Anonym (PSA) skrev 2009-02-03 17:56:01 följande:
Ja, men en operation kan vad jag förstår innebära stort lidande när det gäller förlorad impotens? Och det kan vara cancer som är "ofarlig" så man så att säga gör ingrepp i onödan. Och sådant här är väldigt svårt att ta ställning till tror jag. Om man ställs inför faktum "cancer" väljer nog de flesta att genomgå behandling, när det egetnligen är så att nästan alla män över 50 och 60 år har prostatacancer fast de inte vet om det och de kommer aldrig lida av det utan dö av en annan naturlig orsak många decennier senare. Jag tycker detta är svårt. Det kan ju dessutom vara så att en man får ett lågt PSA värde och ändå har cancer. Eller får ett förhöjt värde, de gör en biopsi men hittar ingen cancer, men så finns den där ändå. Eller så hittar de en som är väldigt liten, men det kan man inte veta så då gör man ingrepp som är omödiga... Eller är jag helt ute och cyklar när det gäller problematiken?
Innan du stressar upp dig alldeles skulle jag vilja rätta några saker. Ett PSA på 5 är lågt, men ska kollas upp.
Att nästan alla män över 50 år skulle ha prostatacancer utan att veta om det vetjag inte, men så är INTE fallet. Däremot är det vanligt med GODARTAD PROSTATAFÖRSTORING. Detta leder till att man i många fall måste kissa oftare, strålen blir svagare samt i vissa fall olika grader av impotens. Men det är viktigt att skilja på detta och CANCER som man anser elakartad och bör behandlas i de allra flesta fall. Men ett PSA är ett oerhört ospecifikt prov eftersom det bara visar att proteinet släpps ut i blodet i en högre grad än normalt. Detta sker vid cancer men också vid en massa andra tillstånd som inte är cancer t ex prostatis, godartad förstoring mm
Apoteket har en jättebra folder i ämnet. Jag rekommenderar den starkt.
Lycka till!