• Lillylian

Hur får man ögonskuggan jämn?

Jag brukar använda en ljus (typ hudfärgad) basskugga, och sedan lägga en mörkare skugga ovanpå. Men färgen blir aldrig jämn över ögonlocket, det ser fläckigt ut.
    Är det ögonskuggorna det är fel på?
    Basskuggan är från MUS och de mörkare skuggorna brukar vara varierande märken.

Någon som har tips på hur jag ska göra?

• Svar på tråden Hur får man ögonskuggan jämn?
  • Lillylian

PrettyGirl skrev 2009-02-02 22:56:02 följande:

Lillylian skrev 2009-02-02 22:50:03 följande:
    Aha, ok. Ja det kanske är så? Basskuggan verkar ju iaf vara lätt att lägga, men det kan ju vara svårare att avgöra det resultatet när den är bas. Hvdsaken är väl att man väntar ngr min så man säkert vet att det torkat. Har du testat en annan foundation el underlag?
    Ja jag har haft väldigt många olika foundations (är en sådan som aldrig blir nöjd haha), och nu när jag tänker efter så har jag inte haft samma problem förut... Då ÄR det kanske underlaget som är problemet!
    Men jag vill inte byta ut denna foundation, det är faktiskt den första som jag är riktigt nöjd med i övrigt. Kanske kan man ha en krämigare skugga då, så det inte blir för torrt? *funderar*
  • Lillylian
    RedTopaz skrev 2009-02-02 22:57:04 följande:
    Nej, det är precis det som inte händer n(åtmninstone inte förrän efter mååånga timmar) är man fäster skuggan med hjälp av vatten! =) Ännu bättre sitter alltihop om du har lite underlagskräm/ concealer samt puder på först. (sedan den ljusa ochsist den mörka skuggan)
    Jag ska testa ditt tips imorgon! Det låter ju som att skuggan borde bli intensivare i färgen också!
  • PrettyGirl

Lillylian skrev 2009-02-02 23:00:34 följande:

PrettyGirl skrev 2009-02-02 22:56:02 följande:
    Ja jag har haft väldigt många olika foundations (är en sådan som aldrig blir nöjd haha), och nu när jag tänker efter så har jag inte haft samma problem förut... Då ÄR det kanske underlaget som är problemet! Men jag vill inte byta ut denna foundation, det är faktiskt den första som jag är riktigt nöjd med i övrigt. Kanske kan man ha en krämigare skugga då, så det inte blir för torrt? *funderar*
    Ja testa det:)
  • Fridapida

Om du vill att din skugga ska sitta hela dagen bör du ha en primer. Primern gör att skuggan fäster och sitter hela dagen. Jag gillar urban decays primer potion.

Har man ingen primer bör man grunda med foundation. Håll ögat stängt medan det torkar till.

Vilken skugga du börjar med är en smaksak. Det beror vilket resultat man vill ha. Att applicera den mörka först ger mest en skuggeffekt än kanslan av att man har två färger. Det tycker jag är fint om man gör en vardagsmakeup.

Jag har några exempel på hur jag applicerar olika skuggor och vilka produkter jag använder här:
    svalmarkskan.blogg.se/

Om du går in på de tidiga inläggen så visar jag mer vilka penslar till vilka skuggor jag har.

Det viktigaste för ett jämnt resultat är att man suddar md bra penslar. Det gör hela skillanden.

• RedTopaz
    Lillylian skrev 2009-02-02 23:02:27 följande:
    Jag ska testa ditt tips imorgon! Det låter ju som att skuggan borde bli intensivare i färgen också!
    Ja du kan få ett helt täckade mörkt lager, det går inte utan vatten.

Har du testat id:s mineralfoundation?? Den slår allt tycker jag och funkar perfekt som underlag, trots att den är pudertorr. (Jag använder dock bara foundation till fest, har annars bara concealer runt ögonen och på fläckar)
    Mamma till Leo 051004 och gravid med son nr.2 BF 090219
  • rocketqueen

Använd en primer, jag använder MAC Paint Pot. (Tycker att skuggan blir svår att tona över Urban Decay Primer Potion.) En primer är en slags grundfärg som gör att skuggan sitter och att du får en jämn och fin bas att lägga dina skuggor över. Pensel är ett måste, svampapplikatorer blir sällan bra.

Kolla in här för en pigmentappliceringsguide, många av de tipsen kan du använda även till fasta skuggor.

rocketqueens.blogg.se/2007/november/how-to-pigment-application.html

Min skönhetsblogg: rocketqueens.blogg.se
  • Lillylian

Fridapida skrev 2009-02-02 23:14:42 följande:

Om du vill att din skugga ska sitta hela dagen bör du ha en primer. Primern gör att skuggan fäster och sitter hela dagen. Jag gillar urban decays primer potion. Har man ingen primer bör man grunda med foundation. Håll ögat stängt medan det torkar till. Vilken skugga du börjar med är en smaksak. Det beror vilket resultat man vill ha. Att applicera den mörka först ger mest en skuggeffekt än kanslan av att man har två färger. Det tycker jag är fint om man gör en vardagsmakeup. Jag har några exempel på hur jag applicerar olika skuggor och vilka produkter jag använder här: svalmarkskan.blogg.se/ Om du går in på de tidiga inläggen så visar jag mer vilka penslar till vilka skuggor jag har. Det viktigaste för ett jämnt resultat är att man suddar md bra penslar. Det gör hela skillanden.
    Oj, du är grymt duktig på att lägga ögonskugga! Vilken inspiration! Din blogg kommer jag att besöka mycket Tack för alla tips!
  • Lillylian

rocketqueen skrev 2009-02-03 08:41:51 följande:

Använd en primer, jag använder MAC Paint Pot. (Tycker att skuggan blir svår att tona över Urban Decay Primer Potion.) En primer är en slags grundfärg som gör att skuggan sitter och att du får en jämn och fin bas att lägga dina skuggor över. Pensel är ett måste, svampapplikatorer blir sällan bra. Kolla in här för en pigmentappliceringsguide, många av de tipsen kan du använda även till fasta skuggor. rocketqueens.blogg.se/2007/november/how-to-pi...
    Wow! Jag är glad att jag startade den här tråden Ska kika närmare på din blogg, verkar stå mycket nyttigt där! Otroligt kul med en massa sminktips! Tack så mycket
  • Lillylian
    RedTopaz skrev 2009-02-02 23:15:14 följande:
    Ja du kan få ett helt täckade mörkt lager, det går inte utan vatten. Har du testat id:s mineralfoundation?? Den slår allt tycker jag och funkar perfekt som underlag, trots att den är pudertorr. (Jag använder dock bara foundation till fest, har annars bara concealer runt ögonen och på fläckar)
    Jag har inte testat ID, men har funderat på det länge eftersom alla verkar så positiva till det. Tack för dina tips!
  • mosterYster

Angående ID så vill jag bara säga att jag inte alls är nöjd. Testade (med stor tveksamhet Everyday Minerals puderfoundations och blev fast! Du kan beställa (gratis!) prover på www.everydayminerals.com. Det enda du betalar är porto, ca 6 USD. De har även grymma kabukiborstar för ca 10 USD (de dyraste), sådana är dyra annars. Jag har den stora kabukin och flat-kabukin. Beställde nu senast 3 foundations, 2 rouge och 1 primer för 32 (?) USD + porto. Då skickade de med ytterligare en primer samt 2 ögonskuggor som en liten "bonus"! Så himla kul att få det paketet!

• Lillylian

mosterYster skrev 2009-02-03 19:09:54 följande:

Angående ID så vill jag bara säga att jag inte alls är nöjd. Testade (med stor tveksamhet Everyday Minerals puderfoundations och blev fast! Du kan beställa (gratis!) prover på www.everydayminerals.com. Det enda du betalar är porto, ca 6 USD. De har även grymma kabukiborstar för ca 10 USD (de dyraste), sådana är dyra annars. Jag har den stora kabukin och flat-kabukin. Beställde nu senast 3 foundations, 2 rouge och 1 primer för 32 (?) USD + porto. Då skickade de med ytterligare en primer samt 2 ögonskuggor som en liten "bonus"! Så himla kul att få det paketet!
    Det låter ju jättebra! Men vad var det som gjorde att du inte var nöjd med ID?
  • mosterYster

Lillylian skrev 2009-02-04 00:24:12 följande:

mosterYster skrev 2009-02-03 19:09:54 följande:
    Det låter ju jättebra! Men vad var det som gjorde att du inte var nöjd med ID?
    Min hy såg inte jämn och fin ut, snarare lite som pergament Tyckte att det såg överspacklat ut, det såg ut som om jag använt en supertäckande foundation, men utan att få det perfekta resultatet. Och ja, jag arbetade länge med att borsta in den samt försökte med olika mycket foundation. EM däremot, sitter som en smäck direkt!
Svar på tråden Hur får man ögonskuggan jämn?