• catarina06

Fantastisk förlossning!!

Ville bara dela med mig av en helt fantastisk förlossning.
    Vet att många av er som är förlossningsrädda kan behöva höra det också, människor är så fantastiskt duktiga på att skrämma upp förstagångsföderskor.
    förstår inte varför.

Jag hade iaf en helt otrolig förslossning. Det är såååå häftigt.
    Alla känslor man möts av. Jag får gåshud så fort jag tänker på det.
    Stunden då jag kände hans huvud, när han låg på mitt bröst, när jag fick se honom, när jag kunde lukta på honom. När jag såg tårarna från en stolt pappa.
    Helt underbart. Det är utan tvekan det finaste man kan få vara med om.

Min förlossning gick väldigt väldigt fort.
    Jag blev inskriven med värkar 10.10 på morgonen, halv fyra på eftermiddagen föddes han. När jag blev inskriven var jag öppen 4 cm. Dom klarade jag av hemma.
    jag satt på min pilatesboll och gungade, gungade, gungade.
    Och andades och fokuserade och längtade.
    Det går. Och ni behöver absolut inte vara rädda.
    Så länge det inte tillstöter några komplikationer så vet kroppen precis vad det ska göra. Det är det som är så fantastiskt.

Väl uppe på förlossningen så gick jag mest omkring med min gåställning. Travade omkring i mitt rum meddans min sambo klockade mina värkar.
    Man försökte sätta EDA:n men den fungerade inte på mig. Tydligen något som ligger i släkten. Så jag förlöste mitt barn helt utan någon form av smärtlindring.
    Och det gick det också. Jag tänker inte hymla om att det gör ont. för det kommer det att göra. Men just då, när du är mitt i det...så klarar man det.
    Man bara gör det.
    Ingen kan beskriva smärtan, jag kan inte heller göra det. Men man fixar det.
    Kvinnokroppen är skapt för detta.

När krystvärkarna kom så tyckte jag all smärta försvann. Det blev rent av skönt på något vis. Mycket tror jag beror på att man då kan göra något. då kan man omvandla smärtan till kraft.

jag tror att jag klarade min förlossning så bra så bra för att jag valde att se på varje värk som en värk mindre. För varje värk kom jag närmare mitt barn. Och istället för att tänka på hur ont det gjorde så koncentrerade jag mig istället på att andas.
    Och med stöd från min sambo så gick det kalasbra. i pratade massor under tiden. Han berättade en massa, vi pratade minnen och om saker vi ville uppleva. Om allt vi hade framför oss. Och så försökte jag behålla dom bilderna i huvudet när värkarna kom.

Det var helt otroligt. får sån gåshud när jag tänker på det.
    Och det är verkligen som alla säger. Så fort det är över så glömmer man bort.
    Jag är helt tvärsäker på att ni kommer klara det lika bra som jag. Med en god inställning. Ta det som det kommer. Tänkt inte för mkt på hur det kommer bli. Det blir sällan så iaf. Dom är proffs där uppe. Och vad som än händer, hur det en går så vet dom precis vad dom ska göra.
    Och du kan fråga hela tiden, bolla med dom om allt.
    Ni har ingenting att oroa er för.
    Det kommer gå alldels utmärkt.

• Svar på tråden Fantastisk förlossning!!
  • Sara Li

Jag ska förresten föda i morgon så jag ska ta och läsa denna tråd lite extra idag.

• Flisan79

Vill inte på något sätt dra ner din historia, det är fantastiskt att det kan gå så bra....men. Personligen och vänner med mig hade heldre hört fler historier om smärta och hur hur rosenrött det INTE kan vara. För jag var inte berädd på hur illa det kunde vara. Tror jag hade varit mer mentalt förberädd om jag vetat och sen om det blivit som för dig så hade det ju varit en underbar bonus. Jag såg fram emot förlossningen då, nu är jag gravid igen och vet inte om jag pallar en gång till. Ska dock gå hos aurora och verkligen försöka. Denna gång betydligt mer förberädd.

Men GRATTIS. Önskar det blir som för dig nästa gång.

• catarina06
    Flisan79 skrev 2009-02-06 22:07:41 följande:
    Vill inte på något sätt dra ner din historia, det är fantastiskt att det kan gå så bra....men. Personligen och vänner med mig hade heldre hört fler historier om smärta och hur hur rosenrött det INTE kan vara. För jag var inte berädd på hur illa det kunde vara. Tror jag hade varit mer mentalt förberädd om jag vetat och sen om det blivit som för dig så hade det ju varit en underbar bonus. Jag såg fram emot förlossningen då, nu är jag gravid igen och vet inte om jag pallar en gång till. Ska dock gå hos aurora och verkligen försöka. Denna gång betydligt mer förberädd. Men GRATTIS. Önskar det blir som för dig nästa gång.
    Jag har svårt att relatera till det du skriver. av egen erfarenhet så tycker jag människor är bra mkt duktigare på att mardrömslikna en förlossning. Jag fick inte höra annat än hur hemskt det var, och hur onte det gjorde. Så jag letade efter såna här trådar, trådar som berättade en förlossning faktiskt kan så sähar.
    Och poängen med min historia var inte att få folk att tro att precis alla förlossningar är så...enligt dig..rosenröd som min. Min avsikt var att försöka lätta lite på spänningen och rädslan inför den kommande förlossningen. Folk går och är livrädda flera månader innan, det gör definitivt inte förlossningen bättre..i något avséende.
    Hur hemst det en blir så finns det människor där uppe som är proffs.
    Att det kommer göra ont är alla redan medvetna om, varför hålla på och förstärka det.
    Nää, jag håller inte med dig.
    Det finns massvis med trådar och önskemål här på fl där människor som är förlossningsrädda ber om historier som mina.

Har jag fel?? Ni som är förlossnigsrädda, vad tycker  ni? Inte behöver väl ni höra fler skräckexempel till historier?
  • alem

kan väl bidra med min positiva upplevelse jag med!
    Jag var första gångsföderska, vattnet gick kl.10.40... första värken kom 13.30 och 15.05 var min underbara lilla dotter på 3995g, 50cm och huvudomf 36cm född! Hade bara lite lustgas/syrgas som hjälpmedel. Tappade inte mer än 1dl blod och sprack inget!

Jag var livrädd men förväntansfull innan, men som sagt det går inte att beskriva kännslan.. den måste upplevas och kroppen kan verkligen vad den ska göra!
    Önskar er alla som går i väntans tider en lika snabb, lätt och UNDERBAR förlossning som min!

(¯`°?.¸ ღ♥ Älskade Dotter Du e Underbar Ayla ♥ღ¸.?°¯)
  • AnnaochHenrik

Flisan79 skrev 2009-02-06 22:07:41 följande:

Vill inte på något sätt dra ner din historia, det är fantastiskt att det kan gå så bra....men. Personligen och vänner med mig hade heldre hört fler historier om smärta och hur hur rosenrött det INTE kan vara. För jag var inte berädd på hur illa det kunde vara. Tror jag hade varit mer mentalt förberädd om jag vetat och sen om det blivit som för dig så hade det ju varit en underbar bonus. Jag såg fram emot förlossningen då, nu är jag gravid igen och vet inte om jag pallar en gång till. Ska dock gå hos aurora och verkligen försöka. Denna gång betydligt mer förberädd. Men GRATTIS. Önskar det blir som för dig nästa gång.
    Jag håller nog med catarina06 om att nätet (och folk man pratar med) svämmar över av historier om folk som "låg i krystvärkar i tre dygn och sen fick akutsnittas utan bedövning". Ungefär. Jag tror att många som har haft en jobbig förlossning upplever ett jättebehov av att ventilera den, så att de syns & hörs mycket mer än alla som hade fina förlossningar. (Varför avlägset bekanta tror att jag som höggravid skulle vilja höra om någons moster som hade den mest helvetiska av alla förlossningar är en gåta jag aldrig kommer förstå mig på, folk tycks ibland nästan tävla i vem som hade det värst)... Fram för fler positiva förlossningsberättelser!
  • laraa

Tack for en jattefin historia! Ar ocksa forstfoderska och smatt radd for vad som kommer handa, man hor ju sa mycket hemskt!! Hoppas min forlossning kommer vara lika fin som din :)

• sidentrassel

Tycker också man läser mest om alla hemska förlossningar. Kanske därför jag fått ångestkänslor kring förlossningen. Det är min första förlossning och kommer väl inträffa i princip när som helst. BF om 4 dagar.
    Kändes jättebra att läsa din berättelse full av pepp! Det behöver jag mest nu för att inte bryta ihop i en blöt svett och tår hög när värkarna startar..
    Jag måste bli modig igen och jag ska absolut försöka tänka som du att varje värk är en värk mindre och en värk närmre bebisen. Läste i en bok om en kvinna som tänkte på ordet öppna under öppningsskedet. Det ska jag också försöka fokusera på. Samt att smärtan inte är farlig..
    Det SKA gå. Jag ska klara det.

• PuppBobbie

Vill också tacka för denna fina händelse du delade med dig av. Känner mig ännu mer lugn nu inför min stundande förlossning, har ca 7 dagar kvar till BF och det är första barnet. Är nervös, men med alla goda tips och råd du givit känns det som om det kommer gå superbra TACK!

• Flisan79

Menar bara att jag kollade efter just såna här trådar själv men att jag nu i efterhand har en annan åsikt.

Självklart får man ju själv välja vad man vill lyssna på.

Och som sagt är det jätteskönt att se att många förlossningar är både bra och fantastiska.

• lieva

Här är en till som vill tacka. Det är SJUKT hur folk vill skrämma en överallt. Jag är fullkomligt livrädd för min första förlossning i maj men när jag läser sånt här blir det bättre.:)

Svar på tråden Fantastisk förlossning!!