• Anonym

Illamående på kvällen

Jahap, här kommer ännu en "vad är det för fel på mig-tråd", men jag måste slänga ut en fråga..

Ungefär varje kväll så mår jag otroligt illa. Mest om jag ligger på sidan, men även om jag ligger på rygg i sängen. Det har hänt ett fåtal gånger att jag har vaknat på natten.
    När jag vaknar på morgonen så nästan svider det i magen, och jag mår illa. Jag har vissa funderingar om att det kan vara magkatarr? jag har varit på VC så mycket, att de inte tar mig på allvar.. Jag är hypokondriker..

Jag skulle bli tacksam om någon kanske kunde svara, eller om någon känner igen sig..

Jag kan säga det att mina matvanor inte är de bästa, blir lätt så när man är student.. :/
    Och nej, jag är inte gravid. :)

• Svar på tråden Illamående på kvällen
  • Anonym

Skulle gissa på magkatarr. Kommer troligen av att du hela tiden går omkring och är orolig för att vara sjuk.

• Anonym (student)

Påminner lite om mig.. jag har magkatarr och då svider det till i magen emellanåt.. jag dricker ca. 1 kanna kaffe om dagen för att orka plugga, pluggar 18 timmar och sover 6 timmar.. helt galet men tentorna ligger nära varandra..

För mig hjälper det med gaviskon, köp hem det.. det lugnar min mage

• Anonym

Anonym skrev 2009-02-02 22:30:03 följande:

Skulle gissa på magkatarr. Kommer troligen av att du hela tiden går omkring och är orolig för att vara sjuk.
    OM det gör.. Jag har en tendens att vara orolig för minsta lilla. :)

Anonym(student): Jisses, det låter jobbigt! tur att jag bara pluggar 50%..
    Gaviskon, det ska jag absolut prova, tack för tipset!
  • Runawaybride

Det låter ju helt klart som magkatarr/magsår! Då brukar man ju må sämre när man ligger ner eftersom magsyra kommer upp. Det blir också värre om man ätit mycket på kvällen och överhuvudtaget av fet mat och stress, och övervikt. Testa Samarin (finns i mataffären) som brustablett och att käka lite lättare på kvällen kanske. Jag brukar ha en extrastor kudde de perioder jag får mycket halsbränna, så kommer man upp lite högre. Det är ju rätt obehagligt just det att vakna plötsligt, sätta sig kapprak upp och tro att man ska spy, i själva verket är det bara halsbrännan. Finns många receptfria grejer som hjälper länge, som tuggtabletten Link som jag tycker är väldigt bra, Renin mfl.
    Men framför allt ska du nog fundera på om det är något du kan ändra på för att magen ska må bättre. Läkaren kan om du går dit skriva ut lite starkare receptbelagda magsårstabletter (fått såna, äckliga och funkade inte) och undersöka magsäcken efter sår med hjälp av en kamera ner genom halsen. Om du bara har lindriga besvär skulle jag ju hellre göra livsstilsförändringar för att känna mig bättre i själen, äta mindre mäktigt och sova med huvudet högre samt vid behov ta något receptfritt. Tror de flesta har haft magkatarr i perioder och det går över, så oroa dig inte.

• skypigveon

Magkatarr helt klart! köp Omeprazol! funkar fantastiskt!

Svar på tråden Illamående på kvällen