• Angelica77

Ni som ätit penicillin och ammat - har bebisen blivit påverkad?

Som rubriken lyder... har ni märkt av att er bebis blivit påverkad av kuren? Ont i magen, mm. Jag fick Heracillin utskrivet idag mot upprepade mjölkstockningar. Hoppas att lilltjejen inte märker av nåt.. Vad för penicillin har ni ätit?

• Svar på tråden Ni som ätit penicillin och ammat - har bebisen blivit påverkad?
  • lövet2

Jag åt Kåvepenin. Min tjej fick inte ont i magen, men hon fick svamp i underlivet ....

• Tildes mamma

Ery-max åt jag för en halsinfektion. Märkte inte direkt att hon blev påverkad, möjligen lite ont i magen för det fick jag.
    Tycker man skall väga fördelar mot nackdelar. Det är oftast så få dagar man äter kuren så antagligen far barnet me illa av infektionen än medicinen då man äter den i så små doser.
    Tycker du skall be din läkare att skriva ut Syntocinon nässpray åt dig om du har upprepade mjölkstockningar. Hjälper dig att tömma brösten lättare så du slipper problemen. Måste inte ta det hela tiden men kan funka när du får problem. PÅverkar inte barnet eller din amning, vilket PC kan göra.
    Kram o lycka till.

• Nina75

Åt också Heracillin för upprepade mjölkstockningar som tydligen berodde på bakterier i mjölkgångarna el nåt. Skulle inte påverkar barnet och jag tror inte att det gjorde det heller.

• TweetyUllis

Jag har ätit penicillin (kommer inte ihåg namnet) och fått intravenöst i fyra dagar pga akut njurbäckeninflammation som jag fick när dottern bara var 10 dagar gammal. Såg inte någon reaktion hos henne alls.

• sorba

Jag åt Flagyl + Cefamox för livmoderinfektion. Min son blev jättelös i magen och fick kramper. Det gick dock över när jag slutade med antibiotika!

Kram, kram

• Mirjamarja

Jag fick Heracillin efter att jag fick ett sår i bröstvårtan och hade höga infektionsvärden i blodet. Jag trodde inte först att min dotter påverkades av kuren men dagen efter sista tabletten blev hon alldeles prickig. Hon var ganska grinig då, vet ej om det berodde på prickarna eller om det var något annat. Prickarna var borta efter några dagar. Jag frågade en barnläkare och fick svaret att lilltjejen reagerade mot penicillin.

• Mowglie

Jag fick penicillin för urinvägsinf, och det kan jag verkligen säga att det påverkade min lille son, usch nej det var verkligen inte kul, han hade så ont i magen i 3dagar och bara skrek! men som tur var hade jag bara en dag kvar på kuren innan det märktes på honom. Men det tog ju ett tag innan det gick ur kroppen Å ändå fick jag pencillin som skulle vara för ammande Men nu när allt är över så är han en kanon glad liten kille och allt är glömt

• RebeccaKristine

Jag har också ätit Heracillin flera gånger och ammat (eller ah, pumpat) samtidigt och det har gått hur bra som helst. Flera läkare sa till mig att det fanns inget risk att det skulle påverka barnet negativt och jag märkte heller ingen skillnad.. så amma på! :)

• AMO

Jag har också ätit penicillin under amning, 3 ggr Heracillin 1 ggr Kåvepenin pga bakterier som gjorde att det inte gick att amma utan smärtor så tårarna sprutade. Har inte märkt någon reaktion på den lilla.
    Jag frågade på amningsmottagningen och de menade på att det var bättre att amma med antibiotika än att inte amma alls som var de alternativ jag hade.
    Instämmer med ovanst, amma på :)

Svar på tråden Ni som ätit penicillin och ammat - har bebisen blivit påverkad?