. Kommer dock inte på namnet just nu. Men prata med din läkare på mvc.
  • Pyris

Kom på nu att dom jag fick istället av min läkare på mvc hette Seloken. Dom skulle jag äta istället för propanololen under graviditeten.

• Anonym (tjohoo)

Förutom mot hjärtklappning är propanol bra mot skakiga händer, något jag drabbas av vid föredrag mm. Fungerar seloken mot darriga händer eller påverkar det bara hjärtrytmen?

TS: Även jag har fått inderal pga ångest som då lugnar mig fysiskt att hjärtat inte slår hysteriskt och att jag ej blir så darrig.

Svar på tråden vilken är bäst inderal eller propanolol??