• Anonym (PSA)

Så orolig. Min man fick ett för högt PSA värde! Prostatacancer?

Min man fick igår veta att hans PSA värde är 5!
    Han ska in på kontroll i veckan och de ska utreda om det kan vara prostatacancer.
    Jag blir tokig om det händer honom något.

Jag är själv sjukskriven för utmattningsdepression och är så himla stresskänslig. Jag har en lättare personlighetsstörning - osjälvständighetsstörning.

Vi har en son på tre år.

Själv tror han att det är lösningsmedels fel att han fick för högt PSA värde eftersom de fixat golven på jobbet och använt något skumt lim som luktat illa i två veckors tid.

Min pappa dog i prostatacancer och min mamma i levercancer.

• Svar på tråden Så orolig. Min man fick ett för högt PSA värde! Prostatacancer?
  • Anonym (PSA)

Min man fyller 55 i år. (Det skiljer 15 år mellan oss).

Men vet du om han kan få stånd fortfarande? Eller man kanske inte pratar med sin pappa om det.

• Anonym
    Anonym (PSA) skrev 2009-02-03 18:42:16 följande:
    Min man fyller 55 i år. (Det skiljer 15 år mellan oss). Men vet du om han kan få stånd fortfarande? Eller man kanske inte pratar med sin pappa om det.
    ja då var han inte mycket äldre men du jag ska fråga min mamma imorgon eller så ber jag min man fråga min pappa känns lite konstigt om jag frågar honom. Men jag vet att läkarna berättade om alla biverkningar och att en av dem var att man kunde kissa på sig med men det har han klarat bra men det tar tid han blev sjukskriven i 1 år fick inte lyfta på 1 månad och jag vet att han har berättat för mamma att läkarna hade sagt till honom att penisen hade krypt med några cm
  • Anonym

Kom på en sak till innan de beslutade om operation så hade de sagt att de kunde avvakta om den inte växer så låter man den vara kvar några år men då går man på täta kontroller, hoppas verkligen det går bra för din man. Min pappas tumör började växa så därför var de tvugna att ta den men jag känner fler som har levt i flera år med sin utan att växa och de mår bra

• Vitulina

Anonym (PSA) skrev 2009-02-03 17:56:01 följande:

Ja, men en operation kan vad jag förstår innebära stort lidande när det gäller förlorad impotens? Och det kan vara cancer som är "ofarlig" så man så att säga gör ingrepp i onödan. Och sådant här är väldigt svårt att ta ställning till tror jag. Om man ställs inför faktum "cancer" väljer nog de flesta att genomgå behandling, när det egetnligen är så att nästan alla män över 50 och 60 år har prostatacancer fast de inte vet om det och de kommer aldrig lida av det utan dö av en annan naturlig orsak många decennier senare. Jag tycker detta är svårt. Det kan ju dessutom vara så att en man får ett lågt PSA värde och ändå har cancer. Eller får ett förhöjt värde, de gör en biopsi men hittar ingen cancer, men så finns den där ändå. Eller så hittar de en som är väldigt liten, men det kan man inte veta så då gör man ingrepp som är omödiga... Eller är jag helt ute och cyklar när det gäller problematiken?
    Innan du stressar upp dig alldeles skulle jag vilja rätta några saker. Ett PSA på 5 är lågt, men ska kollas upp.

Att nästan alla män över 50 år skulle ha prostatacancer utan att veta om det vetjag inte, men så är INTE fallet. Däremot är det vanligt med GODARTAD PROSTATAFÖRSTORING. Detta leder till att man i många fall måste kissa oftare, strålen blir svagare samt i vissa fall olika grader av impotens. Men det är viktigt att skilja på detta och CANCER som man anser elakartad och bör behandlas i de allra flesta fall. Men ett PSA är ett oerhört ospecifikt prov eftersom det bara visar att proteinet släpps ut i blodet i en högre grad än normalt. Detta sker vid cancer men också vid en massa andra tillstånd som inte är cancer t ex prostatis, godartad förstoring mm

Apoteket har en jättebra folder i ämnet. Jag rekommenderar den starkt.

Lycka till!
  • Anonym (PSA)

Tack för alla era inlägg och uppmuntran.

anonym: Ja, jag skulle gärna vilja veta så om du på ett fint sätt kunde få reda på det. Tack för dina inlägg.

vitulina: Anledningen till att jag skrev så var för att jag läst detta
    "Sedan redovisade Thomas Stamey och kollegor vid Stanford University School of Medicine, data där den naturliga prostataförstoringen som kommer med ökande ålder orsakar P S A värden mellan 2-10 hos de flesta män. Men prostata cancer är så vanligt att läkare finner cancer i de flesta medelålders och äldre män om de verkligen vill finna prostata cancer. Resultaten skulle således bli desamma om man istället för att ta blodprov på P S A gjorde biopsi på män 50 år och äldre."
    www.nymedicin.com/news/2005/06/20/Prostata_cancer-_inga_klara_svar_fran_P_S_A.html

Alltså att det är mycket mer vanligt att män har prostatacancer, utan att någonsin få reda på det, eller ha några men av det. Tumören är då liksom vilande och kanske aldrig blir aggressiv.

I länken ovan stod det just om det här med "watchful waiting" vilket man tydligen rekomenderar ganska många här, men inte alls i USA.

Jag kan inte låta bli att försöka skaffa info. Tack för tipset om apotekets informationsfolder.
    Det är väl ett sätt att lugna sig, men ibland får det tvärtomeffekt.

I vilket fall som helst har jag ställt samman en lång lista där mannen själv kan påverka sin hälsa, med ganska enkla medel. Är någon intresserad så kan jag klistra in den här.

• Vitulina

Jag förstår att du vill samla så mycket fakta som möjligt. Hade gjort detsamma i din sits. Men det gäller att inte markera de värsta bitarna i röttoch ta det som en allmän sanning. De läkare du refererar till skriver att de hittar cancer om de verkligen vill det. Letar någon tillräckligt länge i mig så hittar de säkert potentiella cancerceller hos mig med men de har inte fått chansen att växa till och ingen vet om de någonsin kommer att göra det heller. Jag skulle hellre fokusera på biten där i början, att ett PSA värde mellan 2-10 är något som kommer med stigande ålder.
    Men vi är alla olika och ska så få vara. Här är en bra länk till din faktasamling om du vill ha fler (och inte redan har hittat den).

www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp

• Anonym

Kan kanske vara prostatit, alltså inflammation i prostatan, mkt vanligt och har inte det minsta med cancer att göra. Har han kollats för det?

• Anonym (min pappa)

Min pappa är 70 år och har ett värde på 7!!!

Jag är såååååå rädd att det är cancer!! Får han behandling om det skulle vara något fast att han är i den åldern?

• Vitulina

Visst är prostatacancer vanligt, men allt annat som kan ge ett förhöjt PSA är MYCKET vanligare. Tror att det är snarare regel än undantag att ha ett PSA på 7 när man är 70 år, och detta utan att ha en agressiv cancer.

Han får med största säkerhet den behandling han behöver.

Anonym (min pappa) skrev 2009-02-05 11:11:20 följande:

Min pappa är 70 år och har ett värde på 7!!! Jag är såååååå rädd att det är cancer!! Får han behandling om det skulle vara något fast att han är i den åldern?
  • Anonym (min pappa)

Vitulina skrev 2009-02-05 12:44:11 följande:

Visst är prostatacancer vanligt, men allt annat som kan ge ett förhöjt PSA är MYCKET vanligare. Tror att det är snarare regel än undantag att ha ett PSA på 7 när man är 70 år, och detta utan att ha en agressiv cancer. Han får med största säkerhet den behandling han behöver. Anonym (min pappa) skrev 2009-02-05 11:11:20 följande:
    Tack för ditt svar! Hoppas att du har rätt!
  • Anonym (min pappa)

Vitulina skrev 2009-02-05 12:44:11 följande:

Visst är prostatacancer vanligt, men allt annat som kan ge ett förhöjt PSA är MYCKET vanligare. Tror att det är snarare regel än undantag att ha ett PSA på 7 när man är 70 år, och detta utan att ha en agressiv cancer. Han får med största säkerhet den behandling han behöver. Anonym (min pappa) skrev 2009-02-05 11:11:20 följande:
    Tack för ditt svar! Hoppas att du har rätt!
  • Anonym (PSA)

Jag tror inte ett värde på 7 är så farligt för någon som är 70. Det här hittade jag på www.urologkanalen.com/prostata/prostatacancer/diagnos.shtml
    "Åldersspecifik PSA?Det är bevisat att PSA-nivån ökar med åren. Ett PSA på upp till 2,5 ng/mL för män mellan 40 ? 49 anses vara normalt, precis som 3,5 ng/mL för män mellan 50 - 59, 4,5 ng/mL för män mellan 60 - 69 och 6,5 ng/mL för män som är 70 eller äldre. Användning av ålderspecifika PSA-nivåer är inte godtaget av alla läkare."

Nu har han fått göra om proverna och tagit flera tester och värdet har sjunkit till 4,5. Men läkaren vill nu göra en biopsi!!

Min man fyller 55 i år. Ett värde på 4,5 skulle vara normalt om han fyllt 60. Om fem år alltså. Jag känner mig tveksam till att de ska göra ett sådant ingrepp redan. Men man måste ju lita på läkaren. De har inte sagt något om ultraljud, det borde han väl göra först?
    De har uteslutit inflammationer och säger att exponering av lösningsmedel inte spelar någon roll.

Jag vet att min man känenr sig orolig för biopsin eftersom det inte är en så värst trevlig upplevelse. Jag har dessutom läst hur den går till, så jag vet att det tom är värre än vad han känenr till.
    Jag tycker iaf att han ska kräva att få göra ett PSA test före biopsin igen som ska ske i mars.

vad tycker ni? reagerar jag rent galet??

Verkligen orolig!

• Anonym (PSA)

Ingen som vill "prata" lite?

Nu har vi fått info om hur biopsin går till, och det var inte så hemskt alls. Skönt, metoderna utvecklas hela tiden och ibland så snabbt att det som står på internet inte hänger med

I början av mars har han fått datum.

• Anonym
    Anonym (PSA) skrev 2009-02-12 14:41:21 följande:
    Ingen som vill "prata" lite?Nu har vi fått info om hur biopsin går till, och det var inte så hemskt alls. Skönt, metoderna utvecklas hela tiden och ibland så snabbt att det som står på internet inte hänger med I början av mars har han fått datum.
    TS jag pratade med min mamma pappa hade varit på rutinundersökning efter två månader och det droppar lite urin och han har ingen stånd än men läkaren sa att det var normalt och att det tar lång tid innan man blir frisk han blev ju sjukskriven i 1 år så läkaren sa att allt kan komma tillbaks det är bara tiden som behövs. Hoppas det löser sig för din man
  • Anonym (PSA)

Vill tacka vittulina för bra och kunniga inlägg!

anonym: Stor tack, du ska se att det blir bra för din pappa. Ja det tar tid att komma tillbaka. Kram

tack alla för era inlägg.

Jag ser gärna att diskussionen fortsätter. Det är nog många som berörs av detta. Pappor, äkta män, morfäder...
    Och vad jag sett så är det något som sällan pratas om. Så därför blir man ju rätt chockad när man ställs inför detta, eftersom det rä något man inte pratar om, och man vet så lite om det.

• Anonym (PSA)

Resultaten från biopsierna visade cellförändringar sk höggradig PIN i flera prover, ingen cancer och ingen infammation.
    Så nu ska de göra en ny biopsi.

Någon med erfarenhet som vill dela med sig? Man som kvinna.
    Hur reagerade ni? Vad hände sedan.
    Eller någon med kunskap om det här som vill berätta lite.

eller någon som vill trösta lite, om det går

Svar på tråden Så orolig. Min man fick ett för högt PSA värde! Prostatacancer?