• Anonym

Problem med finnar och extremt mkt pormaskar!

Jag skäms över mitt ansikte. Jag har finnar och pormaskar. Finnarna kommer och går, när jag ska ha mens flammar hela ansiktet upp och jag får säkert ett tiotal finnar runt munnen och tinningen, sedan försvinner de men jag har alltid ett par stycken i ansiktet ändå. Har försökt med clearasil och dyl men det förändras inte.
    Och sedan till pormaskarna. HUR får man bort dom? Jag har hela näsan full, i varenda por, men även massa på hakan. De är rätt grova och syns verkligen. Har provat såna där strips men de är ju ett skämt!! Hur blir man kvitt dessa?

• Svar på tråden Problem med finnar och extremt mkt pormaskar!
  • Anonym

Vad använder du för produkter? För starka medel kan göra det hela värre. Peelar du nånting?

• Anonym
    Anonym skrev 2009-02-03 12:14:31 följande:
    Vad använder du för produkter? För starka medel kan göra det hela värre. Peelar du nånting?
    Jag har en jättekonstig hy, eller så gör jag helt fel. För när jag använder annat än vatten och lite mild tvål (för tillfället en slags olivrengörning från apoteket) blir jag supertorr i ansiktet, ansiktet känns helt stramt som om det ska spricka. Smörjer jag sedan in ansiktet med någon aksiktskräm så blossar finnarna upp direkt.
  • Anonym (en till)

Jag har samma problem.. :( man skäms ju för att visa sig.. Använder clearasil nu morgon och kväll men inte verkar det funka spec bra :(

• Anonym

Gå till en hudterapeuft (stavning de kan gå igenom din hud och göra en långsiktig behandling. Hjälper inte det måste du pallra iväg till en hudläkare som får göra bedömning om du har någon brist eller något annat tok i kroppen.

För så där ska man inte behöva ha det. det gör ju ont också med finnar ;-(

• Hujeda

Gå & unna dig en ansiktsbehandling så rensas hyn upp. Sen kan jag tipsa om Mary Kays Timewise som funkade kanon på mig.

Lycka till

• Anonym (pizzaface)

har alltid haft problem med finnar så länge jag kan minnas...
    har aldrig hittat något bra medel,

Men var hos läkaren för ett tag sedan pga svullenhet under armarna och då sa han att det fanns någon medicin mot all acne kommer ej ihåg vad den heter, men man fick inte vara gravid eller planera barn naär man åt den. så jag skull ekomma tillbaka när jag fått barn.

så jag går o längtar till jag kan få prova den o se om jg kan få känna mig vackrare någon gång....

• Anonym
    Anonym skrev 2009-02-03 12:19:48 följande:
    Gå till en hudterapeuft (stavning de kan gå igenom din hud och göra en långsiktig behandling. Hjälper inte det måste du pallra iväg till en hudläkare som får göra bedömning om du har någon brist eller något annat tok i kroppen. För så där ska man inte behöva ha det. det gör ju ont också med finnar ;-(
    Visst gör det ont!! Speciellt när det kommer såna stora underhudsfinnar som blir till en stor röd svullen blemma man knappt kan röra.. Man täcker över den så gott det går och bara väntar på att den ska bli mogen att trycka ut. Sen står man där ist med ett stort fult finn-sår som i värsta fall till slut försvinner och lämnar kvar ett ärr...

Det går inte att på något sätt behandla själv innan man går till en hudterapeut ( )
    För även om jag vet att dessa sett värre så skäms jag för att låta någon granska mitt problem nära...
  • Anonym

Det ska ha kommit ut en ny receptfri läkemedel mot acne på apoteket såg jag reklam om för ett tag sedan. Nån som vet vad den hette och om den fungerade? Ifs kanske den inte hjälper mig mot pormaskarna?....

• Björnmossa

Jag hade extremt torr hy vilket ledde till finnar. Krämer och produkter gjorde det bara värre (skulle aldrig ha börjat...). Mina problem försvann helt sen jag hittade den här tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-73/m40680171.html

Om du vill försöka men inte skriva där inne pga anonymiteten kan jag svara på dina frågor här.

• Themis

Det kan ju hända att du inte bara har aknehy utan också är överkänslig mot något av de vanligare ämnena i hudkrämerna?

Enligt FDA (läkemedelsverket i USA) har ca hälften av amerikanska kvinnor eksemakne p.g.a. sin foundation(!). Dvs man målar över sin dåliga hy och får ännu sämre hy av produkterna, så man måste härja ännu mer med den stackars huden, osv osv.

Som du förstår är jag inte så positivt inställd till kosmetika eftersom jag själv lätt får eksem och allergier men jag har torr hy som flagar istället om jag inte ser upp. Mitt tips till dig är att vara försiktig med att införa nya produkter.

Om du vill börja använda någon ny produkt, smörj lite av den i armbågsvecket där huden är tunn, och låt sitta i 48 timmar. Om det inte blir irriterat då så tål du den troligen.

Att dricka mycket och t ex bada bastu hjälper huden om man kan göra det, vitamintillskott kan också hjälpa, men om din akne är helt hormonberoende så är det jnog i den änden man måste börja. Svagare preparat som hjälper till att stabilisera kvinnors hormoncykel finns i hälsokosten men kanske måste du få något av läkare.

Ett sista tips är att en del blir hjälpta av långtidskur med antibiotika, om man har bakterier som har etablerat sig nere i porerna och lätt ger upphov till infektion. Min man kunde inte äta ens en ruta choklad eller vissa ostar utan att få bölder när vi träffades, men jag visste att det fanns bot och efter en sådan kur kan han leva som alla andra i flera år innan han behöver upprepa behandlingen.

Svar på tråden Problem med finnar och extremt mkt pormaskar!