Inlägg från: MajaLarsson |Visa alla inlägg
  • MajaLarsson

blandning mellan gråhund och laika!

Har du erfarenhet av en sådan hund?

Skulle gärna vilja komma i kontakt med personer som har den rasen eller någon som har mycket kunskap gällande gråhund/laika!

Tack på förhand!

• Svar på tråden blandning mellan gråhund och laika!
  • MajaLarsson

tack för alla svar!

Vi har en sådan hund på prov eller vad man ska säga, vi får honom om vi vill, annars skjuts han för han duger inte till jakt säger ägaren...

Han är en underbar hund på ett år och är bra på alla sätt och vis men vi känner att vi vill kunna ge honom ett bra liv också... han har bara levt utomhus med andra hundar, aldrig direkt fått motion (inte daglig iaf) och så vidare... så visst tror jag att han får ett bättre liv hos mig men jag vill ge honom ett BRA liv, inte bara ett som är bättre än där han vuxit upp.

Ett problem har vi och det är att han vill inte vara ensam. GÅR det ens att träna bort?
    Han är rumsren, gillar katter och barn och lyder väldigt bra. Vi har bara haft honom i 3 veckor och under dessa veckor har han blivit en HELT annan hund. När vi hämtade honom var han jätterädd (inte bara för oss, utan han var en rädd hund), han åt inte, han gick inte i trappor mm mm. Efter 1½ vecka hemma så var allt det borta, vilket tyder på otroligt stort framsteg!

Men frågorna som återstår är ju fortfarande om vi kan ge honom ett värdigt liv (ej jakt alltså) och om han kan tränas att vara själv hemma några timmar då och då?

Vi är beredda att jobba och kämpa men under dessa tre veckor har vi mest jobbat på att lära känna varandra och få honom at lita på oss osv.

Vad tror ni?

• MajaLarsson

gå diverse kurser har vi självklart tänkt att göra men innan vi drar igång sånt så vill vi försäkra oss om att vi gör det rätta så att säga..

alternativet är tyvärr avlivning (vill inte hänga ut nån så jag går inte in på vem som haft honom innan).

• MajaLarsson

jo, vi har massor med jägare i familj/släkt och bland vänner men vad exakt kan hända om den inte får jaga?

Det finns väl flera hundraser som egentligen är menat att jaga med men som folk har som rena sällskapshundar? eller har jag helt fel?

VAD händer med hunden om den ej får jaga?

• MajaLarsson

hur stimulerar man till jakt?

Jag vet att jag låter extremt (!) okunnig nu men det är för att vi helt enkelt inte satt oss in i något annat än att ta hand om och lära känna honom än så länge..

När vi varit ute på promenader så har vi stött på massor med harar (jag vet att det är en älghund) men han blev inte ens lite sugen på att dra efter, ingenting..

Svar på tråden blandning mellan gråhund och laika!