behöver tips på kyckling gratäng
Blev sugen på att göra någon slags kyckling gratäng imorgon till lunch. Har du några smasiga recept att dela med dig av.
kan både vara ris o pasta i..
tack på förhand.
Blev sugen på att göra någon slags kyckling gratäng imorgon till lunch. Har du några smasiga recept att dela med dig av.
kan både vara ris o pasta i..
tack på förhand.
Hej hopp!
Brukar göra en jätte god gratäng på färdiggrillad kyckling (går lika bra att göra kycklingen själv, men tar ju längre tid)
Smörj en ugnssäker form
Rensa kycklingen och lägg i formen
Strimla, eller ha i färdigtärnad bacon
Hacka purjolök och ha i
Champinjoner om man vill =)
Slå över matlagningsgrädde och in i ugnen
Jag brukar servera med kokt potatis till, men pasta och ris går lika bra det =)
Hoppas det kan va nått!
Lägg kycklingfiler i en form. Krydda salt, peppar, vitlök, grillkrydda ja du kan ta vilka krydder du vill.
Blanda creame fraiche, matlagningsgrädde, dijonsenap, soya och vitlök plus andra kryddor. Häll över kycklingfile.
Servera med ris, pasta eller avd du tycker.
Kycklingfilé
Grädde
Senap gärna dijon
chilisås(felix glasflaska) eller ketchup om man inte vill ha starkt
tomat
Varva kycklingfilén (som du delt på hälften, på längden alltså, så den har samma form) med tomat. Blanda chilisås, grädde och senap i kastrull och gör en sås. Smaksätt med kryddor. Häll över kycklingen och in i ugenen. Vill du kan du bryna kycklingen för att få fin färg på det.
Pressad potatis till.
Brukar steka zuccini, champinjoner, rivna morötter tills det blir mjukt med salt och peppar. Sedan brukar jag hälla i en burk tomatsoppa och sedan krydda med lite örtkryddor och låda det puttra några minuter.
rensar ur en grillad kyckling (eller steker kycklingfilé i bitar) och delar i bitar som jag sedan rör ner i grönsaksblandningen. Under tiden har jag kokat gammaldagsmakaroner som jag sedan även blandar i. På slutet rör jag även i ca 1 - 1 1/2 dl gräddfil och har i en ungsform. toppar med lite riven ost och låter stå i ugnen på 200 grader tills osten fått färg
Kycklinggratäng
2 dl grädde
2 dl riven ost
2 vitlöksklyftor
2 dl creme fraiche
1 hönsbuljongtärning.
Värm upp allt förrutom kycklingen i en kastrull så buljongen löser sig.
Lägg den råa kycklingfilén i en form och häll all såsen över.
Låt stå i ugn 30-35 minuter i 225 grader
Potatisgratäng med kyckling och Café de Paris.
Gör vanlig potatisgratäng och grädda i ugn, när den är klar så ta ut den och slå på kyckling som du köpt färdiggrillad i butik("strimla" den först) och häll sen över Café de Paris sås och låt grädda en stund till, kanongott.
Jag hittade på en rätt i söndags - blev riktigt god! Gjorde om flygande jacob och det blev faktiskt godare!
Kycklingfilé i småbitar.
Bacon
Jordnötter
2,5 dl matlangningsgrädde
2 dl creme fresch
Mangochutney
salt och peppar
Stek kycklingfilé. Krydda med salt och peppar. Lägg bitarna i en ugnsform. Strö över stekt bacon och jordnötter. Blanda grädde, creme fresh och mangochutney med kryddor. Ev kan man ta i en pressad vitlöksklyfta också. Häll över blandningen. Ställ in i ugnen i ca 15 eller tills det börjar bubbla i såsen...
Servera med ris och en sallad. Jag tänker göra detta igen!