• Lillylian

Hur får man ögonskuggan jämn?

Jag brukar använda en ljus (typ hudfärgad) basskugga, och sedan lägga en mörkare skugga ovanpå. Men färgen blir aldrig jämn över ögonlocket, det ser fläckigt ut.
    Är det ögonskuggorna det är fel på?
    Basskuggan är från MUS och de mörkare skuggorna brukar vara varierande märken.

Någon som har tips på hur jag ska göra?

• Svar på tråden Hur får man ögonskuggan jämn?
  • Fridapida

Hur menar du att den blir ojämn? Blir det olika mkt eller fäster det inte?

Det hade varit bra att få se en bild och en lite närmare förklaring.

Prova att applicera den mörka i globlinjen och sudda ut den ordentligt så att du ser att det är jämnt när du slappnar av i ansiktet, dvs släpper din spegelmin. Sedan tar du en mjuk stor pensel och applicerar den ljusa ovanpå hela det rörliga ögonlocket och lätt över en mörka. Då suddas kanterna ut naturligt.

• Fridapida

Glömde...

Skaffa bra penslar OM du inte redan har det. Jag tycker att Japonesques creasepensel är suverän för att sudda i globlinjen. Den är konvex-formad.

• Lillylian

Det är som att det fäster olika mycket på ögonlocket. Det blir liksom mörkare fläckar. Har det med basen att göra?

Men menar du att jag ska applicera den mörka skuggan först? Behöver man ingenting under?

Jag har en pensel från Kicks, tycker den är jättebra (men det finns säkert bättre)

• Lillylian

Det är lite överkurs för mig, det där med penslar.. Jag har alltid använt den där svampapplikatorn som följer med ögonskuggorna (typ Isadora). Det var helt nyligen jag köpte en pensel.

• PrettyGirl

Låt ev underlagscreme/fuktcreme osv torka in i huden ordentligt innan du lägger på skuggan, på rengjord hy. Ögonlocket kan vara fuktigt el fett o då fäster det sämre el blir ojämnt. jag gissar att det kan vara en av orsakerna till ditt problem.

Jag brukar ta ögonskugga på ett finger för bästa resultat, är väl en smaksak antar jag.

• RedTopaz

Jag blandar alltid ögonskuggan med lite vatten till "lera", mängden vatten avgör hur tät skuggfärgen blir. Det blir då aldrig flammigt och den sitter dessutom ofantligt mkt bättre när den torkat in. (OBS, en pensel är dock ett måste)

Mamma till Leo 051004 och gravid med son nr.2 BF 090219
  • Lillylian

PrettyGirl skrev 2009-02-02 22:45:33 följande:

Låt ev underlagscreme/fuktcreme osv torka in i huden ordentligt innan du lägger på skuggan, på rengjord hy. Ögonlocket kan vara fuktigt el fett o då fäster det sämre el blir ojämnt. jag gissar att det kan vara en av orsakerna till ditt problem. Jag brukar ta ögonskugga på ett finger för bästa resultat, är väl en smaksak antar jag.
    Jag har alltid foundation som "underlag", den är väldigt torr och pudrig (MAC Studio Fluid).. så jag tycker ju att det borde fästa. Men det kanske är FÖR torrt?
  • Lillylian
    RedTopaz skrev 2009-02-02 22:47:21 följande:
    Jag blandar alltid ögonskuggan med lite vatten till "lera", mängden vatten avgör hur tät skuggfärgen blir. Det blir då aldrig flammigt och den sitter dessutom ofantligt mkt bättre när den torkat in. (OBS, en pensel är dock ett måste)
    Åh, det ska jag testa! Det lägger sig inte i vecken efter ett tag?
  • PrettyGirl

Lillylian skrev 2009-02-02 22:50:03 följande:

PrettyGirl skrev 2009-02-02 22:45:33 följande:
    Jag har alltid foundation som "underlag", den är väldigt torr och pudrig (MAC Studio Fluid).. så jag tycker ju att det borde fästa. Men det kanske är FÖR torrt?
    Aha, ok. Ja det kanske är så? Basskuggan verkar ju iaf vara lätt att lägga, men det kan ju vara svårare att avgöra det resultatet när den är bas. Hvdsaken är väl att man väntar ngr min så man säkert vet att det torkat. Har du testat en annan foundation el underlag?
  • RedTopaz
    Lillylian skrev 2009-02-02 22:51:08 följande:
    Åh, det ska jag testa! Det lägger sig inte i vecken efter ett tag?
    Nej, det är precis det som inte händer n(åtmninstone inte förrän efter mååånga timmar) är man fäster skuggan med hjälp av vatten! =)

Ännu bättre sitter alltihop om du har lite underlagskräm/ concealer samt puder på först. (sedan den ljusa ochsist den mörka skuggan)
    Mamma till Leo 051004 och gravid med son nr.2 BF 090219
Svar på tråden Hur får man ögonskuggan jämn?