• erical

Vad är det för stort monster som luktar starkt av fänkål...stickande lakrids??

Jag , vi har precis klippt av den den såg ut som ett stort ogräs ...som stora dillkronor överst!??
    Vet du vad det är...tror att det är något ätbart användbart dock????
    Tacksam för svar!
    Kommer den klara sig fast vi kapat den så mycket?
    E

• Svar på tråden Vad är det för stort monster som luktar starkt av fänkål...stickande lakrids??
  • Lilla melonen

Är osäker på stavningen men den heter libbsticka.. Vi har en sådan vid vår uteplats.. Jag tror inte att du behöver oroa dig för att den inte har överlevt, vår verkar vara evig trots grov kapning . Min sambo påstår att bladen kanske går att använda till soppor eller nåt men det bör nog kollas upp mot en pålitlig källa
    Lycka till!

• Helenas

Hej! Det är absolut en libbsticka och de är livskraftiga.

De går tydligen att använda i matlagning men har en väldigt stark smak så använd bara ett blad i taget och helst 'nyare' blad. Jag har själv försökt bara en gång, men det blev inte så bra. Nu har jag den mest som prydnad.

• Idapida

Nä vänta här nu... är det inte spansk körvel då? Bladen ser ut ungefär som hundkex, fast mer ljust gröna. Kanske inte helt som dillkronor dock, men nu när fröna är utpoppade så liknar det lite mer...smakar jättegott av lakrits, både stammen, bladen och fröna!

• erical

Hej hej ja tänkte nog på libbsticka!
    Den va nästan 2 meter hög!
    Den stod -står ju bredvid pepparroten så så är det nog!
    Nytt hus med stor trädgård så det är mycket att utforska !
    Tack för svaren!

• Bergtuva

Va? Står det bredvid pepparroten??

En fundering.......luktar inte libbsticka mer som köttsoppa?

• VIXIE

Libbstickans blomstänglar kan bli kraftiga och höga med frökapslar längst upp påminner om kraftiga dillkronor men de doftar inte så mycket fänkål utan mer grönsaksbuljong/selleri.(Man brukar oftast hitta dem utanför ingången då de ska hindra okytt och onda andar att ta sig in i huset).Annars brukar jag använda bladen i soppor,grytor och givetvis om man gör eget örtsalt.
    Jag kapar ner fröstänglarna på sensommaren då blir bladen dessto snyggare.
    Lycka till!
    Vixie

• erical

Ja det är en Libbsticka!

Luktar mer selleri och grönsaksbuljong hihi inte så mycket fänkål kanske,,
    Ja ja nästa år kanske jag kan göra något med den!
    Tack för era svar!

• Fru Snorkfröken

jag har fått lära mig att man blir glad av libbsticka - knipsar ett blad då och då och tuggar på gott i salladen och på bondomelett!

Svar på tråden Vad är det för stort monster som luktar starkt av fänkål...stickande lakrids??